Det här är en spin off på Ice road truckers jag skulle vilja se!

• Haha
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Andra talar om dyr ved........
Den lär bli dyr om du far igenom isen med fullt lass.

Nissens
H heimlaga skrev:
Jag vet inte vad jag skall ta mig till...... Fick ungefär 150 eller 200 kubikmeter ved gratis........ och enda transportmöjligheten är över isen så nu är det brottom....... Jag har provborrat och mätt isen i dag och från och med i morgon blir det skytteltrafik med traktor.

Andra talar om dyr ved........
Se till att taklucka finns och fungerar på traktorn…

A
Nissens Nissens skrev:
Har du testat?

Nissens
Rejäl skrev:
Har du testat?
Näpp, har inte haft möjligheten… 😅

Nissens Nissens skrev:
Vet vi om @heimlaga ens har hytt på Ferguson?

A
Nissens Nissens skrev:
Det lät nästan som du hade gjort den majjan😂

Nissens Nissens skrev:
Taskig is på västkusten kanske?

H heimlaga skrev:
150 eller 200 kubikmeter ved
Vad får du med per lass och hur många vändor räknar du med? 10–15 vändor? Mer?

3,5 - 4 meter gran 40 cm tjock ca 400 kilo, så en stockvagn kan väga många ton, allt beror på hur mycket väta det finns i den. Torrgran väger inte så mycket och är lätt.

A
Han har någ bättre koll än vi andra då han bor där uppe och har varit ute och provborrat i isen💪

• Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
Nissens
F fribygg skrev:
Taskig is på västkusten kanske?
Ja, det är inte ofta den bär en traktor här. Möjligen på insjöarna emellanåt…

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Jag har inte en chans att rädda allt men jag skall försöka få därifrån så mycket som jag mäktar. Isen var på tunnaste stället 48 cm tjock i går. Varierande kvalitet. Frusen snösörja på ytan och glasklar kärnis i botten. Det är någonstans mellan -25 och -30 grader i natt och ingen snö på isen så frampå dagen är den nog uppe i 50 cm.
Det borde bära en 2,5 tons traktor med 4 tons lass. Jag får med mig ungefär 4 kubikmeter per lass. Kärran väger också någonting så 4 ton borde vara på säkra sidan. Blandat torr gran och rå gran.
Men jag måste köra mycket långsamt för att inte skada isen. Givetvis tar jag loss hakarna som håller fast hyttaket. Fast helst vill jag ju ha traktorn ovanpå isen.

• Gilla
OramaC och 4 till
  • Laddar…
galento
Finns dom här som har kört traktorn med handgasen och haft rep i ratten så de har gått
bredvid en bit och styrt traktorn med repen. Men är nog inget att rekommendera .

H heimlaga skrev:
Jag har inte en chans att rädda allt men jag skall försöka få därifrån så mycket som jag mäktar. Isen var på tunnaste stället 48 cm tjock i går. Varierande kvalitet. Frusen snösörja på ytan och glasklar kärnis i botten. Det är någonstans mellan -25 och -30 grader i natt och ingen snö på isen så frampå dagen är den nog uppe i 50 cm.
Det borde bära en 2,5 tons traktor med 4 tons lass. Jag får med mig ungefär 4 kubikmeter per lass. Kärran väger också någonting så 4 ton borde vara på säkra sidan. Blandat torr gran och rå gran.
Men jag måste köra mycket långsamt för att inte skada isen. Givetvis tar jag loss hakarna som håller fast hyttaket. Fast helst vill jag ju ha traktorn ovanpå isen.
48cm tjock is och låg fart bör vara helt säkert. Vi körde bil på 30cm, då va vi 8-9st som parkera efter varann. Men när vi rejsade runt på isen i 100km/t+ så kom det vatten ut våra borrhål. Isen bildar som en kudde framför bilen. Och när vi stod parkerade alla i närheten av samma hål låg vattnet lång ner i hålet. Så hastigheten är a och o. Sakta och lugnt. Bara kör på hela dagen och kvällen.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.