N
galento galento skrev:
+1 , vi använder LLVP och element

Vi eldar också en hel del men ibland är det skönt att låta llvp sköta värmen . Men kollar inte energivärde i veden utan stoppar i det som är torrt 😉😁
Eldar också allt jag hittar från sämre till bra ved. Brukar dock försöka elda den sämre veden när det är lite varmare ute och spara den bättre tills det är kallt.

• Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
En fråga som jag skrev i lite fel tråd.
Vart går gränsen för mycket ved och för mycket ved? Vad anser ni att en oktober till april eldare bör ha i antal kubikmeter? Eller antal pallar med ved. Ska tilläggas att detta är mest fritidshus, visserligen är vi där 3-4 dagar varje vecka och samtliga lov. Har rullat på ca 4 pallar, vedboden (3-4kubik) ett uthus som numera är vedförråd ca 2kubik.
Men känner att det skulle kännas bra med ca 8-10pallar till med ved.
Frågan är har jag tappat allt helt, eller skulle ni känna samma lika som jag?🤔

• Haha
Dublin och 2 till
  • Laddar…
Har också funderat på hur långt ett snöre är😉

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
A
Vad kom du fram till🤪😂

A AndersS skrev:
Behövs inget Nobelpris för det, bara att mäta från ena ändan till den andra....😎

A AndersS skrev:
Jättelångt 😂

Norrtull Norrtull skrev:
En fråga som jag skrev i lite fel tråd.
Vart går gränsen för mycket ved och för mycket ved? Vad anser ni att en oktober till april eldare bör ha i antal kubikmeter? Eller antal pallar med ved. Ska tilläggas att detta är mest fritidshus, visserligen är vi där 3-4 dagar varje vecka och samtliga lov. Har rullat på ca 4 pallar, vedboden (3-4kubik) ett uthus som numera är vedförråd ca 2kubik.
Men känner att det skulle kännas bra med ca 8-10pallar till med ved.
Frågan är har jag tappat allt helt, eller skulle ni känna samma lika som jag?🤔
3års förbrukningar tycker jag du ska sikta på att ha torra 1a maj( men kanske inte redan i år) sen är det ingen stress med veden och man kan hoppa över nått år om man är upptagen av annat eller har fått ryggskott.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
N
Jag som inte har obegränsat med egen ved är alltid nöjd när jag har en säsongs förbrukning torkad staplad och väderskyddad.
Får jag mer än vad som ryms i min vedförvaring ligger den med något på som håller borta värsta mängden snö

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
N Niq skrev:
Jag som inte har obegränsat med egen ved är alltid nöjd när jag har en säsongs förbrukning torkad staplad och väderskyddad.
Får jag mer än vad som ryms i min vedförvaring ligger den med något på som håller borta värsta mängden snö
Man kan ju köpa ett traktor lass eller lastbil och släp med brännved och lägga upp ett lager, jag ser inga tecken på att veden kommer bli billigare eller lättare att få tag på i framtiden även om skogspriserna nu börjar plana ut.

N
F fribygg skrev:
Man kan ju köpa ett traktor lass eller lastbil och släp med brännved och lägga upp ett lager, jag ser inga tecken på att veden kommer bli billigare eller lättare att få tag på i framtiden även om skogspriserna nu börjar plana ut.
Absolut kan man det. Har priserna en gång gått upp lär dom inte komma ner igen. Särskilt inte när dom flesta vedhandlare verkar sälja allt dom producerar. Jag har inte ännu behövt köpa ved och nu har jag en del träd som måste tas ner så jag har ved några framåt. Men om jag blir utan någon dag kommer jag börja med att fråga bönderna häromkring ifall dom behöver få någon åkerkant röjd.

B
Förr om åren siktade jag på två årsförbrukningar, dels för att kunna klara en riktigt kall och lång vinter, men även för att veden verkligen ska hinna torka.

Men nu tänker jag i termer av tre år, delvis med tanke på hur orolig omvärlden är.

Har man plats så är det ju inget problem att ha mycket ved...Men om halva tomten går åt för att förvara veden kanske det är lite för mycket.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Förr om åren siktade jag på två årsförbrukningar, dels för att kunna klara en riktigt kall och lång vinter, men även för att veden verkligen ska hinna torka.

Men nu tänker jag i termer av tre år, delvis med tanke på hur orolig omvärlden är.

Har man plats så är det ju inget problem att ha mycket ved...Men om halva tomten går åt för att förvara veden kanske det är lite för mycket.
Tur att det finns dryga 5k kvm att trav på då. Eller så får jag smygtrava i skogen 🤔

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Norrtull Norrtull skrev:
Tur att det finns dryga 5k kvm att trav på då. Eller så får jag smygtrava i skogen 🤔
Kan du inte rama in tomten med en snygg vedtrave?

F fribygg skrev:
Kan du inte rama in tomten med en snygg vedtrave?
Där sitter den! Har ganska stora problem med vildsvin här. Dubbla travar ved borde stoppa dom.
Många pallar blir det, som lorry killen sa, tänkte inte på det.

Snygga vedtravar blir perfekt!
Har inga problem med plats, men det är inte fel att också göra det snyggt också.👍

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.