Ett tips för att grovskärpa är vinkelslip med lamellskiva då den inte värmer som de vanliga slipskivorna.

• Gilla
Dublin och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Jo då.
få bort hack och ojämnheter.
Sedan behöver den inte skärpas som eggen på en kniv men det ska inte vara en massa som gör att det går tyngre.
Då är det nog dags nu, min nuvarande klyv har nog minst 5 år på nacken och ingen slipning :oops:

D Dublin skrev:
Då är det nog dags nu, min nuvarande klyv har nog minst 5 år på nacken och ingen slipning :oops:
samma för min del, den har nog inte slipats på många år. Ska nog kolla oljan också, kan dock inte se nivå på min gamla.

hsd
A AndersS skrev:
Ett tips för att grovskärpa är vinkelslip med lamellskiva då den inte värmer som de vanliga slipskivorna.
Bra tips, jag kör lamellskiva på gräsklipparkniven också

Maskintok skrev:
Jo då. få bort hack och ojämnheter.
Jag brukar ta några drag med "sågfilen" för att få bort fågelholkmonterinsmanickspåren... Ja den platta och inte den runda om nu någon inte fattade det. :)

En gammal tidningsartikel om dömda julgranstjuvar och straff för skogstöld under rubriken "Dömda julgranstjuvar".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det var bättre straff förr

• Gilla
BengtH och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Norrtull Norrtull skrev:
Jag kör me nån Jula historia som säkert är 8-10år gammal. Kraften är oklart, för min del gäller det verkligen kolla på kubbarna innan klyvning, annars står jag där men trä som fastnar i klyven och div tillhyggen krävs för att börja om igen. Gran är knepiga saker att köra i min lilla klyv. Yxa och såg kommer då till räddning, spotta i nävarna och börja ta i lite :crysmile:
Jag började för tre år sen och kör en Clas Ohlson-variant på 5 tons tryck (vanlig enfas, 230V). Jag är rätt imponerad av vad den klarar av. Jag har klyvt gran som är 70+ cm i diameter med den. Problemet är väl att så stora granar också har rejäla grenar så man får välja lite hur man lägger kubben på klyven. Sen hänger det en liten bågsåg bredvid som jag tar och drar några drag med och med är någon seg del.

Förutom gran har jag klyvt;
  • Ek - Inget som helst problem, trots rätt rejäla delar
  • Tall - Riktigt enkelt
  • Lönn - Trivialt
  • Cypress - Trivialt
  • Asp - Löjligt lätt
  • Ask - Klart tuffaste utmaningen, men det går
  • Alm - Inget problem alls
  • Björk - Går hur fiunt som helst
  • Äpple - Enkelt
  • Sälg - Enkelt
Jag har säkert missat något träslag i uppräkningen: Förutom asken så är nog rejäla granitar med kraftiga grenar de jobbigaste.

Till våren kommer jag byta hydraloljan i klyven.

• Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Förutom asken så är nog rejäla granitar med kraftiga grenar de jobbigaste.
Ja granit måste vara ett elände.:crysmile::p Antar att det ger rejäl värme sen om man bara får eld på dem. :rofl:

• Haha
galento och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
Ja granit måste vara ett elände.:crysmile::p Antar att det ger rejäl värme sen om man bara får eld på dem. :rofl:
Jobbiga att klyva och få att brinna. ;)
Jag ger inte upp än dock, snart så.

• Haha
  • Gilla
galento och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jobbiga att klyva och få att brinna. ;) Jag ger inte upp än dock, snart så.
Kanske @Maskintok har några tips. :p

• Haha
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Allt brinner vid rätt temp eller hur va det :crysmile:

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag började för tre år sen och kör en Clas Ohlson-variant på 5 tons tryck (vanlig enfas, 230V). Jag är rätt imponerad av vad den klarar av. Jag har klyvt gran som är 70+ cm i diameter med den. Problemet är väl att så stora granar också har rejäla grenar så man får välja lite hur man lägger kubben på klyven. Sen hänger det en liten bågsåg bredvid som jag tar och drar några drag med och med är någon seg del.

Förutom gran har jag klyvt;
  • Ek - Inget som helst problem, trots rätt rejäla delar
  • Tall - Riktigt enkelt
  • Lönn - Trivialt
  • Cypress - Trivialt
  • Asp - Löjligt lätt
  • Ask - Klart tuffaste utmaningen, men det går
  • Alm - Inget problem alls
  • Björk - Går hur fiunt som helst
  • Äpple - Enkelt
  • Sälg - Enkelt
Jag har säkert missat något träslag i uppräkningen: Förutom asken så är nog rejäla granitar med kraftiga grenar de jobbigaste.

Till våren kommer jag byta hydraloljan i klyven.
Har också en en-fas som äter 9,5A ström. Skulle gissa att den är en 5tonnare. Gran är då inte kul, allt annat har gått bra för mig med.

B
Äh, ni har små pannor om granen ger bekymmer.

Så länge biten är mindre än va 20 x 20 x 50cm ungefär så får man in den i pannan min. Vresig gran brukar jag låta biten bli större helt enkelt, istället för att bråka med att klyva den.

Man får tänka sig lite för när man eldar bara, nån enstaka överstor bit går ju bra, men får man för många sådana så brinner det inte bra i eldstaden.

• Gilla
Norrtull
  • Laddar…
hsd
Det bästa med veden är att den ger dubbel värme
Först vid sågning å klyvning sen när den eldas ;)

• Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Kör med öppenspis. Snart kassett, så får hålla mig till klenpinnar :crysmile:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.