273 639 läst ·
2 949 svar
274k läst
2,9k svar
Vedtråden för oss alla som tillverkar och eldar
Nissens skrev:
Ja och röjer man och sparar mycke björk så har man ju ved efter 15, 20årF fribygg skrev:
Snöbrott och andra skador på 50ha skogsmark borde väl räcka att värma en vanlig bostad? Inget som hindrar att man gallrar med motorsåg en dag heller om man behöver några få kubik mer än vad naturen ordnat med blåst,snö och insektsangrepp.Nissens skrev:
Nja, snöbrott drabbar de mindre tallarna i första hand, så det ger inte speciellt mycket ved.F fribygg skrev:
Den skogen jag har kräver mest röjning, och det ger inte heller så mycket ved. Den lite äldre delen av skogen är gallrad redan i stort sett. Däremot tar jag ner en del björk och lite gran. Gran och björk är liksom biprodukter i en tallskog.
Nja, jag har några mindre områden med blandskog för mångfaldens skull, men att låta björken växa i tallskogen är ingen bra idé. Åtminstone inte om man vill optimera avkastningen på tallen. Är man inte så noga med tallen så kan man väl göra lite hur som helst…M Mikko58 skrev:
Jag pratar om skog, inte om någon plantering…
Ja på riktigt fin tallmark trivs inte björken så bra så där passar den inte.Nissens skrev:
Nja, jag har några mindre områden med blandskog för mångfaldens skull, men att låta björken växa i tallskogen är ingen bra idé. Åtminstone inte om man vill optimera avkastningen på tallen. Är man inte så noga med tallen så kan man väl göra lite hur som helst…
Jag pratar om skog, inte om någon plantering…