111 882 läst ·
1 322 svar
112k läst
1,3k svar
Vedrök dödar ca 700 personer om året!
det är ju Göteborg vad gör detK krfsm skrev:
Läkares arbete är främst att bota symptom inte att förebygga sjukdom.Ludde Jakobsson skrev:
Om sjukdomarna förebyggs effektivt riskerar läkaren bli arbetslös.
Men naturvårdsverket uppskattar att omkring 1 000 personer per år dör i förtid i Sverige på grund av utsläpp från vedeldning.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/forskaren-om-vedeldning-det-ar-inte-ofarligt
Ok tack!M Mathias Märsta skrev:
Fortfarande anser jag att det är lite väl generellt att skriva som ts gör maa kommunernas nya riktlinjer för nyinstallationer och att nya kaminer släpper ut fjälluft i jämförelse med äldre eldstäder.
Du kanske skulle ange källor på allt du påstår, eller tror du alla ska tro på nåt som du bara påstår att du vet.D djungelkatt skrev:Småskalig vedeldning ligger som en självklar etta när det gäller ohälsa, död och utsläpp av gifter kopplat till både boende och energi.
Till stor del är detta ett tätortsproblem.
En enda så kallad trivselbrasa släpper ut ungefär lika mycket luftföroreningar som en bilresa till medelhavet. Eftersom röken ofta sprids i marknivå påveras luftkvaliteten för eventuella grannar mycket.
Vedeldning har till råga på allt större klimatpåverkan på kort sikt än någon annan tillgänglig energiform.
Återhållsamhet vore på sin plats! Eller tycker ni det är värt 700 pers om året?
Tyvärr. Siffran 1 000 är en siffra från i år. Så antalet döda ökar eftersom eldandet ökat. Och det har ökat eftersom elpriserna är högre.F fribygg skrev:Jag anser att det är väsentligt om antalet döda i förtid pga vedeldning har minskat med 30% på ett tiotal år.
För mig verkar kurvan gå åt rätt håll, trots att vi är betydligt fler människor i landet nu har dödligheten pga vedeldning tydligen sjunkit ordentligt, det tolkar jag som att många eldar torr ved i effektiva eldstäder.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/forskaren-om-vedeldning-det-ar-inte-ofarligt
TS skrev några hundra inlägg på temat förra vintern, kommer tydligen bli några hundra den här vintern också och säkert återkommer TS även nästa. Det är det enda TS diskuterar här på forumet. Allt är i grund och botten samma inlägg som upprepas gång på gång med någon enstaka variation. Vill minnas att jag googlade lite formuleringar förra vintern som TS slänger sig med och hittade även en del insändare i ämnet som var snarlika i språket. Verkar vara en manisk fixering.
Saken är absolut värd att diskutera men inte på TS enögda nivå.
Så mata inte trollet.
Saken är absolut värd att diskutera men inte på TS enögda nivå.
Så mata inte trollet.
Som regel förbjuder eller avråder kommunerna uppvärmning av hus inom tätbebyggt område primärt genom vedeldning. Däremot brukar så kallad trivseleldning (annat syfte än uppvärmning) vara tillåten två gånger per vecka.P Perblo763 skrev:
Begränsningarna beror på olägenheterna som vedeldning medför.
Vedeldning är ett stort hälsoproblem trots att det är förbjudet att elda annan ved än ren torr ved (ej målad, tryckimpregnerad eller fuktig).J J-banan skrev:
Bara som en reflektion från en vedeldare som sitter inomhus. När röken från skorstenen hamnar utomhus..D datja skrev:Det är siffror ur den här rapporten från 2022, beställd av Naturvårdsverket (längst ned). Estimatet är alltså att 708 människor i Sverige dör ungefär 10 år innan de annars skulle ha dött pga vedeldning. Allt baseras på massiva antaganden om exponering av kväveoxider o dyl. Den saknar bevisvärde.
Finns det någon epidemiologisk studie som skulle antyda kortare överlevnad blandvedeldare?
Vad en sådan här rapport inte alls undersöker är vilken livsförlängande effekt vedeldning kan ha (t ex ökad motion) samt, kanske viktigare, den förenande kraften man får av att sitta tillsammans med sin familj och prata med varandra samtidigt som ögonen följer flammorna i brasan? Familjens fokus! Som bonusövning: focus är latin för härd, eldstad. Brännpunkt alltså en rätt bra svensk översättning.
Det är bättre med familjen samlad runt eldstaden än runt TV:n eller, ännu värre, splittrad runt varsin skärm.
[länk]
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Forskarna har nog bra kunskap, men de där djävla murvlarna som skall amatörtolka resultat med skygglappar och vaxproppar och som är fulla med ljug, de stollarna skulle vi komma åt.useless skrev:
Tex dubbdäcksförbudet på Hornsgatan i Stockholm som uppmätts till de skitigaste gatorna i Sverige, mättes upp i gatunivå på våren innan staden hunnit sopa upp sanden från gatorna som då malts ner till damm och virvlade upp överallt. Det kan vara så att om alla körde med dubbdäck slapp man sanda gatorna och man kan ha haft en renare gatumiljö.
Bara ett exempel....
/Workingclasshero
Vedeldning orsakar inte bara:
I hushåll med egen kamin eller vedpanna var ökningen ytterligare dubbelt så stor. De löpte mer än 70 procents ökad risk att bli dementa.
- Cancer
- Hjärt- och kärlsjukdomar
- Värre problem för barn, äldre och sjuka
- Vedeldning ökar risken att bli dement kraftigt:
I hushåll med egen kamin eller vedpanna var ökningen ytterligare dubbelt så stor. De löpte mer än 70 procents ökad risk att bli dementa.
- Tänk på det medan du fortfarande har förmågan kvar.
Vet inte om du driver med oss eller om du menar allvar? Om det nu skulle vara ett problem i tätorten som jag antar att du själv bor i, varför flyttar du inte ut på landet och njuter av den friska luften? Utav vilken anledning ska jag sluta elda i mina kakelugnar som för övrigt är fyra till antalet och eldas i var dag, nu när jag både behöver värme och mys? Varför ska jag avstå från att ha en mysig stund vid min kakelugn i mitt hem för att du fått för dig att alla ska visa hänsyn till dig? Kan tyckas vara egoistiskt tänkt men du är inte ett dugg bättre när det gäller detta! Varför ska jag ändra på mitt beteende och inte du - ge mig en bra anledning förutom det du skrivit om tidigare, så ska jag analysera och se om jag vill ändra något över huvudtaget.D djungelkatt skrev:Småskalig vedeldning ligger som en självklar etta när det gäller ohälsa, död och utsläpp av gifter kopplat till både boende och energi.
Till stor del är detta ett tätortsproblem.
En enda så kallad trivselbrasa släpper ut ungefär lika mycket luftföroreningar som en bilresa till medelhavet. Eftersom röken ofta sprids i marknivå påveras luftkvaliteten för eventuella grannar mycket.
Vedeldning har till råga på allt större klimatpåverkan på kort sikt än någon annan tillgänglig energiform.
Återhållsamhet vore på sin plats! Eller tycker ni det är värt 700 pers om året?