111 882 läst ·
1 322 svar
112k läst
1,3k svar
Vedrök dödar ca 700 personer om året!
700 000 dör av rökning varje år i EU är det inte bättre att förbjuda det ……🤔👍😁D djungelkatt skrev:Småskalig vedeldning ligger som en självklar etta när det gäller ohälsa, död och utsläpp av gifter kopplat till både boende och energi.
Till stor del är detta ett tätortsproblem.
En enda så kallad trivselbrasa släpper ut ungefär lika mycket luftföroreningar som en bilresa till medelhavet. Eftersom röken ofta sprids i marknivå påveras luftkvaliteten för eventuella grannar mycket.
Vedeldning har till råga på allt större klimatpåverkan på kort sikt än någon annan tillgänglig energiform.
Återhållsamhet vore på sin plats! Eller tycker ni det är värt 700 pers om året?
.
Jag tänker likafullt fortsätta att förse min snart nittioåriga mor med gott om torr ved i lämpligt format så att hon kan elda i sin moderna effektiva eldstad och njuta av strålnings värmen så mycket och så länge hon önskar, risken att dö i förtid eller bli dement finns helt klart men man ska passa på att ha det varmt och gott medans man lever anser jag.M Mathias Märsta skrev:Vedeldning orsakar inte bara:
Boende i områden med de högsta halterna av rök från vedeldning hade en 30-procentig ökning av risk att drabbas av demenssjukdomar.
- Cancer
- Hjärt- och kärlsjukdomar
- Värre problem för barn, äldre och sjuka
- Vedeldning ökar risken att bli dement kraftigt:
I hushåll med egen kamin eller vedpanna var ökningen ytterligare dubbelt så stor. De löpte mer än 70 procents ökad risk att bli dementa.
[länk]
- Tänk på det medan du fortfarande har förmågan kvar.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Utan att på något sätt förringa TS oro och uppmaning att tänka ett varv till när det eldning i kamin vill jag påstå att det kan vara knepigt att leda i bevis i vilken omfattning eldning i kamin orsakar dödsfall och förlust av levnadsår. Utan att ha tagit del av länkade källor (kill)gissar jag att det rör sig om epidemiologiska studier? Här kan det som så ofta vara svårt att sortera ut bias och confounders, golden standard skulle istället vara en dubbelblindad randomiserad studie, men det faller på sin egen orimlighet när det gäller denna fråga.
Sammanfattningsvis, eldning och sot sannolikt skadligt för såväl människa som planet, men detta med 700 dödsfall per år kanske inte är hugget i sten.
Sammanfattningsvis, eldning och sot sannolikt skadligt för såväl människa som planet, men detta med 700 dödsfall per år kanske inte är hugget i sten.
I så fall är 70 % av alla som bor lantligt dementa...M Mathias Märsta skrev:Vedeldning orsakar inte bara:
Boende i områden med de högsta halterna av rök från vedeldning hade en 30-procentig ökning av risk att drabbas av demenssjukdomar.
- Cancer
- Hjärt- och kärlsjukdomar
- Värre problem för barn, äldre och sjuka
- Vedeldning ökar risken att bli dement kraftigt:
I hushåll med egen kamin eller vedpanna var ökningen ytterligare dubbelt så stor. De löpte mer än 70 procents ökad risk att bli dementa.
[länk]
- Tänk på det medan du fortfarande har förmågan kvar.
Eller så är någon annan dement, och nu menar jag inte Trumpen.
Intressant inlägg. Funderar på hur man kom fram till att de 700 peronerna dog av vedeldning? Brann dom inne så förstår jag, annars vore det intressant att förstå hur de kunde koppla en dödsorsak till vedeldning. Jag får nog fundera på detta framför brasan ikväll 🙂D djungelkatt skrev:Småskalig vedeldning ligger som en självklar etta när det gäller ohälsa, död och utsläpp av gifter kopplat till både boende och energi.
En enda så kallad trivselbrasa släpper ut ungefär lika mycket luftföroreningar som en bilresa till medelhavet. Eftersom röken ofta sprids i marknivå påveras luftkvaliteten för eventuella grannar mycket.
Vedeldning har till råga på allt större klimatpåverkan på kort sikt än någon annan tillgänglig energiform.
Vedeldning i tätbebyggt med många eldstäder område är ett otyg, särskilt om du har FTX ventilation.
Huset fylls med rök när det är vindstilla, disigt väder eller pålandsvind.
Tror inte många tycker det är ok att någon drar ett bloss i ditt sovrum fram på kvällen.
Att behöva elda konstant av ekonomiska skäl tycker jag är ett tveksamt argument.
En luft/luft värmepump kostar mindre än en braskamin.
Klagomål Norrköpings kommun
För att vi ska kunna hjälpa dig måste röken komma in i din bostad flera gånger i veckan, under längre tid än en halvtimme.
Riktlinje Söderköping
Öppna spisar, braskaminer och liknande ska endast användas för så kallad trivseleldning inom tätbebyggt område eller där du riskerar att störa dina grannar. Med trivseleldning avses vanligen eldning max fyra timmar per tillfälle och högst två gånger per vecka.
Fler och fler kommuner inför väl 2x4 timmars regel som ovan efter något prejudikat?
Huset fylls med rök när det är vindstilla, disigt väder eller pålandsvind.
Tror inte många tycker det är ok att någon drar ett bloss i ditt sovrum fram på kvällen.
Att behöva elda konstant av ekonomiska skäl tycker jag är ett tveksamt argument.
En luft/luft värmepump kostar mindre än en braskamin.
Klagomål Norrköpings kommun
För att vi ska kunna hjälpa dig måste röken komma in i din bostad flera gånger i veckan, under längre tid än en halvtimme.
Riktlinje Söderköping
Öppna spisar, braskaminer och liknande ska endast användas för så kallad trivseleldning inom tätbebyggt område eller där du riskerar att störa dina grannar. Med trivseleldning avses vanligen eldning max fyra timmar per tillfälle och högst två gånger per vecka.
Fler och fler kommuner inför väl 2x4 timmars regel som ovan efter något prejudikat?
Jag tror nog att statistiken är korrekt, man kan få problem av rökpartiklar.
Men det är observationella resultat som inte nödvändigt i varje fall är kausalt.
Man kan nästan visa på vad som helst med statistik, dos, exponering i tid samt individuella faktorer är inte tydligt kända.
För någon vecka sedan var det larm om klätterskor, partikelhalten i luften i klätterhallar, annars är det dubbdäcken på asfalt, osv.
Det är bra med information så att man kan välja sina risker, men ffa att man om man har hälsoproblem med sin livsföring kan välja att anpassa den till något lämpligare.
Mer praktiska problem med obehag av inträngande rök får man hantera som störning, troligen inte ett hälsoproblem om man stoppar det.
Riskökningar, odds och överlevnadsanalyser är bäst på gruppnivå. För individer är det oftast dikotoma utfall som spelar roll.
Det är farligt att leva, man kan dö!
Men det är observationella resultat som inte nödvändigt i varje fall är kausalt.
Man kan nästan visa på vad som helst med statistik, dos, exponering i tid samt individuella faktorer är inte tydligt kända.
För någon vecka sedan var det larm om klätterskor, partikelhalten i luften i klätterhallar, annars är det dubbdäcken på asfalt, osv.
Det är bra med information så att man kan välja sina risker, men ffa att man om man har hälsoproblem med sin livsföring kan välja att anpassa den till något lämpligare.
Mer praktiska problem med obehag av inträngande rök får man hantera som störning, troligen inte ett hälsoproblem om man stoppar det.
Riskökningar, odds och överlevnadsanalyser är bäst på gruppnivå. För individer är det oftast dikotoma utfall som spelar roll.
Det är farligt att leva, man kan dö!
Dessa grafer utelämnar partiklar från däck, vägslitage och bromsar.K krfsm skrev:När det gäller partiklar verkar eldning stå för betydligt mer partiklar än trafik totalt sett. Däremot är det förstås svårare att avgöra i vilken mån man exponeras, eftersom bilar tenderar att vara mer koncentrerade till där folk är.
Utsläpp enligt nationella emissionsdatabasen (blå stapel, ignorera de där som det står 2030 på):
[bild]
Stapel C2 innehåller våra kära vedeldare. F1 är personbilarna.
(edit: Bilden är tagen härifrån, sidan 16.)
Förbjud BIC-tändare så har du löst problemet uppströmsD djungelkatt skrev:Småskalig vedeldning ligger som en självklar etta när det gäller ohälsa, död och utsläpp av gifter kopplat till både boende och energi.
För mig är boende på ett sånt ställe med en sån ventilation ett "otyg", jag vill absolut inte hindra dej eller nån annan att bo så men mig passar det inte.H Havsbadet skrev:
Att man ska dö är väl det enda man kan vara fullständigt säker på.Spikbjörn skrev:
Om det är 700 pers årligen som TS påstår kan väl däremot ifrågasättas.