De flesta stryper ju tilluften för att det inte ska bli så varmt/veden ska räcka längre.
Då blir det ju dålig förbränning.
Jag vill minnas att det ska vara över 800°C för att det ska bli mindre skräp i röken.

Och pratar vi partiklar i luften så bryr dom sig inte om några gränser.
Tyskland, Polen och även Danmark har kolkraftverk som vi köper el av under kalla dagar.
Så vi lade ner kärnkraft i Skåne för att importera kolkraft från våra grannar och får deras utsläpp av partiklar på köpet.

• Gilla
Jenpet och 5 till
  • Laddar…
blackadder blackadder skrev:
De flesta stryper ju tilluften för att det inte ska bli så varmt/veden ska räcka längre.
Jag tvivlar på att de flesta gör det.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tvivlar på att de flesta gör det.
Baserat på de i bekantskapskretsen med vedspisar, kaminer och kakelugnar så är det 100%

Så att det skulle vara mer än hälften som drar igen spjället när det börjar bli varmt är nog ingen orimlighet.

useless useless skrev:
Jag har hört att 700 personer som skriver "dem" dör varje år.
Ähh dom kan vi var utan😅

• Haha
  • Gilla
  • Älska
blackarrow och 4 till
  • Laddar…
Baserat på de i bekantskapskretsen med vedspisar, kaminer och kakelugnar så är det 100%
Tyvärr kommer 100% av dom att dö,

• Haha
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
För mycket neggisar som bara vill förbjuda. I tättbebyggt område har man alltid 230 volt och då kan man ha en katalysator som förvärms innan start, problemet löst. Man skulle till och med kunna använda AdBlue.

Men det vill inte miljövänstern för det sanna problemet för dem är att folk är oberoende och inte kan sugas ut med obscena el- och fjärrvärmepriser.

• Gilla
Burträskarn och 5 till
  • Laddar…
Totalt orsakas enligt myndigheten 6 700 för tidiga dödsfall i Sverige varje år av luftföroreningar generellt. Dvs inkluderat luftföroreningar från vedeldning.

• Haha
returen
  • Laddar…
J
F fribygg skrev:
Hur är det på lång sikt?
Är det rentav bättre att vi bygger ny kärnkraft
JA!

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
2000 människor i Sverige dör varje år på grund av fallolyckor. Bör det inte vara hjälmtvång på gångtrafikanter?

• Haha
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Och baserat på vad min bekantskapskrets berättat i frågan så är det 0%. Undrar vad vi egentligen kan dra för slutsats? 🤔😉

Fast ska jag vara helt ärlig så har jag nog aldrig diskuterat detta med någon i bekantskapskretsen så jag har ingen aning om hur de eldar eller hanterar eventuella spjäll. Du och jag verkar ha lite olika samtalsämnen med våra bekanta. 😀

• Gilla
returen
  • Laddar…
Skymag Skymag skrev:
Totalt orsakas enligt myndigheten 6 700 för tidiga dödsfall i Sverige varje år av luftföroreningar generellt. Dvs inkluderat luftföroreningar från vedeldning.
hur mycket för tidiga ? 1h eller?

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
H hellem skrev:
2000 människor i Sverige dör varje år på grund av fallolyckor. Bör det inte vara hjälmtvång på gångtrafikanter?
förbjud gångtrafikanter de gör mycket mer skada än så

• Gilla
  • Haha
Jenpet och 1 till
  • Laddar…
H hellem skrev:
Bör det inte vara hjälmtvång på gångtrafikanter?
Om man drar slutsatser från utvecklingen de senaste femtio åren eller så, så är det nog bara en tidsfråga innan det införs.

• Gilla
returen
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
JA!
Är det rimligt att vi eldar för bostadsuppvärmning i moderna effektiva eldstäder tills nya kärnkraftverk är på plats och i full drift?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.