Hej,

Jag har jordvärme + en stor ack-tank för uppvärmning av huset. Utöver det finns en wamsler vedpanna som är kopplad till ack-tanken. Om jag eldar i pannan blir tanken varm och jordvärmen vilar.

Mitt problem är att det tar en hel dag att värma ack-tanken så jag misstänker att mitt system behöver justeras så det blir effektivt.

Upplever att det kokar i vedpannans slinga lite för ofta - vilket indikerar att vattnet transporteras runt för långsamt. Vad kan detta bero på? Skickar med en bild när systemet är igång. Övriga bilder tog jag nu på morgonen när jag inte eldat i vedpannan

• Cirkulationspump med termometer och rörkopplingar i ett värmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ackumulatortank och rörsystem i ett värmesystem med rörkopplingar och mätare, fotad i ett pannrum med matta på golvet.
    Skapa konto
  • Ackumulatortank med kopparrör, termometer och isolerade rör i ett värmesystem, belyst rumstak i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Värmesystem med kopparrör, värmeisolerade rör och en termometer som visar temperaturen, avstängd vedpanna samt cirkulationspump.
    Skapa konto
  • Uppvärmningssystem med rör och cirkulationspump, två tryckmätare synliga.
    Skapa konto
  • Blå ackumulatortank med kopparrör, ventiler och temperaturmätare i ett pannrum.
    Skapa konto
  • Vattenrör och kopparledningar anslutna till en blå ackumulatortank i en panncentral, med en tryckmätare synlig på tanken.
    Skapa konto
  • Uppvärmningssystem med kopparrör, cirkulationspump och elektronisk styrbox synliga på väggen i ett pannrum.
    Skapa konto
  • Vit Wamsler vedpanna bredvid en spis i ett kök, del av ett system för uppvärmning av ackumulatortank.
    Skapa konto
Välkommen till forumet.

Ett sätt att få en överblick över systemet samt förhoppningsvis även kunna förstå det kan vara att rita upp hela systemet, flödesschema, med pilar hur flödet går.

Ledsen att säga det, men den pannan är inte speciellt bra som vedpanna. Den är mer avsedd för koks.
Har själv haft en Wamsler K58...

Hur stor är tanken?
Vilken framledningstemperatur har du till radiatorer/golvvärme?
Vad har pannan för märkeffekt? Min hade jag värmemätare på & jag kom med svårighet upp till 10kW.

Om tanken är på 750l och du värmer tanken till 90⁰ och framledningstemperatur är 30⁰ så innehåller tanken ca 750*60*0,86 ungefär 39kWh, så säg drygt 4h eldning i mitt fall.

Om du kommer åt att mäta så ska Delta-T över pannan var 10-15⁰, då har du rätt flöde över pannan.

Demmpa Demmpa skrev:
Välkommen till forumet.

Ett sätt att få en överblick över systemet samt förhoppningsvis även kunna förstå det kan vara att rita upp hela systemet, flödesschema, med pilar hur flödet går.
Tack för tipset! Jag ska försöka göra det.

Om man fokuserar på första bilden (när pannan är igång) är det högre temperatur på det nedre röret och lägre temperatur på det övre. Det borde indikera att vattnet från pannan kommer i nedre röret. På laddomaten finns dock pilar som pekar nedåt (samt en inkommande pil från höger). Det indikerar att vattnet ska gå åt andra hållet. Vattnet som går vidare till toppen av tanken går från det övre kallare röret och vattnet som kommer från tanken (som är klart kallare i regel) kommer till laddomaten. Är laddomaten verkligen rätt monterad eller har man vänt den upp-och-ned? Alternativt anslutit fel rör till fel ände på laddomaten?

L lat skrev:
Ledsen att säga det, men den pannan är inte speciellt bra som vedpanna. Den är mer avsedd för koks.
Har själv haft en Wamsler K58...

Hur stor är tanken?
Vilken framledningstemperatur har du till radiatorer/golvvärme?
Vad har pannan för märkeffekt? Min hade jag värmemätare på & jag kom med svårighet upp till 10kW.

Om tanken är på 750l och du värmer tanken till 90⁰ och framledningstemperatur är 30⁰ så innehåller tanken ca 750*60*0,86 ungefär 39kWh, så säg drygt 4h eldning i mitt fall.

Om du kommer åt att mäta så ska Delta-T över pannan var 10-15⁰, då har du rätt flöde över pannan.
Tack för input!
Wamsler K158 heter den. En uppgiven totaleffekt på 23 kW, 18 kW på uppgiven vatteneffekt.

Har ingen värmemätare såvitt jag vet.
Tanken är på 750 liter.
Framledningstemperstur varierar med väder men vid -10 har jag en framledningstemp på ca 44 grader enligt kurvlutningen på reglerenheten.

Jag behöver elda i ca 10 timmar för att få upp hela tanken i ca 80 grader.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.