D djungelkatt skrev:
Men i vissa områden ligger eldröksstanken fortfarande tät, trots att det fungerar utmärkt att bo helt utan eld nuförtiden. Tänk om bara folk vågade ta klivet till en modern uppvärmningslösning. Billigt och bekvämt och njutbart med frisk luft.
Har du anmält det till miljöförvaltningen i din kommun att "eldröksstanken ligger tät"? Låter som läge för lite kommunal tillsyn om det är så illa!

Jag bor visserligen i en by på landet, så här är antalet vedeldare säkerligen högre än på din gata i stan, men jag upplever inga som helst problem med luftkvaliteten utomhus. Granntanten var ute med sin elektriska motorsåg och kapade upp några fällda träd till ved hos en annan granne för ett par veckor sedan. Det blir fin och torr ved till nästa vinter!

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Jo... Jag har nyss dragit igång eldningssäsongen.
Har dryga 36 m3 kluven torr ved, som ska eldas. Typ 25 denna säsong.
Tre av de närmaste grannarna värmer också med ved.

Konstigt egentligen. Har aldrig märkt av någon röklukt.

Eldar med friskt drag.

• Gilla
returen
  • Laddar…
D djungelkatt skrev:
Småskalig vedeldning ligger som en självklar etta när det gäller ohälsa, död och utsläpp av gifter kopplat till både boende och energi.

Till stor del är detta ett tätortsproblem.
En enda så kallad trivselbrasa släpper ut ungefär lika mycket luftföroreningar som en bilresa till medelhavet. Eftersom röken ofta sprids i marknivå påveras luftkvaliteten för eventuella grannar mycket.

Vedeldning har till råga på allt större klimatpåverkan på kort sikt än någon annan tillgänglig energiform.

Återhållsamhet vore på sin plats! Eller tycker ni det är värt 700 pers om året?
Skumt. Jag har hört att de e flera tusen barn per år som blir till tackvare trivselbrasor. Borde ju vara bra.

• Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
Funkar lika bra med att sänka innetemperaturen, i vart fall i sovrummen.

• Haha
Kluffe
  • Laddar…
D djungelkatt skrev:
Småskalig vedeldning ligger som en självklar etta när det gäller ohälsa, död och utsläpp av gifter kopplat till både boende och energi.

En enda så kallad trivselbrasa släpper ut ungefär lika mycket luftföroreningar som en bilresa till medelhavet. Eftersom röken ofta sprids i marknivå påveras luftkvaliteten för eventuella grannar mycket.

Vedeldning har till råga på allt större klimatpåverkan på kort sikt än någon annan tillgänglig energiform.

Återhållsamhet vore på sin plats! Eller tycker ni det är värt 700 pers om
D djungelkatt skrev:

Jag tänker tok elda hela vintern

useless useless skrev:
På 1700-talet var medellivslängden ca 35 år, så det var väldigt få som hann utveckla de sjukdomar vi dör av idag.
det var bättre förr

• Haha
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D djungelkatt skrev:
Vi är fortfarande känsliga mot luftföroreningar.
Jag vill inte att mina barn ska få underutvecklade lungor för att vissa tror att dom vill leva som för 100 000 år sen.
det beror mer på arvsanlagen

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D djungelkatt skrev:
trots att det fungerar utmärkt att bo helt utan eld nuförtiden.
Hur har du tänkt att man ska värma bastun? El? 😂😂😂

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Perplexus och 5 till
  • Laddar…
W WäschötaMange skrev:
Jag misstänker att om man summerar alla som för i förtid av diverse olika saker får man ihop fler människor än som faktiskt dör i Sverige.
Så är det kanske om statistiken är bristfällig.

Bor man på tex Hornsgatan i Stockholm röker tobak, eldar ljus och stundom tänder en mysbrasa är risken att man utsätts för ohälsosamt mycket partiklar överhängande trots att det sannolikt inte är många i de trakterna som trivseleldar och ännu färre som verkligen värmer sig med ved.

Bor man istället ruralt, eldar med egenodlad och handhuggen ved i kakelugn eller modern vedpanna med ackumulering och inte ens röker sitt eget viltkött är nog risken att man ska dö i förtid mindre.

Trots detta med riskerna med partiklar i luften är jag för förtätning av städer, effektiva lokaledstäder i bostäderna även i stan och användande av förbränningsmotordrivna maskiner för såväl kapning och klyvning och transport av brännveden till stadsborna som varken har möjlighet att odla sin egen föda eller avverka och tillreda sin egen ved
D djungelkatt skrev:
Vi är fortfarande känsliga mot luftföroreningar.
Jag vill inte att mina barn ska få underutvecklade lungor för att vissa tror att dom vill leva som för 100 000 år sen.
Att sätta barn till värden lär bara öka på andelen partiklar i luften..

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
J
Alfredo Alfredo skrev:
Hur har du tänkt att man ska värma bastun? El? 😂😂😂
Är inte det standard i detta land?

D djungelkatt skrev:

Fokusera på något vettigt istället.

• Gilla
Ruben Janzon och 1 till
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Är inte det standard i detta land?
Nej
På sjuttio och åttiotalet var det nog vanligt med eldrivna aggregat men de flesta bastuar från den tiden har nog med tiden bara blivit förråd.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
J
F fribygg skrev:
Nej
På sjuttio och åttiotalet var det nog vanligt med eldrivna aggregat men de flesta bastuar från den tiden har nog med tiden bara blivit förråd.
Så du påstår att vedeldade bastun är vanligast i Sverige?

J Jansson69 skrev:
Så du påstår att vedeldade bastun är vanligast i Sverige?
Jag skrev väl att det inte är standard med elvärmda.

• Gilla
returen
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Påstår du att 700pers om året dör pga trivsel brasor i Sverige?
Tror dom gissar att 700pers som insjuknar i lung cancer mm kan härledas till småskalig vedeldning …främst i tätorter (även om det är vanligare att elda i glesbygden ) ….fast jag anser det är en vansklig vinkling …ungefär som att säga att i Vasaloppet så dör en åkare vart femte år därför bör vi förbjuda skidåkning.

• Gilla
returen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.