hsd hsd skrev:
Det bästa med veden är att den ger dubbel värme
Först vid sågning å klyvning sen när den eldas ;)
Glöm inte trava och sen bära in veden

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Det bästa med veden är att den ger dubbel värme
Först vid sågning å klyvning sen när den eldas ;)
Även när den ska ned, kvistas och du ska ha ut den ur skogen utan skördare/skotare. ;)

A AndersS skrev:
Även när den ska ned, kvistas och du ska ha ut den ur skogen utan skördare/skotare. ;)
Vad tror ni? Lyfter någon en normal vedbit mer eller mindre än tio gånger innan den brinner upp? Inser naturligtvis att det "beror på"...

P
Alfredo Alfredo skrev:
Kanske @Maskintok har några tips. :p
Jajemän.
dynamit.
Och sedan en rejäl brasa runt och över..
häll på vatten så är de ytterligare fin sprängda..

Sedan lägger du in dem i elden.. lägg på plåt eller i öppna spisen... De värmer gott. :crysmile::crysmile:

gran däremot tar man sågen till och kapar..slänger in i elden och njuter...

• Haha
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Text på gul bakgrund som skämtsamt definierar bra grannsämja med en oväntad twist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
fremax och 8 till
  • Laddar…
Norrtull Norrtull skrev:
Kör med öppenspis. Snart kassett, så får hålla mig till klenpinnar :crysmile:
...av löv, till råga på allt! Går ju inte att elda smäcke-vé (eller vad det heter på din dialekt ) i öppen spis.

Alfredo Alfredo skrev:
[bild]
Vad heter det nu igen?
Jag kom, jag såg, jag segnade :thinking:

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
P
fällde med såg.. kvistade utan att förstöra byxa... kapa stammen, den var nog lite gammen.. tog en kubb, lade den upp..
hugg och hugg... hände inte ett dugg..
Blev lite skamsen ville hem till mamsen..
Men så fick jag se yx bamsen...

drämde till så det small, kubben for av stubben och träffa ballen..

hem till mamsen... Då hon såg och nu jag ej ont längre har och i sängen slapp vara skamsen.. :crysmile:

• Gilla
  • Haha
KnockOnWood och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vad tror ni? Lyfter någon en normal vedbit mer eller mindre än tio gånger innan den brinner upp? Inser naturligtvis att det "beror på"...
Räknade efter lite och även om jag tog med minst extramoment så fick ja de faktiskt inte till mer än 9 i extremfall..

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
galento
Norrtull Norrtull skrev:
samma för min del, den har nog inte slipats på många år. Ska nog kolla oljan också, kan dock inte se nivå på min gamla.
Har fått fyllt på olja i våran nån gång , får ställa den på högkant med motorn upp så
är det en oljesticka i påfyllnadspluggen.

Okay, så det gäller vara lite uppfinningsrik när det ska göras

galento
Norrtull Norrtull skrev:
Okay, så det gäller vara lite uppfinningsrik när det ska göras
Har sett att det görs så på flera liknade modeller , detta är från Clas Ohlson.

9542669467678.pdf (clasohlson.com) sidan 11.

• Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Då ska jag byta olja, min olja är helt säkert från klyven va ny. Kommer nog bli bättre ork med ny olja. Har för mig att äldre olja samlar vatten, dvs blir en blandning som inte ger hydrauliken samma kraft som om det är bara ren olja i. Men jag kan blanda ihop detta med bromssystem på bilar. :crysmile:

Norrtull Norrtull skrev:
Då ska jag byta olja, min olja är helt säkert från klyven va ny. Kommer nog bli bättre ork med ny olja. Har för mig att äldre olja samlar vatten, dvs blir en blandning som inte ger hydrauliken samma kraft som om det är bara ren olja i. Men jag kan blanda ihop detta med bromssystem på bilar. :crysmile:
Min Faxe klyv lade av, det var fullt i skit i oljan...jag fick skölja med 10 liter diesel

Det blev lite vedklyvarvård idag. Nytt sladdställ och slipning av klyvkniven. Lamellskivan var riktigt effektiv, nu är kniven riktigt vass.
Nytt elektriskt sladdställ i blå förpackning och en blå lamellskiva på ett betonggolv.
Skapa konto
Närbild på en nyslipad klyvkniv på en blå vedklyv i en verkstad med verktyg i bakgrunden.
Skapa konto
Vedklyv med nytt elsladdställ och nyslipad klyvkniv på en arbetsbänk.
Skapa konto

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.