303 315 läst ·
3 238 svar
303k läst
3,2k svar
Vedtråden för oss alla som tillverkar och eldar
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 162 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 162 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Jag började för tre år sen och kör en Clas Ohlson-variant på 5 tons tryck (vanlig enfas, 230V). Jag är rätt imponerad av vad den klarar av. Jag har klyvt gran som är 70+ cm i diameter med den. Problemet är väl att så stora granar också har rejäla grenar så man får välja lite hur man lägger kubben på klyven. Sen hänger det en liten bågsåg bredvid som jag tar och drar några drag med och med är någon seg del.Norrtull skrev:
Jag kör me nån Jula historia som säkert är 8-10år gammal. Kraften är oklart, för min del gäller det verkligen kolla på kubbarna innan klyvning, annars står jag där men trä som fastnar i klyven och div tillhyggen krävs för att börja om igen. Gran är knepiga saker att köra i min lilla klyv. Yxa och såg kommer då till räddning, spotta i nävarna och börja ta i lite![]()
Förutom gran har jag klyvt;
- Ek - Inget som helst problem, trots rätt rejäla delar
- Tall - Riktigt enkelt
- Lönn - Trivialt
- Cypress - Trivialt
- Asp - Löjligt lätt
- Ask - Klart tuffaste utmaningen, men det går
- Alm - Inget problem alls
- Björk - Går hur fiunt som helst
- Äpple - Enkelt
- Sälg - Enkelt
Till våren kommer jag byta hydraloljan i klyven.
Produkter som diskuteras: "bågsåg"
Bågsågar
Bågsågar är en typ av såg där sågbladet spänns mellan två punkter i en båge. De har ett långt, smalt blad med tänder som är utformade för att skära genom material. Bågsågar används ofta för grövre arbete som att kapa grenar och
Läs mer
Har också en en-fas som äter 9,5A ström. Skulle gissa att den är en 5tonnare. Gran är då inte kul, allt annat har gått bra för mig med.Fairlane skrev:
Jag började för tre år sen och kör en Clas Ohlson-variant på 5 tons tryck (vanlig enfas, 230V). Jag är rätt imponerad av vad den klarar av. Jag har klyvt gran som är 70+ cm i diameter med den. Problemet är väl att så stora granar också har rejäla grenar så man får välja lite hur man lägger kubben på klyven. Sen hänger det en liten bågsåg bredvid som jag tar och drar några drag med och med är någon seg del.
Förutom gran har jag klyvt;
Jag har säkert missat något träslag i uppräkningen: Förutom asken så är nog rejäla granitar med kraftiga grenar de jobbigaste.
- Ek - Inget som helst problem, trots rätt rejäla delar
- Tall - Riktigt enkelt
- Lönn - Trivialt
- Cypress - Trivialt
- Asp - Löjligt lätt
- Ask - Klart tuffaste utmaningen, men det går
- Alm - Inget problem alls
- Björk - Går hur fiunt som helst
- Äpple - Enkelt
- Sälg - Enkelt
Till våren kommer jag byta hydraloljan i klyven.
Äh, ni har små pannor om granen ger bekymmer.
Så länge biten är mindre än va 20 x 20 x 50cm ungefär så får man in den i pannan min. Vresig gran brukar jag låta biten bli större helt enkelt, istället för att bråka med att klyva den.
Man får tänka sig lite för när man eldar bara, nån enstaka överstor bit går ju bra, men får man för många sådana så brinner det inte bra i eldstaden.
Så länge biten är mindre än va 20 x 20 x 50cm ungefär så får man in den i pannan min. Vresig gran brukar jag låta biten bli större helt enkelt, istället för att bråka med att klyva den.
Man får tänka sig lite för när man eldar bara, nån enstaka överstor bit går ju bra, men får man för många sådana så brinner det inte bra i eldstaden.