273 639 läst ·
2 949 svar
274k läst
2,9k svar
Vedtråden för oss alla som tillverkar och eldar
Jag tror ju att vi måste göra bostadsuppvärmningen mindre elberoende då vi har för lite baskraft. Om man har huset i Finland eller åtminstånde försöker sätta sig in i broderfolkets situation nyss när elpriset var över 20kr/kWh inser man snart att de priserna även kan drabba oss och att elberoende för uppvärmningen är av ondo.Nissens skrev:
A AndersS skrev:Eller så har man båda LLVP + kamin i fritidshuset och BVP + kamin i bostaden. Men under 3-4 vintermånader går LLVPn bara för underhållsvärme. BVP passar oss bättre i bostaden med befintligt värmesystem för vatten och framför allt komfort, sam ska ge värme året runt.
Och idag hade vi -13 grader så då ger veden lite extra temp inne och rätt trevligt framför brasan att skriva lite inlägg
En vedpanna som producerar el vore ju drömmen men den lär nog kosta en del.F fribygg skrev:Jag tror ju att vi måste göra bostadsuppvärmningen mindre elberoende då vi har för lite baskraft. Om man har huset i Finland eller åtminstånde försöker sätta sig in i broderfolkets situation nyss när elpriset var över 20kr/kWh inser man snart att de priserna även kan drabba oss och att elberoende för uppvärmningen är av ondo.
Kraftvärmeverk istället för rena värmeverk vore en dröm också, så kan många stadsbor värmas med biobränsle och minska beroendet av import av både sopor och brunkolsel då vår svenska elproduktion inte räcker.M Mikko58 skrev:
I mindre skala kan vi skaffa bättre effektivare eldstäder och elda för värme och inte bara mys . Att köra värmepumparna mindre eller helst inte alls när elpriserna är höga och då elda i befintliga eldstäder kostar inte mer än ansträngningen att hantera veden.
Är ju nästan som kärnkraft som bygger på att "koka vatten" där effekten blir ånga för drift av de elproducerande turbinerna. 😉 En multimaskin som kokar vatten till ånga för att driva turbin och som kan användas att koka annan vätska som blir................😎M Mikko58 skrev:
Byggtiden,kostnaden och farligheten med biobränsleeldad vattenkokning är dock mycket lägre, faktiskt näst intill försumbar för alla andra en den villaägare som satsar på egen vedeldad elproduktion, inga miljöprövningar eller tillståndsprocesser lär heller behövas och resterna kan och får spridas i trädgården och man behöver inte fundera vidare på slutförvar.A AndersS skrev:
Dessutom är det ju bra för den svenska skogen och skogsägaren med ökad efterfrågan på biobränsle.
Och allt är inte björk.
Här ligger mestadels gran.
Och så lite pinnaved från röjning.
Så blandar man lite i kamin utifrån Cajsa Varg "man tager vad man haver", hon har visserligen inte sagt det utan är en skröna, så brinner det jämnt och fint.
Här ligger mestadels gran.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och så lite pinnaved från röjning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så blandar man lite i kamin utifrån Cajsa Varg "man tager vad man haver", hon har visserligen inte sagt det utan är en skröna, så brinner det jämnt och fint.
Kan vara farligt med multimaskinen som kokar, enligt berättelse brann farfars systers stuga ned efter en sådan maskin exploderat för 100 år sedan.😂F fribygg skrev:Byggtiden,kostnaden och farligheten med biobränsleeldad vattenkokning är dock mycket lägre, faktiskt näst intill försumbar för alla andra en den villaägare som satsar på egen vedeldad elproduktion, inga miljöprövningar eller tillståndsprocesser lär heller behövas och resterna kan och får spridas i trädgården och man behöver inte fundera vidare på slutförvar.
Dessutom är det ju bra för den svenska skogen och skogsägaren med ökad efterfrågan på biobränsle.
Se där, om nån omkom är det inte bara skitsnack det där att folk dör i förtid av vedeldning.A AndersS skrev:
Kan mitt antagande om 7 min kortare livslängd pga egen vedeldning ändå stämma eller behöver man oroa sig och frysa och fara illa istället för att hugga,klyva,elda och njuta av den goa vedvärmen?
Medlem
· Stockholm
· 2 226 inlägg
Ingen skadad vid händelsen så det kan inte statistiskt bidra till "7 minuters påverkan" och jag har inte kunnat få det källsäkrat att det var den verkliga orsaken, det var ju mycket man "inte skulle prata om" på den tiden.F fribygg skrev:
Många har dött i förtid av vedeldning. När dom sågat sig eller fällt ett träd över sig eller liknandeF fribygg skrev:
Ingen förnekar att många dött. Jag hävdar att alla som levat före oss nu är döda och väldigt många av dem värmde sig med ved innan oljan, elektriciteten och fjärrvärmen blev vanliga till uppvärmning. Få lär dock ha dött av just vedeldning, ålder,sjukdommar,olyckor som drunkning lär ha tagit betydligt fler liv redan på den tiden.N Niq skrev:
Har man fällt trädet över sig är dödsorsaken uppenbarligen icke vedeldning, möjligtvis skogsarbete.
Jag estimerar att livslängden kommer att vara längre i framtiden för de skandinavier som har fastighet ruralt och har möjlighet till lantligt boende,jakt,fiske,skogsarbete, vedhuggning och eldning, onekligen sker väl vådaskutningar i samband med jakt varenda år men det är inte som i de utsatta områdena där man varenda vecka medvetet skjuter mot folk och eldar bilar istället för att jaga älg, grilla korv och elda kamin när värmepumpen inte ger den eftersträvade strålningsvärmen.
Redigerat:
Beror ju på orsak till skogsarbete. 😀F fribygg skrev:Ingen förnekar att många dött. Jag hävdar att alla som levat före oss nu är döda och väldigt många av dem värmde sig med ved innan oljan, elektriciteten och fjärrvärmen blev vanliga till uppvärmning. Få lär dock ha dött av just vedeldning, ålder,sjukdommar,olyckor som drunkning lär ha tagit betydligt fler liv redan på den tiden.
Har man fällt trädet över sig är dödsorsaken uppenbarligen icke vedeldning, möjligtvis skogsarbete.
Jag estimerar att livslängden kommer att vara längre i framtiden för de skandinavier som har fastighet ruralt och har möjlighet till lantligt boende,jakt,fiske,skogsarbete, vedhuggning och eldning, onekligen sker väl vådaskutningar i samband med jakt varenda år men det är inte som i de utsatta områdena där man varenda vecka medvetet skjuter mot folk och eldar bilar istället för att jaga älg, grilla korv och elda kamin när värmepumpen inte ger den eftersträvade strålningsvärmen.
Jag var nu inte helt allvarlig. Fast det här inte är paroditråden.
Nä jag tror inte vedeldning i sig orsakar så mycket för tidig död. Tillsammans med allt annat vi utsätter oss för så kan det säkert bidra.
Men se hur dom lever i dom blå zonerna. Där eldar dom mycket