A
N Niq skrev:
Eldar man direkt på plåten?
Men dom kan ju omöjligt bli varmare än veden
I en kamin så är det ofta plåtbotten och spiken hamnar i elden..
Har varit med om detta hus kunder som har eldat med spik och skruv i brädor…

Bara mäta av måttet i botten, gå till en plåtis, hen klipper till en 2 mm plåt och lägga i botten, sen elda hela paket med spik om man vill. 🙂 Brinner lite dåligt bara.😡

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Bara mäta av måttet i botten, gå till en plåtis, hen klipper till en 2 mm plåt och lägga i botten, sen elda hela paket med spik om man vill. 🙂 Brinner lite dåligt bara.😡
Oavsett om eldstadensbotten är klädd med eldfasttegel eller består av ett roster anser jag att obehandlat omålat virke kan eldas, självklart plockar man bort spiken innan man sprider askan i trädgården.

• Gilla
Norrtull
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Oavsett om eldstadensbotten är klädd med eldfasttegel eller består av ett roster anser jag att obehandlat omålat virke kan eldas, självklart plockar man bort spiken innan man sprider askan i trädgården.
Något som är bra att gallra ut spiken ur askan, är en magnet som används till att rengöra insidan på ett akvarium. En bit som sitter på insidan och den på utsidan drar med sig den på insidan. Mycket kraftfull och den för utsidan används.

galento
Hmm , strömavbrott sen några timmar men spisen är igång så snart blir det kaffe och fika 😁👍 ( + lite värme 😉 )

• Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Något som är bra att gallra ut spiken ur askan, är en magnet som används till att rengöra insidan på ett akvarium. En bit som sitter på insidan och den på utsidan drar med sig den på insidan. Mycket kraftfull och den för utsidan används.
Bättre än en gammal högtalarmagnet?

galento galento skrev:
Hmm , strömavbrott sen några timmar men spisen är igång så snart blir det kaffe och fika 😁👍 ( + lite värme 😉 )
Ja rena mardrömmen dom här dagarna när det är runt -25 men som tur har vi klarat oss utan strömavbrott.

• Gilla
galento
  • Laddar…
Rönnerdahl Rönnerdahl skrev:
Det är ju inte själva eldningen som man oroar sig för. Det är ju att ta in mögligt trä med ohyra in i huset
Larver/skalbaggar har inget med lite mögel att göra, de finns nästan alltid i torrgran och larver som kläcks.
Har hänt att några gjort det, men inga problem för de vill bara ta sig ut.😃

F fribygg skrev:
Nu när det är lite varmare kan det passa utmärkt att elda sånt.
Man tar vad man haver, har ju bvp som huvudkälla. Är inte så noggrann.🙂

• Gilla
galento
  • Laddar…
Slutresultatet efter helgens skogsarbete är att totalt 4 traktorlass ved och 1 lass stockar är hemma. Ungefär 1 lass ved och ett halvt lass stockar är utsläpade till väg och väntar på transport.

Jag är alldeles uttröttad i hela kroppen. Har varit extremt ineffektiv i dag och egentligen bara förtjänstarbetat 5 timmar. For hem när jag blev ostadig på benen.

Alla de där figurerna som spänner upp sina muskler och skryter med sin "manliga" styrka på instagram borde ta sig till skogs och hugga och vinscha ut vindfällen i djupsnö så skulle vi få se vad deras omskrutna kroppar egentligen går för.....och få se hur de mår på måndagen efter två tiotimmars helgdagar.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Mange_64 och 7 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Slutresultatet efter helgens skogsarbete är att totalt 4 traktorlass ved och 1 lass stockar är hemma. Ungefär 1 lass ved och ett halvt lass stockar är utsläpade till väg och väntar på transport.

Jag är alldeles uttröttad i hela kroppen. Har varit extremt ineffektiv i dag och egentligen bara förtjänstarbetat 5 timmar. For hem när jag blev ostadig på benen.

Alla de där figurerna som spänner upp sina muskler och skryter med sin "manliga" styrka på instagram borde ta sig till skogs och hugga och vinscha ut vindfällen i djupsnö så skulle vi få se vad deras omskrutna kroppar egentligen går för.....och få se hur de mår på måndagen efter två tiotimmars helgdagar.
Ett års jobb för mig 😂😂

Rönnerdahl Rönnerdahl skrev:
Ett års jobb för mig 😂😂
Jag gjorde inte hela arbetet den här helgen. Det är summan såhär långt i vinter inklusive panikspurten i helgen som i sig gav ungefär ett och ett halvt lass hugget och två lass hemkörda.

Det är sällan jag lyckas med att hugga och vinscha och lasta och köra hem ett traktorlass på en dag när jag hugger vindfällen. Oftast blir det litet mindre men eftersom jag brukar fara dit ibland utan lastningsbom och kärra och bara vinscha och lunna fram till väg från svåra ställen så har jag oftast en liten reserv på vägkanten att ta av för att få fullt lass.

• Gilla
dawidmark
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
”Småskalig förbränning av biobränsle i bostäder är en stor källa till utsläpp av bland annat PM2,5, sot och Bens(a)pyren. Ny statistik visar att den största andelen av utsläppen från bostäder av PM2,5 och Bens(a)pyren kommer från konventionella vedpannor”
(Kartläggning och analys av utsläpp från vedeldning, Naturvårdsverkets redovisning av regeringsuppdrag, 2019-03-28)
”Inom Sverige uppskattas luftföroreningar orsaka cirka 7 500 förtida dödsfall per år, varav 900 kan härledas till partikelutsläppen från vedeldning”
(IVL (2018). Quantification of Population exposure to NO2, PM2,5 and PM10 and estimated health impacts.)

900 dödsfall om året är knappast något man viftar bort.
Ja hela befolkningen är död om 100år

J Jochi skrev:
Ja hela befolkningen är död om 100år
Bara dagens befolkning😉

• Gilla
Mange_64 och 1 till
  • Laddar…
galento
+1 , vi använder LLVP och element
A AndersS skrev:
Man tar vad man haver, har ju bvp som huvudkälla. Är inte så noggrann.🙂
Vi eldar också en hel del men ibland är det skönt att låta llvp sköta värmen . Men kollar inte energivärde i veden utan stoppar i det som är torrt 😉😁

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.