Nissens Nissens skrev:
Exakt, björk är ogräs i en tallskog!
Det beror ju på om man lyckas få björk att växa i stickvägarna efter gallring, det eller julgranar är ju bonus på annars oproduktiv yta
Nissens Nissens skrev:
Jag pratar om skog, inte om någon plantering…
Största delen av Sveriges produktionsskogar är väl planterade?

Nissens
F fribygg skrev:
Största delen av Sveriges produktionsskogar är väl planterade?
Absolut!
Men planteringar brukar vara mark med trädplantor…
Uppvuxen skog är inte plantering…

galento
F fribygg skrev:
Luftvärmepump och ved är väl annars en ganska ekonomisk lösning? Rimlig investering och möjlighet att värma med värmepump när man så önskar då elpriset tillåter det.
Kan man elda och fixa med veden själv kan ju ren veduppvärmning kanske vara mer ekonomiskt men för de flesta som köper veden är väl en L/L pump och en effektiv kamin en lämplig kombo?
Det har funkat ok hos oss , är -28 ute nu och vedspisen går för fullt 🙂 vi har
även LLVP igång och den blåser in varmluft som vanligt. Hur mycket el den
drar nu i denna kylan vete tusan. Vi har egen skog men vill inte ha bara
vedeldning , dessutom är AC funktionen guld värd varma sommardagar
då vi har sol från morron till kväll.

Eller så har man båda LLVP + kamin i fritidshuset och BVP + kamin i bostaden. Men under 3-4 vintermånader går LLVPn bara för underhållsvärme. BVP passar oss bättre i bostaden med befintligt värmesystem för vatten och framför allt komfort, sam ska ge värme året runt.
Och idag hade vi -13 grader så då ger veden lite extra temp inne och rätt trevligt framför brasan att skriva lite inlägg.
Brasvärmare med brinnande ved, aska, suddig förgrund av en laptopskärm, hemmiljö, mysigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

.

• Gilla
galento och 2 till
  • Laddar…
Vedklyven vägra starta. Då blev det yxa.

• Vedkapning på vintern, yxa i snön, soligt, vedträn, röd stuga i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
OramaC och 7 till
  • Laddar…
Blev ca halv kubik när allt blev klart.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Norrtull Norrtull skrev:
Blev ca halv kubik när allt blev klart.
Ved är det optimala uppvärmingssättet, värmer flera gånger!

• Haha
Norrtull
  • Laddar…
Värmer massor av gånger trots 12 minus ute 😂
Men ska erkänna att en grankubbe fick jag inte ordning på. Den va förjxxlig för mig med dålig yxvana.

Nissens Nissens skrev:
Vet inte vad du menar med ”värmepump” menar du bergvärme håller jag med, men luftvärmepump är en dålig kompromiss. När det är som kallast och elen är som dyrast är den kass.
Ja det är därför man behöver en kompletterande värmekälla (kamin eller vanliga elelement) när det är som kallast och en luft/luft-värmepump ger dåligt med värme. Jag föredrar en kamin. Då kan man elda med ved när det är som kallast. Resten av vintern när det inte är lika kallt så kan man spara på sin ved till framtida köldknäppar.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Nissens
E Einh skrev:
Ja det är därför man behöver en kompletterande värmekälla (kamin eller vanliga elelement) när det är som kallast och en luft/luft-värmepump ger dåligt med värme. Jag föredrar en kamin. Då kan man elda med ved när det är som kallast. Resten av vintern när det inte är lika kallt så kan man spara på sin ved till framtida köldknäppar.
Ja, eller så skaffar man bergvärme för att komma ifrån det. 😊

Nissens Nissens skrev:
Hade man bara haft ett vattenburet värmesystem så. Och pengar.... ☹️

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Trots torr björkved har jag bara +22,5° i mitt egenbyggda vedvärmda trähus i dag. Promenad i det vackra vädret och inbärning av en extra vedkorg har jag dock hunnit med mellan eldningarna.Jag avstår både skogsarbete och vedklyvning då utomhustemperaturen nu är -21° då varken kroppen eller traktorn far väl av styvt utomhusarbete i kylan.

Nissens Nissens skrev:
Det är en helt annan investering, dessutom anser jag att man då bygger fast sig i ett elberoende (även om de nya bergvärmepumparna med ett cop på ca 6 är snåla på elen)

• Gilla
Anonymiserad 405730 och 1 till
  • Laddar…
A
F fribygg skrev:
Trots torr björkved har jag bara +22,5° i mitt egenbyggda vedvärmda trähus i dag. Promenad i det vackra vädret och inbärning av en extra vedkorg har jag dock hunnit med mellan eldningarna.Jag avstår både skogsarbete och vedklyvning då utomhustemperaturen nu är -21° då varken kroppen eller traktorn far väl av styvt utomhusarbete i kylan.

Det är en helt annan investering, dessutom anser jag att man då bygger fast sig i ett elberoende (även om de nya bergvärmepumparna med ett cop på ca 6 är snåla på elen)
Vad gör du den dagen du inte orkar fixa ved?

Rejäl skrev:
Vad gör du den dagen du inte orkar fixa ved?
Hoppas jag haft förstånd att skaffa alternativ ekonomisk uppvärmning långt innan den dagen..

• Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
Nissens
F fribygg skrev:

Visst, men vi är redan beroende av elen, och som du säger COP 6 är otroligt bra…

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.