273 639 läst ·
2 949 svar
274k läst
2,9k svar
Vedtråden för oss alla som tillverkar och eldar
Det beror ju på om man lyckas få björk att växa i stickvägarna efter gallring, det eller julgranar är ju bonus på annars oproduktiv ytaNissens skrev:
Största delen av Sveriges produktionsskogar är väl planterade?Nissens skrev:
Det har funkat ok hos oss , är -28 ute nu och vedspisen går för fullt 🙂 vi harF fribygg skrev:Luftvärmepump och ved är väl annars en ganska ekonomisk lösning? Rimlig investering och möjlighet att värma med värmepump när man så önskar då elpriset tillåter det.
Kan man elda och fixa med veden själv kan ju ren veduppvärmning kanske vara mer ekonomiskt men för de flesta som köper veden är väl en L/L pump och en effektiv kamin en lämplig kombo?
även LLVP igång och den blåser in varmluft som vanligt. Hur mycket el den
drar nu i denna kylan vete tusan. Vi har egen skog men vill inte ha bara
vedeldning , dessutom är AC funktionen guld värd varma sommardagar
då vi har sol från morron till kväll.
Eller så har man båda LLVP + kamin i fritidshuset och BVP + kamin i bostaden. Men under 3-4 vintermånader går LLVPn bara för underhållsvärme. BVP passar oss bättre i bostaden med befintligt värmesystem för vatten och framför allt komfort, sam ska ge värme året runt.
Och idag hade vi -13 grader så då ger veden lite extra temp inne och rätt trevligt framför brasan att skriva lite inlägg.
.
Och idag hade vi -13 grader så då ger veden lite extra temp inne och rätt trevligt framför brasan att skriva lite inlägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
.
Ja det är därför man behöver en kompletterande värmekälla (kamin eller vanliga elelement) när det är som kallast och en luft/luft-värmepump ger dåligt med värme. Jag föredrar en kamin. Då kan man elda med ved när det är som kallast. Resten av vintern när det inte är lika kallt så kan man spara på sin ved till framtida köldknäppar.Nissens skrev:
Ja, eller så skaffar man bergvärme för att komma ifrån det. 😊E Einh skrev:Ja det är därför man behöver en kompletterande värmekälla (kamin eller vanliga elelement) när det är som kallast och en luft/luft-värmepump ger dåligt med värme. Jag föredrar en kamin. Då kan man elda med ved när det är som kallast. Resten av vintern när det inte är lika kallt så kan man spara på sin ved till framtida köldknäppar.
Trots torr björkved har jag bara +22,5° i mitt egenbyggda vedvärmda trähus i dag. Promenad i det vackra vädret och inbärning av en extra vedkorg har jag dock hunnit med mellan eldningarna.Jag avstår både skogsarbete och vedklyvning då utomhustemperaturen nu är -21° då varken kroppen eller traktorn far väl av styvt utomhusarbete i kylan.
Det är en helt annan investering, dessutom anser jag att man då bygger fast sig i ett elberoende (även om de nya bergvärmepumparna med ett cop på ca 6 är snåla på elen)Nissens skrev:
Vad gör du den dagen du inte orkar fixa ved?F fribygg skrev:Trots torr björkved har jag bara +22,5° i mitt egenbyggda vedvärmda trähus i dag. Promenad i det vackra vädret och inbärning av en extra vedkorg har jag dock hunnit med mellan eldningarna.Jag avstår både skogsarbete och vedklyvning då utomhustemperaturen nu är -21° då varken kroppen eller traktorn far väl av styvt utomhusarbete i kylan.
Det är en helt annan investering, dessutom anser jag att man då bygger fast sig i ett elberoende (även om de nya bergvärmepumparna med ett cop på ca 6 är snåla på elen)
Visst, men vi är redan beroende av elen, och som du säger COP 6 är otroligt bra…F fribygg skrev:Trots torr björkved har jag bara +22,5° i mitt egenbyggda vedvärmda trähus i dag. Promenad i det vackra vädret och inbärning av en extra vedkorg har jag dock hunnit med mellan eldningarna.Jag avstår både skogsarbete och vedklyvning då utomhustemperaturen nu är -21° då varken kroppen eller traktorn far väl av styvt utomhusarbete i kylan.
Det är en helt annan investering, dessutom anser jag att man då bygger fast sig i ett elberoende (även om de nya bergvärmepumparna med ett cop på ca 6 är snåla på elen)