102 449 läst ·
1 187 svar
102k läst
1,2k svar
Vedrök dödar ca 700 personer om året!
Nämen, jösses...D djungelkatt skrev:
Jag som trodde tråden bara var ett utslag av konstigt (dåligt) skämtlynne...
Japp, det stora problemet här på vår planet är att det finns alldeles för många människor. Så enkelt är det!S Stefan.o skrev:
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 3 326 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 3 326 inlägg
Nu har jag kollat, grannarna lever fortfarande trots kvällens brasa. Så då måste det väl vara ok att elda en morgonbrasa i morgon 🤔😉Mats-S skrev:
Förbud är fel väg att gå anser jag, bättre att uppmuntra önskat beteende.pacman42 skrev:
Vill våra politiker att vi ska värma oss med ren el bör de uppmuntra stödja och underlätta för detta.
Det har ju gjorts förr, vi hadde ju både politiker som kunde ta beslut och sätta ett rimligt regelverk och företag som kunde bygga värdens bästa elsystem.
Ja, hörde att halkolyckorna som var i Södertälje (Saltskog) för några år sedan berodde på att FÖR FÅ körde med dubbdäck. Utan dubbdäck blir vägytan halkig, med dubbdäck ruggas den upp och ger mer mer friktion.Workingclasshero skrev:
Forskarna har nog bra kunskap, men de där djävla murvlarna som skall amatörtolka resultat med skygglappar och vaxproppar och som är fulla med ljug, de stollarna skulle vi komma åt.
Tex dubbdäcksförbudet på Hornsgatan i Stockholm som uppmätts till de skitigaste gatorna i Sverige, mättes upp i gatunivå på våren innan staden hunnit sopa upp sanden från gatorna som då malts ner till damm och virvlade upp överallt. Det kan vara så att om alla körde med dubbdäck slapp man sanda gatorna och man kan ha haft en renare gatumiljö.
Bara ett exempel....
/Workingclasshero
Det är dags att inventera vedförsäljningsbranschen. De borde kunna anklagas för förberedelse till mord...och en hel del skogsägare behöver kontrolleras. Alla spistillverkare och installatörer är ju möjliggörare till detsamma....D djungelkatt skrev:Småskalig vedeldning ligger som en självklar etta när det gäller ohälsa, död och utsläpp av gifter kopplat till både boende och energi.
Till stor del är detta ett tätortsproblem.
En enda så kallad trivselbrasa släpper ut ungefär lika mycket luftföroreningar som en bilresa till medelhavet. Eftersom röken ofta sprids i marknivå påveras luftkvaliteten för eventuella grannar mycket.
Vedeldning har till råga på allt större klimatpåverkan på kort sikt än någon annan tillgänglig energiform.
Återhållsamhet vore på sin plats! Eller tycker ni det är värt 700 pers om året?
Ge nu inte TS några ideer.lasselätt skrev:
Vi har inga behov av fler regelverk, mer kontroller, fler tjänstemän utan bör som fastighetsägare och forummedlemmar själva kunna anpassa vårat eldande så att vi får önskad värme utan att störa vår omgivning.
I tätort kan jag till viss del köpa debatten, men inte ur hälsoaspekten, utan snarare för att det kan finnas astmatiker, vedrökallergiker och gud vet vad.
Men på landsbygd där man inte stör någon så betvivlar jag att detta är ett problem.
Eldar ca 50 kubik om året, och jag tror att vedhanteringen förlänger livet lite mer än det förkortar livet. Med tanke på motionspassen
Men på landsbygd där man inte stör någon så betvivlar jag att detta är ett problem.
Eldar ca 50 kubik om året, och jag tror att vedhanteringen förlänger livet lite mer än det förkortar livet. Med tanke på motionspassen
Medlem
· Stockholm
· 4 488 inlägg
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 3 326 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 3 326 inlägg
Demens är till största delen åldersrelaterat, så värdelös forskning eftersom den inte redovisar åldersfaktorn. Dessutom är den 8 år gammal, datat är från förra seklet typ, samt datat är högst lokalt. 1806 studieobjekt är väl inte heller så imponerande om man ska dra några väl grundade slutsatser.M Mathias Märsta skrev:
"We used data from the Betula study, a longitudinal study of dementia in Umeå, Northern Sweden. The study size was 1806 and the participants were followed from study entry (1993–1995) to 2010."
Redigerat:
Du måste mena i hela världen, inte enbart i Sverige vad? Om det vore bara i Sverige skulle vi höra talas om det mer.D djungelkatt skrev:Småskalig vedeldning ligger som en självklar etta när det gäller ohälsa, död och utsläpp av gifter kopplat till både boende och energi.
Till stor del är detta ett tätortsproblem.
En enda så kallad trivselbrasa släpper ut ungefär lika mycket luftföroreningar som en bilresa till medelhavet. Eftersom röken ofta sprids i marknivå påveras luftkvaliteten för eventuella grannar mycket.
Vedeldning har till råga på allt större klimatpåverkan på kort sikt än någon annan tillgänglig energiform.
Återhållsamhet vore på sin plats! Eller tycker ni det är värt 700 pers om året?
Håller med ska lilla sverige rädda hela värden titta på kina brasilen ock alla andra arikanska som skitet idet om tänder en brasa i våra kaminer .vi är en liten del av att döda en massa folk .håll det till verkliheten för f..anF fribygg skrev: