Hej, vi lyckas inte fylla på vattentrycket i vedpanna trots att vi använder ventilen för det. Finns det något vi missar
Fråga 2
Kan vi helt stänga av pannan med strömbrytare eller på annat sätt under sommaren då huset ändå är varmt?
Eller måst pump, shunt med mera också stängas manuellt.
Tacksam för hjälp
Magnus
Fråga 2
Kan vi helt stänga av pannan med strömbrytare eller på annat sätt under sommaren då huset ändå är varmt?
Eller måst pump, shunt med mera också stängas manuellt.
Tacksam för hjälp
Magnus
Välkommen till forumet.
1)
Påfyllningsventilen lär högst troligt vara den blå ratten höger om manometern. Det kan ta länge att fylla om det saknas mycket vatten.
Det kan även vara så att ventilkäglan sitter fast, då kan man knacka på ventilen med tex hammare.
2)
Ni lär inte kunna stänga av pannan eftersom ni även får tappvarmvattnet via VVBn i pannan.
Däremot kan ni vrida ner shunten till noll.
Cirkulationspumpen bör ni inte stänga av om ni inte manuellt startar den en/två gånger i veckan, detta eftersom den riskerar att fastna om den står stilla länge.
1)
Påfyllningsventilen lär högst troligt vara den blå ratten höger om manometern. Det kan ta länge att fylla om det saknas mycket vatten.
Det kan även vara så att ventilkäglan sitter fast, då kan man knacka på ventilen med tex hammare.
2)
Ni lär inte kunna stänga av pannan eftersom ni även får tappvarmvattnet via VVBn i pannan.
Däremot kan ni vrida ner shunten till noll.
Cirkulationspumpen bör ni inte stänga av om ni inte manuellt startar den en/två gånger i veckan, detta eftersom den riskerar att fastna om den står stilla länge.
Ja du behöver inte fylla på mer om det kommer vatten i svallerröret.Magnus Karlsson7854 skrev:
Det verkar som att du har ett öppet expansionskärl på vinden.
Stämmer det?
För då har du ju inte mycket till övertryck i systemet (precis som den röda markeringen berättar om den stämmer)
Så ja, då är det nog dags att byta manometern.
Du kan lossa på "plasglaset" och manuellt lirka lite på den svarta nålen.
Med öppet expansionskärl så räknar du på hur långt över pannan du har det rent fysiskt i antal meter.
4 meter = 0,4 bar
Kan det stämma i ditt fall?
Redigerat:
För det här röret installerades är standard i galvaniserat stål (med en liten bock längst ner) när det är öppet kärl.
Det kallas för skvallerrör.
(Fast du tog bort det inlägget ser jag nu...)
Du har alltså inget slutet kärl (ca 24L liter) i din källare.
En röd burk.
Det kallas för skvallerrör.
(Fast du tog bort det inlägget ser jag nu...)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har alltså inget slutet kärl (ca 24L liter) i din källare.
En röd burk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag såg inte hela din fråga före jag svarade. .Ja det kan stämma att det är ca 4 meter till vinden.
Då lossar du det genomskinliga plasten på manometern och pillar lite på den svarta nålen.Magnus Karlsson7854 skrev:
(Den röda följer med plasten när du demonterar den)
Blir det någon skillnad?
Inte?
Byt!
Klicka här för att svara