303 312 läst ·
3 238 svar
303k läst
3,2k svar
Vedtråden för oss alla som tillverkar och eldar
Blir bra tändpinnar. Har bara 2-3 vindfällda efter vintern att ta hand om, men det finns kvar lite grantoppar och några björkbitar sedan förra årets gallring som ska tas hand om och med lite klyvning blir det bra tändved.👍
Det grövre som blev kvar ligger redan travat.
Det grövre som blev kvar ligger redan travat.
Frugan tycker också att jag travade för högt. Men kanske det går att övertyga henne att vi behöver en större griplastarvagn nu när hon har sett det här.Zixten skrev:
Jag blev lite orolig för risken att någon skulle hamna under vältan så jag fixade avspärrningar.
Är det bara jag som varit och är fortsatt tacksam för den milda vinter vi fått uppleva?
Tände pannan precis och tyckte att det var dags att få in lite mer ved i pannrummet, Så jag gjorde en insats. Känns dock nästan som att svära i kyrkan att elda så fint löv nu
Tände pannan precis och tyckte att det var dags att få in lite mer ved i pannrummet, Så jag gjorde en insats. Känns dock nästan som att svära i kyrkan att elda så fint löv nu
Jag hade en månadslång influensa kring årsskiftet och det satte sig i ryggmusklerna så jag är svag och ur form fortfarande även om det går att arbeta någotsånär.
Därför har det bara blivit 6 1/2 traktorlass ved och 2 1/2 lass sågstockar huggna och hemkörda såhär långt i år. I början på nästa vecka tar föret definitivt slut.
Det blev inget vidare med veden i år.
Därför har det bara blivit 6 1/2 traktorlass ved och 2 1/2 lass sågstockar huggna och hemkörda såhär långt i år. I början på nästa vecka tar föret definitivt slut.
Det blev inget vidare med veden i år.
Senaste dagarna har vi eldat gran med några strategiska klabbar löv i våran kaminen. Tycker det är inte fel det heller.V Vardagsrum skrev:
Redigerat:
Har sålt en del lövmassa/timmer denna vintern så det blev en hel del ved att ta hand om.
Men ska ta hand om det senare för vi har torr ved till ett par vintrar liggande. Vi använder
ju en del el till uppvärmning också.
Vi får se vad den sålda virket inbringar i pengar , om man skulle få lust att göra om det 🤔
Men ska ta hand om det senare för vi har torr ved till ett par vintrar liggande. Vi använder
ju en del el till uppvärmning också.
Vi får se vad den sålda virket inbringar i pengar , om man skulle få lust att göra om det 🤔
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 247 inlägg
Har lite björkgallring/-röjning som ligger till sig i skogen, men behöver egentligen snygga till förvaringen innan jag tar hand om mer. Tänkte riva lite och bygga nya skjul för uppåt tio kubik och då kanske ha 20 totalt. Det ska nog mycket till för att jag ska göra av med mer än fem kubik ett år, men är trevligt att både ligga något år före och ha plats för lite olika sortiment.
Befinner mig i en liknande situation som @Norrtull egentligen; har ved för ett par år och funderar på nyttan med att ta hand om mer än man förbrukar, samtidigt som träden växer. Ett bekvämt problem förstås, och det går väl att få avsättning för det, men när man själv bara har maskinpark för sitt husbehov blir det snabbt uppenbart hur ineffektivt man jobbar och hur lite småposter är värda för dem med större prylar.
Det är ju inget konstigt att exempelvis @heimlaga får ta vindfällor gratis i andras skog. Det är inte så lätt att få ekonomi i sånt, och röjning är ju i allt väsentligt en ren kostnad.
Befinner mig i en liknande situation som @Norrtull egentligen; har ved för ett par år och funderar på nyttan med att ta hand om mer än man förbrukar, samtidigt som träden växer. Ett bekvämt problem förstås, och det går väl att få avsättning för det, men när man själv bara har maskinpark för sitt husbehov blir det snabbt uppenbart hur ineffektivt man jobbar och hur lite småposter är värda för dem med större prylar.
Det är ju inget konstigt att exempelvis @heimlaga får ta vindfällor gratis i andras skog. Det är inte så lätt att få ekonomi i sånt, och röjning är ju i allt väsentligt en ren kostnad.
Har säkert lagt in bilderna tidigare, men som inspiration till de som undrar vad man kan ta till ved, svaret blir det mesta och gör det i lugnt tempo, det är ingen tävling.😃
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Din hög med ved ser precis lika blandad ut som min. Men så får jag själv gå och såga och plocka hos vännerna som har skog. Allt från vindfällen till toppar och grövre grenar som de själva inte tar rätt på.
Gick det förr så går det nu med. Är väl med att kaminen blev en inredningsdetalj och alltfler slängde ut vedpannan som uppvärmningssystem som snobberismen kring björk började råda.
Gick det förr så går det nu med. Är väl med att kaminen blev en inredningsdetalj och alltfler slängde ut vedpannan som uppvärmningssystem som snobberismen kring björk började råda.