Ja, räcker till minst tre kalla vintrar...

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
H he-peter skrev:
Kommer veden ni har redo räcka en kall vinter?
Japp, hanterar bara kaminved till tre fastigheter och i år blev "skörden" bara pinnaved, men ett tjugotal kbm torr sedan tidigare finns eldningsbar. Men har blivit förvarnad om röj/gallringslöv i höst.
Släpvagn fylld med kaminved, dragen av fyrhjuling, står på en gräsmatta omgivet av skog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Mattias_Edeslatt och 3 till
  • Laddar…
H he-peter skrev:
Har torr till två vintrar, sen ved som ska torka till två till. Dock mest gran, asp nu i två år framöver.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Norrtull Norrtull skrev:
Har torr till två vintrar, sen ved som ska torka till två till. Dock mest gran, asp nu i två år framöver.
Jag gillar att elda med gran. Funkar bra i vår kamin. Ger bra med glödbädd som håller sig länge. Sen får man blanda in någon pinne hårdare löv då och då. Har oxel och bok.

Hur är det med asp? Bara hört bra saker.

• Gilla
Norrtull
  • Laddar…
H he-peter skrev:
Jag gillar att elda med gran. Funkar bra i vår kamin. Ger bra med glödbädd som håller sig länge. Sen får man blanda in någon pinne hårdare löv då och då. Har oxel och bok.

Hur är det med asp? Bara hört bra saker.
Asp är enkelt att hantera och lätt att elda men har lågt energivärde.

Jag har märkt att asp ger en väldigt ljus nästan vit aska.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
galento
H he-peter skrev:
Ja den borde räcka tre vintrar iallafall . Så om hälsan vill så får det bli avverkning av
virke att sälja i första hand och det kommer säkert bli lite mer ved på kuppen 😆
Har köpt en gammal fyrhjuling nu men det blir nog traktorerna som får jobba skulle
jag tro.

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
B Byggsnyggen skrev:
Asp är enkelt att hantera och lätt att elda men har lågt energivärde.
Ungefär som "åkergran" per m3, samma som annan ved per viktenhet, dvs man får bära/köra mer av sån ved som är lätt och har sämre värmevärde än tung energirik ved.

T
Jag köpte nyss lite skog och några åkrar kom med på samma fstighet(köpte från ett dödsbo) ena åker är i princip björkskog 1,8 till 2 ha ungefär. Bårde få ved där resten v livet

• Gilla
  • Älska
roke och 7 till
  • Laddar…
galento
Kändes lite surt av allt regnande och all elvärme är avslagen så tände säsongens
första brasa i köksspisen i morse och tog en fika till sprakandet och värmen av
veden 😀 Har inte ångrat en dag att jag tog pension faktiskt 😉

• Gilla
  • Älska
Tokslut och 8 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Ungefär som "åkergran" per m3, samma som annan ved per viktenhet, dvs man får bära/köra mer av sån ved som är lätt och har sämre värmevärde än tung energirik ved.
galento galento skrev:
Kändes lite surt av allt regnande och all elvärme är avslagen så tände säsongens
första brasa i köksspisen i morse och tog en fika till sprakandet och värmen av
veden 😀 Har inte ångrat en dag att jag tog pension faktiskt 😉
Ja vi som är pensionärer och mår bra och har att göra hemma lever ett lyxigt liv, jag tog pension när jag var 61år har haft fullt upp i skogen meg gallring och plantering på våren.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
galento
Tog pension vid 62 så fort jag kunde 😁

• Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Själv är jag bara 49 (november). Älskar skogen och hugga/såga. Men jobbar kontor som min dotter säger.

galento galento skrev:
Tog pension vid 62 så fort jag kunde 😁
Man har bara ett liv och man använder det på bästa sätt👍
Jag trappade ned tidigare, lite ledigt och lite uppdrag, hade uppdrag när covid kom och fick påverkan för mina uppdrag. Man ville jag skulle "ta det lite lugnt" och köra på halvfart, men så är jag ju inte.😉
Så jag varvade ned helt och lyckades bra, idag får dagen bli vad som jag känner för.

• Älska
galento och 1 till
  • Laddar…
Idag kan en vedpinne och lite arbete i skogen göra att man klappar sig på axeln och säger "det gjorde du bra".😇

• Gilla
bygg123 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.