D djungelkatt skrev:
Småskalig vedeldning ligger som en självklar etta när det gäller ohälsa, död och utsläpp av gifter kopplat till både boende och energi.

Till stor del är detta ett tätortsproblem.
En enda så kallad trivselbrasa släpper ut ungefär lika mycket luftföroreningar som en bilresa till medelhavet. Eftersom röken ofta sprids i marknivå påveras luftkvaliteten för eventuella grannar mycket.

Vedeldning har till råga på allt större klimatpåverkan på kort sikt än någon annan tillgänglig energiform.

Återhållsamhet vore på sin plats! Eller tycker ni det är värt 700 pers om året?
Jag tycker att du borde lugna ned dig

D djungelkatt skrev:
Småskalig vedeldning ligger som en självklar etta när det gäller ohälsa, död och utsläpp av gifter kopplat till både boende och energi.

En enda så kallad trivselbrasa släpper ut ungefär lika mycket luftföroreningar som en bilresa till medelhavet. Eftersom röken ofta sprids i marknivå påveras luftkvaliteten för eventuella grannar mycket.

Vedeldning har till råga på allt större klimatpåverkan på kort sikt än någon annan tillgänglig energiform.

Sluta titta på SVT, TV4 då kommer du snart att se att de är bara propaganda som kommer därifrån.

• Gilla
Jenpet och 4 till
  • Laddar…
J
F fribygg skrev:
Jag skrev väl att det inte är standard med elvärmda.
Så vilka är vanligast enligt dig?

A AndersS skrev:
Du menar en sådan här kväll framför kamin med brinnande ljus, ohälsosam mat och dessutom alkohol i form av öl.😉
[bild]
Släck ljuset genast. Röken från stearin är faligare än asbest och alla dina grannar kommer dö i förtid.

• Gilla
  • Haha
  • Wow
MrDizzy och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hut stor påverkan har vedens fukthalt och pyreldning på mängden partiklar som frigörs? Visst, 30% sämre verkningsgrad gör att man behöver elda mer ved för att få samma värme, men påverkas även mängden partiklar (och dess storlek) av hur man eldar?
The Impact of Fuelwood Moisture Content on the Emission of Gaseous and Particulate Pollutants from a Wood Stove.

Överlag verkar det inte vara en särskilt bra idé att elda fuktig ved. Tabell 3 indikerar att det bildas påtagligt mer kolväten inklusive godingar som bensen (8x mer i studien) och formaldehyd (12x mer i studien).

Partikelmässigt kan jag nog inte avgöra om det är bra eller dåligt, men blöt ved verkar ge mer PM1 och mindre PM2.5 och PM10 (se tabell 5). Indikationen efter att ha slösurfat lite är att PM1 är värre, pga att kroppen har sämre försvar mot dem och att de lättare tar sig ut i kroppen efter inandning.

A AndersS skrev:
Och ts är nu uppe i 253 inlägg om faran med vedeldning.😇
Vad kallas det när man är så fixerad...😂
Vet inte vad det kallas, men det finns nog medicin mot det.

D djungelkatt skrev:

Vedeldning är det bästa som finns för din egen hälsa! Det är definitivt värt 700 pers om året, och du kan ju lägga nån källa till hur du räknat ut det tämligen godtyckliga antalet :)

Räkna gärna ut hur många personer som dör per år p.g.a. utsläppen från alla megabautagigantiska AI datacenter som byggs runt om i hela världen, där varje datacenter slukar både mera ström och vatten än en hel stad!

• Gilla
Jenpet och 2 till
  • Laddar…
D djungelkatt skrev:

Man kan inte förbjuda allting, det är farligt att leva och det får man acceptera ibland. Vem vill leva ett liv sittandes i soffan och inte kunna göra någonting för att det är farligt

D djungelkatt skrev:
Vi är fortfarande känsliga mot luftföroreningar.
Jag vill inte att mina barn ska få underutvecklade lungor för att vissa tror att dom vill leva som för 100 000 år sen.
Ja, barnperspektivet är värt något. Sant. Men att frysa är farligt. Jag satte just in en vedspis i mitt hus och jag kommer att använda den mycket. Skönt, vackert, väldoftande, ursprungligt och miljöriktigt.

Detta med "döda i förtid" ger mig påminnelsen om ett påstående att ifall européer använde tobak som vi svenskar - dvs snusade istf att röka - skulle 250 000 mänskor räddas. Men EU förbjuder vårt hälsosamma snus. Cigarretttlobbyn vill kanske döda en kvarts miljon européer varje år? Tyvärr tappar de kunder på köpet.

Vad var det nu uppfinnaren i Sundbyberg sa?

• Gilla
Jenpet och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det tycks vara en pressrelease av denna rapport som har publicerats av VL Svenska Miljöinstitutet AB och har köpts som en tjänst av Naturvårdsverket:

[länk]

Det är den minst trovärdiga typen av "forskning", bedriven av ett AB på uppdrag av Naturvårdsverket. Ingen seriös peer review och ingen publikation i erkänd vetenskaplig tidskift. Ingen validering.

Och vad påstår man då i denna rapport?

[bild]

I sammanfattning att man kan modellera (=räkna fram) ett PM2.5-utsläpp från privatpersoners småskaliga eldning som i sin tur kan räknas om till en teoretiskt överdödlighet som är associerad med PM2.5-utsläpp som motsvarar 708 dödsfall per år.

Ja ni hör ju, det är bara en servettskiss, en räkneövning som en gymansieelev skulle ha kunnat gjort. Utan större värde. Och vi alla lärde ju oss hur svårt det var att alls räkna fram överdödlighet under pandemin. Det är skräpforskning som saknar empiri och som man inte borde lägga pengar på. Särskilt inte skattepengar som borde gå till den seriösa forskning som vi har.
Bra, och tack för nykterhet i diskussionen! Källkritik är något som at djungelkatt saknas i många inlägg. Det är i mitt tycke oärligt att driva agendor utan vare sig källkritik eller insikt. Då drivs de av aktivism och är inte per se trovärdiga.

• Gilla
Jenpet och 1 till
  • Laddar…
D djungelkatt skrev:

Vad gäller då utsläpp från alla mopeder som levererar mat, hundratals om inte mer som snurrar nästan 20timmar om dagen, och 99% drivs med bensin blandat med tvåtaktsolja! Det luktar cancer i deras avgaser! Och sen alla tusentals bilar, diesel och äldre bensinbilar fyller ju våra gator med kolväte och kväveoxider, passerar dagligen bredvid dagis där leker våra barn utanför. Slutligen alla fordon speciellt elbilar( eftersom de är betydligt tyngre) bildar nanopartiklar från däckslitage som är mycket farliga för hjärnan och andra organ!
Trivselbrasa är inte ens i närheten av de här luftföroreningarna!

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D djungelkatt skrev:

Men Mp tycker det är bäst med biobränslen som är co2 neutrala?!?
Fast om man tittar på energi värdet så är det

Ved Fast kubikmeter: ca. 2 500 kWh
  • Pellets Per kilo: ca. 4,85 kWh

• Diesel Per liter: ca. 10 kWh.

D djungelkatt skrev:
Vi är fortfarande känsliga mot luftföroreningar.
Jag vill inte att mina barn ska få underutvecklade lungor för att vissa tror att dom vill leva som för 100 000 år sen.
Då ska de hålla sig undan från alla möjliga rengöringsprodukter också👍

Det är tre gånger så många dödsfall från trafiken. Ungefär lika många dör pga fabriksutsläpp.

Vi kan sluta med allt...

P Per Mattsson skrev:
Tror dom gissar att 700pers som insjuknar i lung cancer mm kan härledas till småskalig vedeldning …främst i tätorter (även om det är vanligare att elda i glesbygden ) ….fast jag anser det är en vansklig vinkling …ungefär som att säga att i Vasaloppet så dör en åkare vart femte år därför bör vi förbjuda skidåkning.
Jag för min del tror att rökning och partiklar från trafik är vanligare orsaker men utesluter inte heller partiklarna från eldning
Bussmotor Bussmotor skrev:
Men Mp tycker det är bäst med biobränslen som är co2 neutrala?!?
Gör de?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.