D djungelkatt skrev:
Småskalig vedeldning ligger som en självklar etta när det gäller ohälsa, död och utsläpp av gifter kopplat till både boende och energi.

Till stor del är detta ett tätortsproblem.
En enda så kallad trivselbrasa släpper ut ungefär lika mycket luftföroreningar som en bilresa till medelhavet. Eftersom röken ofta sprids i marknivå påveras luftkvaliteten för eventuella grannar mycket.

Vedeldning har till råga på allt större klimatpåverkan på kort sikt än någon annan tillgänglig energiform.

Återhållsamhet vore på sin plats! Eller tycker ni det är värt 700 pers om året?
Källan är antagligen svt och en artikel för 10 år sedan. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/luftfororeningar-fran-mysbrasor-skordar-liv
Förutsatt att man eldar ur en gammal öppen spis utan återcirkulation. Det har även hänt mycket på 10 år när det kommer till vilka kaminer som kommunerna godkänner för installation i privatbostäder. Artikeln avslutas med:
"Man ska välja en miljömärkt panna eller kamin och följa de riktlinjer som finns om hur man ska elda på rätt sätt. Då kan man njuta av brasan utan dåligt samvete, säger David Segersson."

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
P
A AndersS skrev:
Och ts är nu uppe i 253 inlägg om faran med vedeldning.😇
Vad kallas det när man är så fixerad...😂
Fobi ?

• Gilla
returen
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Och ts är nu uppe i 253 inlägg om faran med vedeldning.😇
Vad kallas det när man är så fixerad...😂
Låt mig gissa, du eldar med ved. 😉
Och/eller du har inga grannar som eldar mycket så luften där du bor försämras...
Och ingen anhörig med astma/KOL eller liknande som är extra känslig...
Då går det bra att vara raljant.😏

• Gilla
  • Haha
djungelkatt och 2 till
  • Laddar…
D djungelkatt skrev:
Småskalig vedeldning ligger som en självklar etta när det gäller ohälsa, död och utsläpp av gifter kopplat till både boende och energi.

En enda så kallad trivselbrasa släpper ut ungefär lika mycket luftföroreningar som en bilresa till medelhavet. Eftersom röken ofta sprids i marknivå påveras luftkvaliteten för eventuella grannar mycket.

Vedeldning har till råga på allt större klimatpåverkan på kort sikt än någon annan tillgänglig energiform.

Källa på det tack. Har aldrig hört någon läkare varnat för elda i öppna spisen.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
C Clas2 skrev:
Djunkelkatten har rätt i sak, även om jag tycker att ”700 döda” är ett sensationellt sätt att beskriva det så är det mycket väl etablerad vetenskap att luftföroreningar, speciellt mycket små partiklar (pm2.5) är ett stort hälsoproblem som vi ganska lätt kan lösa genom bättre avgasrening. Här kan ni som orkar läsa en stor studie på alla Danskar:: [länk]

Att brassa sur ved med dåligt drag i tätort är en styggelse, likaså dränka grillen i t-gul och sen bjuda på paraffinstinkande flintastek som är svart utanpå och kall i mitten.

Djungelkatten förtjänar en eloge för att den lyfter denna fråga här.
700st är knappt ett kvarter i rinkeby

• Gilla
Jenpet
  • Laddar…
M Mathias Märsta skrev:
Nej, det är ungefär 1 000 människor per år som dör.
Jag tror mer på den uppgiften. Om jag sen får korrigera dej och skriva att ett tusental personer dör i förtid varje år pga vedeldning kommer vi närmare de uppgifter som förekom i media för ca ett decennium sedan.

Vad jag frågade TS var väl ungefär såhär:
@djungelkatt Påstår du att 700pers dör varje år pga trivseleldning?

D djungelkatt skrev:

Fjant!

A AndersS skrev:
Vad kallas det när man är så fixerad...😉
Vad kallas det när man angriper någons person istället för att argumentera i sakfrågan?
Ett oetiskt sätt att argumentera är det och det kallas ad hominem.

• Haha
  • Gilla
djungelkatt och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag tror mer på den uppgiften. Om jag sen får korrigera dej och skriva att ett tusental personer dör i förtid varje år pga vedeldning kommer vi närmare de uppgifter som förekom i media för ca ett decennium sedan.

Vad jag frågade TS var väl ungefär såhär:
@djungelkatt Påstår du att 700pers dör varje år pga trivseleldning?
Antalet kan variera eftersom det varierar hur mycket vi vedeldar. Det hänger ihop med elpriserna bland annat. Dessutom finns naturligtvis en osäkerhet i siffrorna. Det väsentliga är dock knappast om det är 1 000 som dör per år eller "bara" 700.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
sysmali och 4 till
  • Laddar…
M Mathias Märsta skrev:
Vad kallas det när man angriper någons person istället för att argumentera i sakfrågan?
Ett oetiskt sätt att argumentera är det och det kallas ad hominem.
det kallas för byggahus

• Haha
  • Älska
  • Gilla
Jenpet och 4 till
  • Laddar…
P
D djungelkatt skrev:
Du kan inte så mycket om kemi, eller hur ?

tensiden tensiden skrev:
Tolkar jag rapporten rätt när jag utläser att den antyder att man i Göteborg verkar elda utav bara helvete från Haga bort mot Avenyn, men i övrigt tar det ganska lugnt? Visste inte det var så tätt med eldstäder just där.
Om du tänker på det här diagrammet över PM2.5 från sidan 59:
Karta över PM2.5-nivåer i Göteborg med omgivning, med färgindikation av årlig medelhalt 2019, avståndsskala i nedre vänstra hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

så skulle jag med ledning av hur det ser ut för PM10 - som uppenbarligen är mest biltrafik:
Karta som visar PM10-koncentrationer i och runt Göteborg, med fokus på biltrafikens påverkan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

gissa på att det huvudsakligen är hamnarna. Lastfartyg verkar ju släppa ut en hel del de med.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Möbelsnickar´n Möbelsnickar´n skrev:
Källan är antagligen svt och en artikel för 10 år sedan. [länk]
Förutsatt att man eldar ur en gammal öppen spis utan återcirkulation. Det har även hänt mycket på 10 år när det kommer till vilka kaminer som kommunerna godkänner för installation i privatbostäder. Artikeln avslutas med:
"Man ska välja en miljömärkt panna eller kamin och följa de riktlinjer som finns om hur man ska elda på rätt sätt. Då kan man njuta av brasan utan dåligt samvete, säger David Segersson."
Den här källan är uppdaterad i år och bygger på en färsk studie:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/forskaren-om-vedeldning-det-ar-inte-ofarligt

• Gilla
  • Älska
  • Haha
sysmali och 3 till
  • Laddar…
M Mathias Märsta skrev:
Antalet kan variera eftersom det varierar hur mycket vi vedeldar. Det hänger ihop med elpriserna bland annat. Dessutom finns naturligtvis en osäkerhet i siffrorna. Det väsentliga är dock knappast om det är 1 000 som dör per år eller "bara" 700.
Jag anser att det är väsentligt om antalet döda i förtid pga vedeldning har minskat med 30% på ett tiotal år.

För mig verkar kurvan gå åt rätt håll, trots att vi är betydligt fler människor i landet nu har dödligheten pga vedeldning tydligen sjunkit ordentligt, det tolkar jag som att många eldar torr ved i effektiva eldstäder.

N nickwest skrev:
Fjant!
Det som är fjantigt och barnsligt är att nöja sig med att vräka ur sig ett tillmäle.
Det är dålig debatteknik.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Renoveringstjejen och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.