102 739 läst ·
1 187 svar
103k läst
1,2k svar
Vedrök dödar ca 700 personer om året!
Inga verkliga 700 människoliv är aktuella. Det är en servettskiss som visar att om man gör en viss teoretisk räkneövning så kommer man fram till en överdödlighet på nära 700 dödsfall per år. I den teoretiska låtsasvärlden. Hur många som verkligen dör för tidigt i Sverige p g a av vedeldning vet vi inte och det saknas idag verktyg för att ta reda på det.
Hade varit intressant med lite källor. Rapporten från svenska miljöinstitutet verkar inte finnas kvar. Enligt WHO dör 3.2 miljoner i FÖRTID pga dålig inomhusluft, främst beroende på vedeldning . Skulle man slå ut samma procent på sveriges befolkning skulle det motsvara ca 4000 förtida dödsfall per år.
Om man säger att man bara eldar i sverige halva året eftersom man endast eldar pga. mys/värme så skulle de vara 2000 personer. Väger man in att sverige är glest befolkat, mat inte dagligen lagar mat med ved, inte eldar sina egna hushållsopar , har effektiva kaminer, bra ventilation osv. Kanske 7 personer dör i förtid? Eller 700? Kanske 700 döende personer dör 2 minuter innan de skulle ha dött om folk inte myseldade?
Om man säger att man bara eldar i sverige halva året eftersom man endast eldar pga. mys/värme så skulle de vara 2000 personer. Väger man in att sverige är glest befolkat, mat inte dagligen lagar mat med ved, inte eldar sina egna hushållsopar , har effektiva kaminer, bra ventilation osv. Kanske 7 personer dör i förtid? Eller 700? Kanske 700 döende personer dör 2 minuter innan de skulle ha dött om folk inte myseldade?
Ja skabbigt med kol men kolkraftverken har iaf rening och hög skorsten.A Argastesnickaren skrev:
Reningen gör att du kan värma ca 400 hus med kolkraftverk för motsvarande partikelutsläpp från ett veduppvärmt hus!! (Enligt NVs utsläppstabeller. )
Som tur är genererar inte vedeldning samma problematiska mängd ”tungmetallinfesterad” aska, SO2, NOx osv som kolkraften gör…D djungelkatt skrev:
Även om man har en hög skorsten så slår röken ner någonstans, bara längre bort istället för i närområdet, men det är klart att föroreningarna gör sig bättre i grannstaden 🙂
För övrigt är riktig gammelsortens bunkerolja bra skit - rejält med energi / ton.
Mvh
Medlem
· Uppland
· 2 258 inlägg
Ja, eldning är gammalt. Det är oklart hur gammalt och vilken människosort som var först, men en miljon år och homo erectus är en gissning baserat på arkeologiska fynd. Nästan säkert har elden varit den moderna människans följeslagare sedan hon uppstod. Det var uppenbarligen en fullträff eftersom vi spred oss över hela världen.M Mats_R skrev:
Ja eldning är gammalt, precis som att bo i grotta mm.H HenrikHuslöse skrev:Ja, eldning är gammalt. Det är oklart hur gammalt och vilken människosort som var först, men en miljon år och homo erectus är en gissning baserat på arkeologiska fynd. Nästan säkert har elden varit den moderna människans följeslagare sedan hon uppstod. Det var uppenbarligen en fullträff eftersom vi spred oss över hela världen.
Bara för några 100 år sen bodde vi trångt med djur, sop och bajshögar, sjukdomar och eldrök.
Nu bor vi ännu trängre, men på de flesta fall betydligt renare. Men i vissa områden ligger eldröksstanken fortfarande tät, trots att det fungerar utmärkt att bo helt utan eld nuförtiden. Tänk om bara folk vågade ta klivet till en modern uppvärmningslösning. Billigt och bekvämt och njutbart med frisk luft.
Medlem
· Uppland
· 2 258 inlägg
Vi är fortfarande känsliga mot luftföroreningar.H HenrikHuslöse skrev:
Jag vill inte att mina barn ska få underutvecklade lungor för att vissa tror att dom vill leva som för 100 000 år sen.
Har hört att det finns orörd mark och ren luft i Sibirien så kanske en flytt? Dom har väl ont av män med så du är säkert välkommen garanterat renare luft än i detta land😉D djungelkatt skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 091 inlägg
Min far född 22 var uppväxt i ett torp långt inne i skogen tillsammans med sina syskon.
Enda uppvärmningen var vedeldning.
12 år gammal började han jobba i skogen... Lunchen inrättades över öppen eld. Så under alla år i arbetet.
Han blev 85 år. Arbetade i skogen tills han blev ålderspensionär.
Hans syster, min faster fyller i dagarna 97. När jag glömt något från mitt tidigare liv, ringer jag och frågar henne. Hon minns verkligen allt.
Övriga syskon levde också länge.
Allt kanske berodde på närheten till ordentligt eld och inte minst hög mysfaktor i alla väder.
Enda uppvärmningen var vedeldning.
12 år gammal började han jobba i skogen... Lunchen inrättades över öppen eld. Så under alla år i arbetet.
Han blev 85 år. Arbetade i skogen tills han blev ålderspensionär.
Hans syster, min faster fyller i dagarna 97. När jag glömt något från mitt tidigare liv, ringer jag och frågar henne. Hon minns verkligen allt.
Övriga syskon levde också länge.
Allt kanske berodde på närheten till ordentligt eld och inte minst hög mysfaktor i alla väder.
Redigerat:
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 215 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 215 inlägg
Underutvecklade lungor? Hur menar du nu, lungorna utvecklas in utero, dvs innan födelse.D djungelkatt skrev:
För 100 år sedan, dvs 1925 hade första världskriget slutat och få personer bodde med djur inomhus och i sophögar.
För 100 000 år sedan levde folk i grottor och hade helt andra prioriteringar och livslängd än idag. Och jag kan försäkra dig om att dödligheten var oändligt mycket större än idag, men beroende på helt andra saker…
Rökning dödar ca 12 000 personer om året , men inbringar mycket mer skatt än vedeldning , mao jagar man vedeldarna.