Det skulle vara trevligt om det skulle finnas biologisk nedbrytbar olja som fungerar på vintern när man ju använder motorsågen mest.

N
H heimlaga skrev:
Det skulle vara trevligt om det skulle finnas biologisk nedbrytbar olja som fungerar på vintern när man ju använder motorsågen mest.
Hur är det med den biologiska sågkedeoljan fryser den också? Jag har inte provat den. Men man kan ju ha flera oljor. Om tex använder den biologiska oljan så kan man ju köra igenom en tank med mineralolja innan man ställer sågen. Eller använda rapsolja när temperaturen tillåter. För mig blir det ändå för kallt att såga när det är mer än -10

N Niq skrev:
Hur är det med den biologiska sågkedeoljan fryser den också? Jag har inte provat den. Men man kan ju ha flera oljor. Om tex använder den biologiska oljan så kan man ju köra igenom en tank med mineralolja innan man ställer sågen. Eller använda rapsolja när temperaturen tillåter. För mig blir det ändå för kallt att såga när det är mer än -10
Det är svårt att veta vad det blir för temperaturer på vintern. Jag har vanligen motorsågen i bilen och använder den på byggen. Blir det något förhinder på bygget tar jag en ledig dag och hugger i skogen. Allt enligt väder och möjlighet. Det går inte att planera.
Jag brukar hugga i skogen ned till -25. Sedan blir det för tungt för kroppen.

8 timmar, en dunk Aspen, en halv dunk sågkedjeolja, en massa svett och lite allmänt ynk senare är mina två lass björkved förvandlade till en stor hög med sågade kabbar.

Stor hög av sågade björkvedsstockar på en gårdsplan med utsikt över landskap och en svensk flagga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu återstår klyvning som jag alltid gör för hand med min Chopper 1, en suveränt bra klyvyxa som gjort bra tjänst i mer än 40 år.
Eftersom det är klenved klyver jag inget under 10 cm diameter och det allra mesta behöver inte klyvas, sedan ska det upp på lastpallarna för torkning.
Och med detta och det jag har sedan tidigare finns det ved för 4-5 år med nuvarande förbrukning då jag eldar bara när det riktigt eller långvarigt kallt, bergvärmen är grunden.

• Gilla
  • Älska
Erik_91 och 7 till
  • Laddar…
Samlat ihop lite. En sida från vagnen ska sågas på längden och en på tvären.... En vagn lastad med stockar står på ett snötäckt fält, en kran har gripit tag om stockarna.
Skapa konto

• Gilla
roke
  • Laddar…
V Vardon skrev:
Samlat ihop lite. En sida från vagnen ska sågas på längden och en på tvären....[bild]
Om du inte har nått torrt björkplank på lager kan du gott såga en björkstock också, det kan vara bra till skottkärreskalmar.

Blev några timmar i skogen idag i det fina vädret.

Röd traktor med släp fullt av stockar på en skogsväg omgiven av tallar.
Skapa konto

• Gilla
M.Bergman och 6 till
  • Laddar…
Jag håller också på att samla ihop ved.
6-7 travar (dryga 2m3/trave) måste fixas innan det blir fullt under taket (som rymmer ved för ca 2 säsonger)
Fällt träd i skog med motorsåg och handskar på stubbe, förberedelser för vedinsamling.
Skapa konto

Trädstammar och vedkubb i skogsmiljö med en röd traktor och en motorsåg, förberedelser för vedinsamling.
Skapa konto
Vedklyvning pågår med yxa och vedträ, staplad ved i bakgrunden och släpvagn för transport.
Skapa konto

Traktor med vedkärra fylld med vedträn, yxa och motorsåg i förgrunden, omgivande gårdslandskap.
Skapa konto
En rad travade vedträn staplade under ett tak i ett vedskjul, redo för förvaring.
Skapa konto

• Gilla
BengtH och 11 till
  • Laddar…
Då var det klart för denna gången, alltsammans på lastpallar för luftig torkning.
Inte jättemycket som behövde klyvas, kanske 20%, resten fin rundved där jag travat majoriteten av den runtom och den klena rundveden och det klyvda i mitten.

Stapel med ved på lastpallar i en trädgård, omgiven av landskap med träd och hus i bakgrunden.
Skapa konto

Och som vanligt var det några rotbitar som motstod alla försök till klyvning och där kilar fick tas fram.
Helt makalöst vad sega dessa rotbitar kan vara, gjorde banne mig av med mer energi på att kila isär dem än det är energi i dem😆

Men jag gav mig fanken på att de skulle isär och så blev det. Med detta och det andra som finns lagrat har jag ved för att hålla huset varmt i 3 vintrar utan tillförsel av annan energi om det skulle skita sig.
Man vet aldrig vad framtiden har i sitt sköte, och ved är ett bra komplement till bergvärmen vid sträng eller långvarig kyla för att kapa elräkningen lite, den behöver dock ej klyvas...

• Gilla
  • Älska
Fairlane och 12 till
  • Laddar…
Då var det beställt till nästa vinter! Björk, 50 cm, kapad, kluven och torr samt avstjälpt framför vedboden. 850 kr/kbm/stj.mått. Lite dyrare än förra året men överkomligt.

• Gilla
roke och 3 till
  • Laddar…
john68 john68 skrev:
Då var det beställt till nästa vinter! Björk, 50 cm, kapad, kluven och torr samt avstjälpt framför vedboden. 850 kr/kbm/stj.mått. Lite dyrare än förra året men överkomligt.
Viktigaste är, att vedboden är fylld. Dessa tider!

• Gilla
galento och 5 till
  • Laddar…
Har jag klyvt för grovt?

• En stapel med kluven ved på en träpall i garage.
    Skapa konto
  • Gilla
M.Bergman och 5 till
  • Laddar…
J J Vos skrev:
Har jag klyvt för grovt?
🙂
Spis/tändved
Vad är det för trä?
Asp? Eller barr?

R roke skrev:
🙂
Spis/tändved
Vad är det för trä?
Asp? Eller barr?
Gran (kan innehålla spår av tall 😀)

• Haha
Norrtull
  • Laddar…
J J Vos skrev:
Gran (kan innehålla spår av tall 😀)
Aha. Okej. 👍

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.