H hellem skrev:
2000 människor i Sverige dör varje år på grund av fallolyckor. Bör det inte vara hjälmtvång på gångtrafikanter?
Jag lyckades ge mig själv en hjärnskakning för 1.5 månad sedan genom att springa in i min carport. Hjälm kanske vore något.

• Gilla
  • Haha
YuGi och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Om man drar slutsatser från utvecklingen de senaste femtio åren eller så, så är det nog bara en tidsfråga innan det införs.
Äntligen kan vi vara trygga. Nollvisionen lever.

• Haha
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
NyKarin NyKarin skrev:
Jag lyckades ge mig själv en hjärnskakning för 1.5 månad sedan genom att springa in i min carport. Hjälm kanske vore något.
Ja, och då kan vi ju passa på att täcka den i folie också när vi ändå håller på!

• Haha
YuGi och 1 till
  • Laddar…
J
F fribygg skrev:
Är det rimligt att vi eldar för bostadsuppvärmning i moderna effektiva eldstäder tills nya kärnkraftverk är på plats och i full drift?
JA på den med😉

• Gilla
Mr Wiktig och 1 till
  • Laddar…
NyKarin NyKarin skrev:
Jag tror ett carportförbud är effektivare! Allt för folkhälsan!

• Haha
HenrikHuslöse och 6 till
  • Laddar…
D djungelkatt skrev:
Småskalig vedeldning ligger som en självklar etta när det gäller ohälsa, död och utsläpp av gifter kopplat till både boende och energi.

Till stor del är detta ett tätortsproblem.
En enda så kallad trivselbrasa släpper ut ungefär lika mycket luftföroreningar som en bilresa till medelhavet. Eftersom röken ofta sprids i marknivå påveras luftkvaliteten för eventuella grannar mycket.

Vedeldning har till råga på allt större klimatpåverkan på kort sikt än någon annan tillgänglig energiform.

Återhållsamhet vore på sin plats! Eller tycker ni det är värt 700 pers om året?
Det minsta man kan begära är att den som startar en sådan här tråd bifogar länkar till studien/studier som stöder ens påståenden. Annars vet ingen vad som egentligen diskuteras!

• Gilla
Mr Wiktig och 2 till
  • Laddar…
J
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tror ett carportförbud är effektivare! Allt för folkhälsan!
Det är mycket förbud och olagligt i detta land vart tog friheten vägen😢

• Ledsen
returen
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Det är mycket förbud och olagligt i detta land vart tog friheten vägen😢
Det står dig fritt att bryta mot alla förbud.

• Gilla
hellem och 2 till
  • Laddar…
J
useless useless skrev:
Det står dig fritt att bryta mot alla förbud.
Lagligt?

Och hur många får leva ett längre liv tack vare att man hugger, sågar och hanterar sin ved själv, men där har jag ingen statistik. För mig tar det några veckor innan jag får upp flåset när våren visar sig och man kan köra 3-4 tankar i sågen.
Nää, skulle vi gå och oroa oss för att som "skulle" kunna vara farligt blir det ett tråkigt liv.😀

• Gilla
Ruben Janzon och 3 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Och hur många får leva ett längre liv tack vare att man hugger, sågar och hanterar sin ved själv, men där har jag ingen statistik. För mig tar det några veckor innan jag får upp flåset när våren visar sig och man kan köra 3-4 tankar i sågen.
Nää, skulle vi gå och oroa oss för att som "skulle" kunna vara farligt blir det ett tråkigt liv.😀
Jag gissar helt ovetenskapligt att vi är betydligt fler än 700 forummedlemmar som lever ett lyckligare varmare liv tack vare egen vedhuggning och eldning (de av oss som har skog och håller igång med egen motor manuell avverkning lär dock vara färre)

• Gilla
  • Älska
Ruben Janzon och 1 till
  • Laddar…
blackadder blackadder skrev:
De flesta stryper ju tilluften för att det inte ska bli så varmt/veden ska räcka längre.
Då blir det ju dålig förbränning.
Du får du ta upp med tillverkarna av nyare kaminer då.
Instruktionerna är just så.
Tänd med öppna spjäll och sen stäng till, skulle ju vara konstigt om instruktionsboken går emot sättet dom mätt upp emissionerna vid klassningen?

Kör jag öppna spjäll så får jag grårök ur skorstenen, stänger jag till enligt instruktionerna så syns bara vattenånga.

J Jansson69 skrev:
Lagligt?
kolla med foxtrott

det är som man brukar säga 10 av 10 drunkingsfall beror på vatten.

Vill man bo trångt i storstan med gå avstånd till ica för att köpa 1l filmjölk varje dag och använda bilen för det
så kan man lida lite att grannen eldar mysbrasan varje fredag samtdigt som dom kastar in papperstallrik från tacomiddagen medans ugglar påspåret

• Gilla
  • Älska
Kaqtuz och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
De flesta snarare skadar sig själva och belastar sjukvården till bekostnad för oss övriga.

man oroar sig inte när man går på jakt efter farligheter det stimulerar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.