Jo självklart så spelar ju radiatorerna roll när det gäller berg/jordvärmepump. Jag kommenterade att det är direkt fel att påstå att den inte klarar varmare vatten än 35-45 grader.
 
  • Gilla
GoC
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Nu har jag en FLVP men att få ut 65 gr värmevatten med hjälp av elpatroner blir mycket el = många pengar .
Det kan du inte jämföra med berg/jordvärme.
Och vi har inte bytt några radiatorer av de från -60. Däremot har jag fått trimma in värmesystemet genom att minimera antal termostater och satt in rattar för fast justering där jag inte kunnat strypa på returen för att få en bra temperaturskillnad mellan in - utgående. Så för att det ska bli bra bör man justera in sitt värmesystem efter utbyte. Nu är vår BV-pump sedan 2000 och de nya har jag förstått har funktioner som kompenserar lite för det arbete jag gjort genom att kunna variera hastigheter på både kompressor och cirkulationspumpar.
Däremot har du rätt i att man kan ytterligare förbättra verkningsgraden på anläggningen genom byta av vissa radiatorer i t.ex. större rum. Men det kan man göra lite planerat efter ålder på de gamla och vid renovering.
 
Detta är ju nästan en omöjlig fråga att svara på, alla hus och husägare har ju olika förutsättningar.
en bra vedanläggning med rejäla tankar så bör man klara sig på att elda varannan dag, men då kostar det ju en del i investering med.... Har man tur kan man kanske hitta bra begagnade grejer och då blir det kanske billigt!?

Sen skall man kanske tänka på hur gammal man är, hur länge orkar man med att elda?
Har man plats för en bra anläggning, 3 - 5000 lite ackumulatortankar bör man nästan ha för att få en bra anläggning,

En grej som man kanske skall vara lite orolig för är vart elpriset tar vägen? kanske kommer att bli dubbelt så dyrt om några år om vi skall fasa ut all kärnkraft och alla skall ha elbil!?

Jag står inför samma val om några år, eldar med ved idag, pannan börjar bli lite till åren, men jag vet inte riktigt hur jag skall göra. lutar lite år jordvärme, just bara för att kunna släppa allt "jobb" med att elda, även om det inte är så mycket jobb med det, men man måste ju vara hemma varje dag för att elda nu på vintern...

Så min rekommendation till TS är att se till sina egna förutsättningar och försöka komma fram till en bra lösning som passar TS i 15 - 20 -30 år framåt...

Om jag bestämmer mig för Jordvärme har jag i alla fall kommit fram till att jag skall lägga ner rejält med slang, mer än dom rekommenderar i alla fall, hellre det än att det blir lite för lite, och sen skall jag lagga med någon form av elkabel för att enkelt kunna söka var slangen ligger i framtiden...
 
  • Gilla
annfru
  • Laddar…
Tomture61
Aandreasandersson Aandreasandersson skrev:
Hej.
Är ny på forumet.
Idag värmer vi upp huset med ved. Och pannan börjar bli till åren. Vi gör av med ca 18-20 k. På sommaren eldar vi knappt för då använder vi Solpanelerna för att värma tappvattnet. Så har vi tankar på att byta till jordvärme. Ved är bäst att värma sej med bortsett från arbetet med det..

Vad skulle ni rekommendera att göra byta ved panna elle byta till jordvärme??
Vad är 18-20 k ved , tusen kg ved eller ?
Hur stort är huset , hur många våningsplan , vilket år är huset från , isolerstandard , 2 glasfönster, ungefär var i Sverige bor huset.
Skicket på värmeanläggningen i huset (rör+radiatorer)
 
18 - 20 K = 18 - 20 kubikmeter är min gissning...
 
  • Gilla
Aandreasandersson
  • Laddar…
Tomture61
Kanske går att räkna ut vad det motsvarar i kwh el , vekningsgrad på vedpannan ? värmerörskulvert eller inte ?
18-20 m3 ved travat eller stjälpt mått ?
Många frågor blir det :rofl:
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Vad är 18-20 k ved , tusen kg ved eller ?
Hur stort är huset , hur många våningsplan , vilket år är huset från , isolerstandard , 2 glasfönster, ungefär var i Sverige bor huset.
Skicket på värmeanläggningen i huset (rör+radiatorer)
Bor i Skaraborg. Huset är från 1984 och det är 2 våningar på det med 3 glasfönster runtom huset är på ca 170 m2
 
Tomture61
Aandreasandersson Aandreasandersson skrev:
Bor i Skaraborg. Huset är från 1984 och det är 2 våningar på det med 3 glasfönster runtom huset är på ca 170 m2
Anledningen till alla frågor är , hur stor måste en berg/jord värmepump vara .
Huset verkar vara bra standard på iaf .
 
  • Gilla
Aandreasandersson
  • Laddar…
Tomture61
Maxwells demon TotalControl skrev:
Jo självklart så spelar ju radiatorerna roll när det gäller berg/jordvärmepump. Jag kommenterade att det är direkt fel att påstå att den inte klarar varmare vatten än 35-45 grader.
Det går säkert att få 99 gr värmevatten till värmesystemet men en värmepump som jobbar mot vatten, men det blir inte effektivt/lönsamt med dessa temperaturer !
Max temp från en bergvärmepump borde vara 60-65 gr , nu är det inte det mest lönsamma läget att ligga på 100%
Med en värmepump är det också bra med golvvärme (stort värmebatteri) så framledningstemperaturen ej behöver vara 55-65 gr ,bättre att sträva efter 30-45 gr = bättre ekonomi /livslängd på prylarna.
 
Det självklara svaret för din del är att investera i jordvärme (eller borra) men givetvis behålla vedpannan, mycket enkelt att docka ihop dessa två och du har bekvämligheten med VP men säkerheten med ved vid eventuella strömavbrott (vilkrt kommer att ske)

Mike
 
Det är otroligt skönt att slippa tvånget att hålla på med ved varje dag! Jordvärme/Bergvärme är vägen att gå!

Tycker inte du ska docka utan riv ut hela vedsystemet och sätt in en ensam värmepump för att hålla det enkelt. Vedspis däremot är grymt vid strömavbrott
 
Varför byta ut ett system som fungerar överhuvudtaget? Hade det varit direktel eller olja som är dyrt så hade man förstått investeringen men om du har en fungerande vedpanna varför inte köra slut på den innan du köper nytt?
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Det är otroligt skönt att slippa tvånget att hålla på med ved varje dag! Jordvärme/Bergvärme är vägen att gå!

Tycker inte du ska docka utan riv ut hela vedsystemet och sätt in en ensam värmepump för att hålla det enkelt. Vedspis däremot är grymt vid strömavbrott
Varför kasta ut ett fungerande system? Som du dessutom betalar VVS-aren för att göra! Men visst, alla gör som de själva vill, men mitt råd står kvar, behåll vedpannan och investera i jord- eller bergvärme. Jag har själv ett system med bergvärme dockat mot min gamla vedpanna, fungerar utmärkt och eventuella strömavbrott som har skett (och som kommer att ske) stör mig inte ett dugg, huset varmt oavsett.

Mike
 
  • Gilla
vvs facit
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Varför kasta ut ett fungerande system? Som du dessutom betalar VVS-aren för att göra!
Man kan få ett nytt utrymme om man skulle behöva det. När vi kastade ut vedpanna inkl. ack.tankar så gav det nya möjligheter. Idag står värmepumpen i tvättstugan och så finns det bastu/relax med dusch istället för ett skitigt pannrum.;)
 
  • Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Varför byta ut ett system som fungerar överhuvudtaget? Hade det varit direktel eller olja som är dyrt så hade man förstått investeringen men om du har en fungerande vedpanna varför inte köra slut på den innan du köper nytt?
Slippa vedhanteringen, vi ersatte en 15-årig Diom halvmeterpanna som hade många år kvar. Pannan/ack.tankar köptes av VVS-firman. Så även på denna "varför" finns det alternativ, men kanske inte passar alla.
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.