303 314 läst ·
3 238 svar
303k läst
3,2k svar
Vedtråden för oss alla som tillverkar och eldar
Ja, granen brinner inte speciellt bra, åtminstone inte "levande" gran, bitar från träd som levde fram till de blev ved. Men torrgran är bra, det är något som försvinner från veden när trädet dör. Samma med tall, den får också gärna vara torr och död redan när man sågar ner den till ved. Och ek, skadar inte ett dugg om garvsyran får försvinna av sig själv och trädet är torrt och dött när man gör ved av det.A AndersS skrev:
Kan det vara fukten du tänker på?Kalle B skrev:
Ja, granen brinner inte speciellt bra, åtminstone inte "levande" gran, bitar från träd som levde fram till de blev ved. Men torrgran är bra, det är något som försvinner från veden när trädet dör. Samma med tall, den får också gärna vara torr och död redan när man sågar ner den till ved. Och ek, skadar inte ett dugg om garvsyran får försvinna av sig själv och trädet är torrt och dött när man gör ved av det.
Förutom fukt så är det en del flyktiga ämnen som försvinner med tiden, dessa har ju bra värmevärde så jag är inte så säker på att det är bra. Jag är rätt säker på att en liter gran som lever när den sågas ner, torkas till en bestämd fukthalt får ett högre energiinnehåll jämfört med 1 liter gran som stått död i skogen ett tag - om man jämfört med samma fukthalt.
Om inte annat kan jag tycka att densiteten på torrgran ofta är låg jämfört med ved från färskgran (som fått torka ordentligt).
Men bästa veden är ju den som inte kan nyttjas till annat, förmodligen blir näste års ved för min del i huvudsak rester från ett litet sågverk, så jag ratar verkligen inte torr eller rutten ved.
Den billigaste veden jag eldat var just torrgran. Fick köpa den extremt billigt på 4m stock, tror jag fick 2 årsförbrukning ved för 3000kr nånting.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 648 inlägg
Har ju både en mindre vedklyv och en stor vedklipp men man blir ju lite sugen.
https://www.instagram.com/rising.tech/reel/CXK2QpFjEq0/?utm_medium=copy_link
https://www.instagram.com/rising.tech/reel/CXK2QpFjEq0/?utm_medium=copy_link
Jag använde en sådan här ett tag (bild nedan). Drog lite ström (inga problem med säkringar som går) låter inte så mycket, är snabb.
Problemet med dem (ej godkända klyvar) är att nån sekunds distraktion, en mobil som ringer, en granne som oväntat hälsar på så riskerar man ju att vara på fel plats med fingret vid fel tillfälle.
Jag insåg även att mina reflexer är helt fel för att jobba med en sådan maskin, en vresig bit som lägger sig på tvären, eller om man tappar en vedbit så är min reflex alltid att snabbt stoppa in handen för att rädda läget. Helt fel.
Problemet med dem (ej godkända klyvar) är att nån sekunds distraktion, en mobil som ringer, en granne som oväntat hälsar på så riskerar man ju att vara på fel plats med fingret vid fel tillfälle.
Jag insåg även att mina reflexer är helt fel för att jobba med en sådan maskin, en vresig bit som lägger sig på tvären, eller om man tappar en vedbit så är min reflex alltid att snabbt stoppa in handen för att rädda läget. Helt fel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Farfar hade sån innan han skaffade en hydralisk. Stod på hjul och hade handske så han kunde flytta på den med bilen.B BSOD skrev:Jag använde en sådan här ett tag (bild nedan). Drog lite ström (inga problem med säkringar som går) låter inte så mycket, är snabb.
[bild]
Den hydraliska var lite roligt och höra farfar muttra när det var vresiga krokiga bitar. "Hör du hur det knakar, nu ska du få din jäkel". Jag riktigt såg hur han tänkte tillbaka till när han stod med bara yxan tidigare och kämpat med dessa som nu gick genom hydralpressen utan vidare.
Och det är förvånade vilka vresträn även små klyvar klarar med lite teknik och försöka läsa vreset. Men kör du den rakt i så är risken tvärstopp. Ungefär som grövre ek där man klipper bort en bit ytved, sedan är det bara att köra på. För hemmabruk duger det bra.
Har använt både en större Faxe vedklyv men även en mindre från Rusta och den klararA AndersS skrev:
bra stora kubbar
igenom en hel del ved genom den så den har funkat bra till våra behov.
Jag kör me nån Jula historia som säkert är 8-10år gammal. Kraften är oklart, för min del gäller det verkligen kolla på kubbarna innan klyvning, annars står jag där men trä som fastnar i klyven och div tillhyggen krävs för att börja om igen. Gran är knepiga saker att köra i min lilla klyv. Yxa och såg kommer då till räddning, spotta i nävarna och börja ta i lite 
Du har kollat oljan i den? Sedan kan du ju vara så beroende av hur mycket du kört att det börjar läcka i o-ringar.Norrtull skrev:
Jag kör me nån Jula historia som säkert är 8-10år gammal. Kraften är oklart, för min del gäller det verkligen kolla på kubbarna innan klyvning, annars står jag där men trä som fastnar i klyven och div tillhyggen krävs för att börja om igen. Gran är knepiga saker att köra i min lilla klyv. Yxa och såg kommer då till räddning, spotta i nävarna och börja ta i lite![]()
Jo då.D Dublin skrev:
få bort hack och ojämnheter.
Sedan behöver den inte skärpas som eggen på en kniv men det ska inte vara en massa som gör att det går tyngre.