M Mats_R skrev:
Den uträkningen skulle fram i ljuset och granskas. Jag tror inte ett dugg att det stämmer.
Hur många av de ca 7 000 som dör varje år av luftföroreningar anser du beror på vedeldning?

• Gilla
returen
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Du kanske ska lägga in en stöt😉
du passar bättre för det

H hellem skrev:
Dessutom innebär det färre torra vedlagringsmöjligheter så man minskar även indirekt vedeldning genom att införa hjälmkrav.
Möjlighet att med bågsåg och yxa hugga sin egen ved på statlig mark tror jag vore en bättre väg att gå, kombinerar man det med möjligheten att lovfritt få uppföra en eller två vedbodar skulle såväl vedeldningen som utsläppen av farliga ämnen pga otillräckligt torr ved kunna minska till en obetydlig kostnad för det allmänna.
useless useless skrev:
Hur många av de ca 7 000 som dör varje år av luftföroreningar anser du beror på vedeldning?
Ca 900 pers lär dö i förtid pga vedeldning.

Skymag Skymag skrev:
Mycket bra och relevant fråga som artikeln inte förtäljer.

[länk]
Och där står också:

"Exponeringen är högst för människor vistas och bor i centrala delar av de större städerna och generellt högre i södra Sverige, framhåller Naturvårdsverket i ett pressmeddelande."

F fribygg skrev:
Frågan var ställd till @Mats_R som inte tror ett dugg att siffrorna stämmer.

J
returen returen skrev:
du passar bättre för det
Är redan upptagen så tack för omtanken ❤️tänkte på din hälsa med att tvåsamhet kunde vara bra för dig😉😆

useless useless skrev:
Frågan var ställd till @Mats_R som inte tror ett dugg att siffrorna stämmer.
Detta är såvitt jag vet ett diskussionsforum (och för egen del litar jag mer på den gamla undersökningen från Umeå universitet än på TS uppgifter om 700 pers)

useless useless skrev:
Jag anser att det inte går att räkna ut.
Det påminner om antitobakspropagandan för länge sedan, de påstod att varje cigarett förkortade ditt liv med 1 minut. Men de visade aldrig hur de hade räknat ut det.

• Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
M Mats_R skrev:
Det påminner om antitobakspropagandan för länge sedan, de påstod att varje cigarett förkortade ditt liv med 1 minut. Men de visade aldrig hur de hade räknat ut det.
Rökning kanske inte är bästa försvaret av vedeldning..

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Möjlighet att med bågsåg och yxa hugga sin egen ved på statlig mark tror jag vore en bättre väg att gå, kombinerar man det med möjligheten att lovfritt få uppföra en eller två vedbodar skulle såväl vedeldningen som utsläppen av farliga ämnen pga otillräckligt torr ved kunna minska till en obetydlig kostnad för det allmänna.

Så länge man har hjälm och ingen carport tror jag på detta. Måste också va ståhöjd i vedboden.

M Mats_R skrev:
Ok. du verkar ha mer kunskaper än de forskare som jobbar med frågan. Hur många dödsfall anser du beror på olika utsläppskällor?

• Gilla
djungelkatt
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Rökning kanske inte är bästa försvaret av vedeldning..
Om du inte förstod det, så visar jämförelsen på benägenheten att häva ur sig siffror utan att visa hur de har räknats ut, vilket fullständigt sänker trovärdigheten.

• Gilla
MrDizzy och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ok. du verkar ha mer kunskaper än de forskare som jobbar med frågan. Hur många dödsfall anser du beror på olika utsläppskällor? Sunt förnuft säger att det inte går att särskilja. Det enda som går att säkert veta är att vi alla ska dö någon gång.

Sunt förnuft säger att det inte går att särskilja. Det enda som går att säkert veta är att vi alla ska dö någon gång

• Gilla
returen
  • Laddar…
M Mats_R skrev:
Sunt förnuft säger att det inte går att särskilja. Det enda som går att säkert veta är att vi alla ska dö någon gång
Fast det är ju inga exakta siffror, utan statistik och sannolikhet. Precis som mycket annat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.