111 882 läst ·
1 322 svar
112k läst
1,3k svar
Vedrök dödar ca 700 personer om året!
Så, och fakta på detta. Var finns någon undersökning, som inte MP har skrivit?D djungelkatt skrev:Småskalig vedeldning ligger som en självklar etta när det gäller ohälsa, död och utsläpp av gifter kopplat till både boende och energi.
Till stor del är detta ett tätortsproblem.
En enda så kallad trivselbrasa släpper ut ungefär lika mycket luftföroreningar som en bilresa till medelhavet. Eftersom röken ofta sprids i marknivå påveras luftkvaliteten för eventuella grannar mycket.
Vedeldning har till råga på allt större klimatpåverkan på kort sikt än någon annan tillgänglig energiform.
Återhållsamhet vore på sin plats! Eller tycker ni det är värt 700 pers om året?
Du lär ha fel om du menar hälsoeffekterna på människor eftersom värmeverken inte ligger mitt i bostadsområdena, och eftersom de, som du själv skriver, har rening och eftersom de har höga skorstenar.J jonaserik skrev:Bara en kort liten fråga då. Har ska det vara med alla värmeverk som antingen eldas med olja eller sopor, för att generera el och värme. Ska dom stängas av helt då. Visserligen så renas avgaserna en del, men sammantaget med den mängden utsläpp, så överstiger dessa med råge, det som kommer från vedeldning. Så lite på fel spår är du.
Sen om du inte förlikar dig med vedelning, så flytta ut i skogen och lev OFFGRID eller med elellement som får sin el tillverkad långt bort från dig.
Mätningar?? Trodde det var estimat utifrån beräkningsmodeller...dvs uppskattningar som baseras på modeller. INTE mätningar.D djungelkatt skrev:
Den innehåller både vedpannor och trivselbrasor. Sen om man läser lite andra dokument på SMHI så finns det viss osäkerhet, men eftersom det i materialet är en faktor 10 högre än personbilarna har jag svårt att tro att personbilarna kommer i närheten i alla fall.F fribygg skrev:
Svårt tro att en brasa skulle släppa ut lika mycket luftföroreningar som en bilfärd på ca 300 mil. Då skulle knappast någon ha överlevt 1800-talet och första halvan av 1900-talet i t ex Stockholms innerstad där majoriteten av alla tiotusentals lägenheter värmdes med vedeldning i kakelugnar och kaminer som under vintermånaderna eldades varje dag. Vid sträng kyla nära nog dygnet runt.D djungelkatt skrev:Småskalig vedeldning ligger som en självklar etta när det gäller ohälsa, död och utsläpp av gifter kopplat till både boende och energi.
En enda så kallad trivselbrasa släpper ut ungefär lika mycket luftföroreningar som en bilresa till medelhavet. Eftersom röken ofta sprids i marknivå påveras luftkvaliteten för eventuella grannar mycket.
Vedeldning har till råga på allt större klimatpåverkan på kort sikt än någon annan tillgänglig energiform.
Var hämtar du evidensen?
Vedeldning är negativt bland annat eftersom:
"Småskalig förbränning av ved och pellets är en relativt stor källa till utsläpp av miljö- och hälsoskadliga luftföroreningar i Sverige. Föroreningar som släpps ut vid eldning är bland annat
Källa:
https://www.naturvardsverket.se/amn.../paverkan-pa-halsa-och-miljo-fran-vedeldning/
- Den mesta eldningen sker mitt i bostadsområden.
- Hundratals människor dör årligen av vedeldningen enligt Naturvårdsverket.
"Småskalig förbränning av ved och pellets är en relativt stor källa till utsläpp av miljö- och hälsoskadliga luftföroreningar i Sverige. Föroreningar som släpps ut vid eldning är bland annat
- små partiklar (inklusive sot)
- polycykliska aromatiska kolväten (PAH)
- dioxiner.
Källa:
https://www.naturvardsverket.se/amn.../paverkan-pa-halsa-och-miljo-fran-vedeldning/
Borde fan få årets trollpris!D djungelkatt skrev:Småskalig vedeldning ligger som en självklar etta när det gäller ohälsa, död och utsläpp av gifter kopplat till både boende och energi.
Men du ska ha en klapp på axeln för att ändå hitta på ett så pass bra ämne för att försöka reta upp folk!
Va ganska kul ändå!
Men tror du får mer reaktioner om du går på nått ang dränering värmepannor eller hur man lägger trall! Skruva eller spika panel! Där får du större respons på tror jag!
Bästa årstiden är ju nu när alla eldar med för
Sur ved å det lägger sig ett lock över området med rök😍 luktar så sjukt gött när
Det är ett par plusgrader ute bara!
Tolkar jag rapporten rätt när jag utläser att den antyder att man i Göteborg verkar elda utav bara helvete från Haga bort mot Avenyn, men i övrigt tar det ganska lugnt? Visste inte det var så tätt med eldstäder just där.K krfsm skrev:När det gäller partiklar verkar eldning stå för betydligt mer partiklar än trafik totalt sett. Däremot är det förstås svårare att avgöra i vilken mån man exponeras, eftersom bilar tenderar att vara mer koncentrerade till där folk är.
Utsläpp enligt nationella emissionsdatabasen (blå stapel, ignorera de där som det står 2030 på):
[bild]
Stapel C2 innehåller våra kära vedeldare. F1 är personbilarna.
(edit: Bilden är tagen härifrån, sidan 16.)
eller förbjuda AR15 för att ingen skjutits i sverige med ett såntP Per Mattsson skrev:Tror dom gissar att 700pers som insjuknar i lung cancer mm kan härledas till småskalig vedeldning …främst i tätorter (även om det är vanligare att elda i glesbygden ) ….fast jag anser det är en vansklig vinkling …ungefär som att säga att i Vasaloppet så dör en åkare vart femte år därför bör vi förbjuda skidåkning.
Ja…D djungelkatt skrev:Småskalig vedeldning ligger som en självklar etta när det gäller ohälsa, död och utsläpp av gifter kopplat till både boende och energi.
Nej, det är ungefär 1 000 människor per år som dör.F fribygg skrev:
Många får försämrad hälsa utan att dö.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/forskaren-om-vedeldning-det-ar-inte-ofarligt
Vedeldning är en av de största källorna till hälsofarliga luftföroreningar i Sverige enligt Naturvårdsverket.
Dödsfall genom skjutning är konstaterat, det andra är gissningar och datamodeller. Hur många har dött av covidvaccin?D djungelkatt skrev:
inget självändamål att människan överlever för att släppa ut än mer koldioxidH hovapettson skrev:Ja, barnperspektivet är värt något. Sant. Men att frysa är farligt. Jag satte just in en vedspis i mitt hus och jag kommer att använda den mycket. Skönt, vackert, väldoftande, ursprungligt och miljöriktigt.
Detta med "döda i förtid" ger mig påminnelsen om ett påstående att ifall européer använde tobak som vi svenskar - dvs snusade istf att röka - skulle 250 000 mänskor räddas. Men EU förbjuder vårt hälsosamma snus. Cigarretttlobbyn vill kanske döda en kvarts miljon européer varje år? Tyvärr tappar de kunder på köpet.
Vad var det nu uppfinnaren i Sundbyberg sa?