Nissens
M Mikko58 skrev:
Ja på 50ha klarar du garanterat ditt vedbehov.
Absolut, men sen beror det ju på åldern pä skogen mm. Men det finns alltid att ta av. 😊

M Mikko58 skrev:
Ja på 50ha klarar du garanterat ditt vedbehov.
Nog finns det oerhört mycket skogsmark med 5m3 ( eller mer)årlig tillväxt per hektar, då räcker ju 2-5 ha utmärkt för att värma en vanl bostad.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Absolut, men sen beror det ju på åldern pä skogen mm. Men det finns alltid att ta av. 😊
F fribygg skrev:
Nog finns det oerhört mycket skogsmark med 5m3 ( eller mer)årlig tillväxt per hektar, då räcker ju 2-5 ha utmärkt för att värma en vanl bostad.
Ja och röjer man och sparar mycke björk så har man ju ved efter 15, 20år

Nissens
M Mikko58 skrev:
Ja och röjer man och sparar mycke björk så har man ju ved efter 15, 20år
Hmm, jag har tallskog, och det innebär att björk är ”ogräs”. Så ”ogräset” är en bra biprodukt. 😊

• Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Snöbrott och röjning ger inte så mycket ved, gallring görs ju inte varje år direkt.
Beroende på hur mycket skog nar man har förstås. Jag har bara 50ha..
Snöbrott och andra skador på 50ha skogsmark borde väl räcka att värma en vanlig bostad? Inget som hindrar att man gallrar med motorsåg en dag heller om man behöver några få kubik mer än vad naturen ordnat med blåst,snö och insektsangrepp.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Hmm, jag har tallskog, och det innebär att björk är ”ogräs”. Så ”ogräset” är en bra biprodukt. 😊
Så tänker inte jag när jag röjer i en tallplantering, jag lämnar en del björk, jag vill ha lite blandskog och ved.

Nissens
F fribygg skrev:
Snöbrott och andra skador på 50ha skogsmark borde väl räcka att värma en vanlig bostad? Inget som hindrar att man gallrar med motorsåg en dag heller om man behöver några få kubik mer än vad naturen ordnat med blåst,snö och insektsangrepp.
Nja, snöbrott drabbar de mindre tallarna i första hand, så det ger inte speciellt mycket ved.
Den skogen jag har kräver mest röjning, och det ger inte heller så mycket ved. Den lite äldre delen av skogen är gallrad redan i stort sett. Däremot tar jag ner en del björk och lite gran. Gran och björk är liksom biprodukter i en tallskog.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Nissens
M Mikko58 skrev:
Så tänker inte jag när jag röjer i en tallplantering, jag lämnar en del björk, jag vill ha lite blandskog och ved.
Jaha, men i en tallskog hör inte björk hemma, i en blandskog däremot…
På 50ha får jag ved oavsett bara genom att ta björk och gran….

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
M Mikko58 skrev:
Det har jag också gjort förr, nu piskar de tallarna och måste bort.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
F fribygg skrev:
Exakt, björk är ogräs i en tallskog!

F fribygg skrev:
Ja men då blir dom till ved dom växer ju fortare än tallen så när björken breder ut sig och piskar tallen då gallrar jag bort dom och får ved.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Nissens
M Mikko58 skrev:
Ja men då blir dom till ved dom växer ju fortare än tallen så när björken breder ut sig och piskar tallen då gallrar jag bort dom och får ved.
Det är Tallen du skall vara rädd om, björken skall bort innan den gör skada.

Nissens Nissens skrev:
Det är Tallen du skall vara rädd om, björken skall bort innan den gör skada.
Jo jag håller med om att man kan inte ha för mycket björk i en tallplantering men där det är lite glest med tall där får det komma upp björk. Jag tycker inte om dom här tallodlingarna. Nån björk sparar jag.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Nissens
M Mikko58 skrev:
Jo jag håller med om att man kan inte ha för mycket björk i en tallplantering men där det är lite glest med tall där får det komma upp björk. Jag tycker inte om dom här tallodlingarna. Nån björk sparar jag.
Nja, jag har några mindre områden med blandskog för mångfaldens skull, men att låta björken växa i tallskogen är ingen bra idé. Åtminstone inte om man vill optimera avkastningen på tallen. Är man inte så noga med tallen så kan man väl göra lite hur som helst…

Jag pratar om skog, inte om någon plantering…

Nissens Nissens skrev:
Nja, jag har några mindre områden med blandskog för mångfaldens skull, men att låta björken växa i tallskogen är ingen bra idé. Åtminstone inte om man vill optimera avkastningen på tallen. Är man inte så noga med tallen så kan man väl göra lite hur som helst…

Jag pratar om skog, inte om någon plantering…
Ja på riktigt fin tallmark trivs inte björken så bra så där passar den inte.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.