273 589 läst ·
2 949 svar
274k läst
2,9k svar
Vedtråden för oss alla som tillverkar och eldar
Oavsett om eldstadensbotten är klädd med eldfasttegel eller består av ett roster anser jag att obehandlat omålat virke kan eldas, självklart plockar man bort spiken innan man sprider askan i trädgården.J jonaserik skrev:
Något som är bra att gallra ut spiken ur askan, är en magnet som används till att rengöra insidan på ett akvarium. En bit som sitter på insidan och den på utsidan drar med sig den på insidan. Mycket kraftfull och den för utsidan används.F fribygg skrev:
Larver/skalbaggar har inget med lite mögel att göra, de finns nästan alltid i torrgran och larver som kläcks.Rönnerdahl skrev:
Har hänt att några gjort det, men inga problem för de vill bara ta sig ut.😃
Slutresultatet efter helgens skogsarbete är att totalt 4 traktorlass ved och 1 lass stockar är hemma. Ungefär 1 lass ved och ett halvt lass stockar är utsläpade till väg och väntar på transport.
Jag är alldeles uttröttad i hela kroppen. Har varit extremt ineffektiv i dag och egentligen bara förtjänstarbetat 5 timmar. For hem när jag blev ostadig på benen.
Alla de där figurerna som spänner upp sina muskler och skryter med sin "manliga" styrka på instagram borde ta sig till skogs och hugga och vinscha ut vindfällen i djupsnö så skulle vi få se vad deras omskrutna kroppar egentligen går för.....och få se hur de mår på måndagen efter två tiotimmars helgdagar.
Jag är alldeles uttröttad i hela kroppen. Har varit extremt ineffektiv i dag och egentligen bara förtjänstarbetat 5 timmar. For hem när jag blev ostadig på benen.
Alla de där figurerna som spänner upp sina muskler och skryter med sin "manliga" styrka på instagram borde ta sig till skogs och hugga och vinscha ut vindfällen i djupsnö så skulle vi få se vad deras omskrutna kroppar egentligen går för.....och få se hur de mår på måndagen efter två tiotimmars helgdagar.
Medlem
· Västra götaland
· 212 inlägg
Ett års jobb för mig 😂😂H heimlaga skrev:Slutresultatet efter helgens skogsarbete är att totalt 4 traktorlass ved och 1 lass stockar är hemma. Ungefär 1 lass ved och ett halvt lass stockar är utsläpade till väg och väntar på transport.
Jag gjorde inte hela arbetet den här helgen. Det är summan såhär långt i vinter inklusive panikspurten i helgen som i sig gav ungefär ett och ett halvt lass hugget och två lass hemkörda.Rönnerdahl skrev:
Det är sällan jag lyckas med att hugga och vinscha och lasta och köra hem ett traktorlass på en dag när jag hugger vindfällen. Oftast blir det litet mindre men eftersom jag brukar fara dit ibland utan lastningsbom och kärra och bara vinscha och lunna fram till väg från svåra ställen så har jag oftast en liten reserv på vägkanten att ta av för att få fullt lass.
Ja hela befolkningen är död om 100årD Dr Jumping Jack skrev:”Småskalig förbränning av biobränsle i bostäder är en stor källa till utsläpp av bland annat PM2,5, sot och Bens(a)pyren. Ny statistik visar att den största andelen av utsläppen från bostäder av PM2,5 och Bens(a)pyren kommer från konventionella vedpannor”
(Kartläggning och analys av utsläpp från vedeldning, Naturvårdsverkets redovisning av regeringsuppdrag, 2019-03-28)
”Inom Sverige uppskattas luftföroreningar orsaka cirka 7 500 förtida dödsfall per år, varav 900 kan härledas till partikelutsläppen från vedeldning”
(IVL (2018). Quantification of Population exposure to NO2, PM2,5 and PM10 and estimated health impacts.)
900 dödsfall om året är knappast något man viftar bort.