A AndersS skrev:
Har gjort en mindre med kraftigare plyfa till stugan, på bilden är inte handtag utsågat för de två andra och består av tre delar.
[bild]
[bild]
[bild]
Jättefina! Jag har väl funderat på nått liknande men i tunnare plywood av beg förpackningsmtrl från Ericsson men inte kommit till skott.

Och får även krypa till korset, trots mycket eldande. Någon skrev att sälg luktade sött/syrligt och satt i fåtöljen, sneglade på hunden bredvid med fundering vad han ätit eller kunde vara skyldig till. Men det var den nyintagna sälgveden som gav den lukten eller doften, finns alltid något att lära sig.👍 Har inte tidigare reagerat på det när veden varit riktigt torkat.

F fribygg skrev:
Jättefina! Jag har väl funderat på nått liknande men i tunnare plywood av beg förpackningsmtrl från Ericsson men inte kommit till skott.
De blir lätt tunga, de stora väger mellan 16-18kg fyllda.

A AndersS skrev:
Jag fortsätter nog med vanliga varukorgar i plast

F fribygg skrev:
Jag fortsätter nog med vanliga varukorgar i plast
Vikten är veden, återkommer med vad korgen väger när nästa blir tom.
De mindre i stugan är mera lagom.

A AndersS skrev:
50kWh värme till huset i varje låda?

F fribygg skrev:
50kWh värme till huset i varje låda?
Räknar aldrig, lägger i vedklampar så det blir trivsamt. Men vägde en av dem nu och blev 17kg inkl. lådan. Vägde en tom låda till 2kg, så vikten ved är 15 kg. Merparten var björk, med någon enstaka klamp gran och al, i ca 30cm längder.

A AndersS skrev:
Räknar aldrig, lägger i vedklampar så det blir trivsamt. Men vägde en av dem nu och blev 17kg inkl. lådan. Vägde en tom låda till 2kg, så vikten ved är 15 kg. Merparten var björk, med någon enstaka klamp gran och al, i ca 30cm längder.
Jag blev intresserad av att räkna:

15kg*4,15kWh/kg = 62,25kWh

Så runt 60kWh lär du ha i din vedkorg. Sen hur mycket av den energin som frigörs till rummet när du eldar beror på verkningsgraden i din kamin/panna.

https://www.hsy.fi/sv/elda-rent/anskaffning-av-ved/traslag/

E Einh skrev:
Jag blev intresserad av att räkna:

15kg*4,15kWh/kg = 62,25kWh

Så runt 60kWh lär du ha i din vedkorg. Sen hur mycket av den energin som frigörs till rummet när du eldar beror på verkningsgraden i din kamin/panna.

[länk]
Vad tror du om min gissning på 50kWh till huset?

Och jag brukar räkna med tre brasor med tre inlägg per vedkorg, inkl inlägg för tändning, generellt. Kan gå åt lite mera då tempen kryper under -5 grader men det är få dagar här nere.
Så med 75% verkningsgrad ca 15kWh/eldningstillfälle.

F fribygg skrev:
Vad tror du om min gissning på 50kWh till huset?
Ja, har du en verkningsgrad på ca 80% så är det den värme du kan tillgodogöra dig. Och den verkningsgraden har ju ofta moderna anläggningar. Bra gissat!

E Einh skrev:
Ja, har du en verkningsgrad på ca 80% så är det den värme du kan tillgodogöra dig. Och den verkningsgraden har ju ofta moderna anläggningar. Bra gissat!
Jag tänker ju iofs att en bra vedpanna eller modern svensk kakelugn har en effektivitet på klart över 90% och tycker att verkningsgrad på ca80 procent mer stämmer med min dryga 30år gamla gjutjärnskamin från VermontCastings eller dagens designkaminer som inte tål att eldas för uppvärmning utan mer lämpar sej för vad som i dag kallas trivseleldning.

Redigerat:
Jag vet inte vad jag skall ta mig till...... Fick ungefär 150 eller 200 kubikmeter ved gratis........ och enda transportmöjligheten är över isen så nu är det brottom....... Jag har provborrat och mätt isen i dag och från och med i morgon blir det skytteltrafik med traktor.

Andra talar om dyr ved........

• Wow
  • Gilla
Norrtull och 7 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag vet inte vad jag skall ta mig till...... Fick ungefär 150 eller 200 kubikmeter ved gratis........ och enda transportmöjligheten är över isen så nu är det brottom....... Jag har provborrat och mätt isen i dag och från och med i morgon blir det skytteltrafik med traktor.

Hoppas att du hinner med, ska ju vara minus några dagar på din breddgrad

H heimlaga skrev:

Kör försiktigt!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.