sveno skrev:
Gaia, det är ingen risk att vattenånga från veden kondenserar i eldstaden/vedmagasinet. Om vattnet i pannan håller 80 grader så kondenserar det inte. Jag har för mig att rökgasernas daggpunkt är runt 55-60 grader. Däremot kondenserar en del kolväten (tjära) på pannväggarna, men det gör inte att pannan rostar. Snarare tvärtom.
Det är ju rätt, Sveno! Där har kanske Viessmann överdrivit lite med rostfritt. Dom använder duktigt med rostfritt i sina gas- och oljepannor och det kom också i deras vedpanna av bara farten ;), gissar jag.

Saknar du inte en asklåda i din Baxi? Man kan grovt räkna att det finns ca 1% aska i ved så det är inte så mycket men ibland måste det ju ramla en och annan glödbit genom? Jag skulle gärna vilja ha keramiken mera skyddat. Alla panntillverkare predikar att keramikinsatser är en förbrukningsvara.Inget under när dom sitter så utsatta för stöttar och slaggavlagring utöver dom tempvariationer dom skall tåla.
ha det varmt!
gaia ( i väntan på Tomten)

Va´kul att det blev sprutt på den här tråden :D
Det trodde jag inte då jag startade den................
Kanon fortsätt med synpunkter för & emot glöm inte det egna arbetet med serivce. Den egna servicen är ju jätteviktig. När väl pannan står där oavsett fabrikat skall man ju leva ihop med den i många år......

Var idag och kollade en Värmebaronen i verkligheten. En 40UB med två 750 liter acktankar.
Det såg vitt och fint ut ;)
Den familj jag besökte hade också valt mellan Calmar, Inova och Värmebaronen. Valet för dom föll på baronen på grund av den enkla sotningen framifrån. Det verkar vara därför man väljer Baronen eller?

Hansson28 skrev:
Har du sett innovan i drift gaia?
Tyvärr inte än! Nu är det bara min enkelriktad logik som skapar en del problem ;) när jag är i gång för att hitta den perfekta vedpannan. Den gamla skall bytas snart och förhoppningsvis till något bättre än CTC265 +förugn som vi har nu. Tack för den lugnande beskedd direkt från pannrummet, H28!
ha det varmt!
gaia

SnickarPelle skrev:
Det såg vitt och fint ut  ;)
Den familj jag besökte hade också valt mellan Calmar, Inova och Värmebaronen. Valet för dom föll på baronen på grund av den enkla sotningen framifrån. Det verkar vara därför man väljer Baronen eller?
Ja, det är frestande när man har lågt till källartaket! Jag är bara litet skeptiskt till dom svängda konvektionsrören :-/. Blir det inte för ojämna påfrestningar på materialet vid temperaturändringar? Brukar man inte föredra raka rör i såna sammanhang?
Är det hållbart i längden?
Många ????? igen....
gaia

Gaia,
Jag håller med Dig.
Vi kanske alldeles för enkelt "godtar" tillverkarnas skötselråd gällande t ex att keramiken är förbrukningsvara...
Visst åker man kanske på att byta den i vilket fall som helst, men inte alls så ofta som om man har aska som fräter och familjemedlemmar som gillar att kasta... ;)

Det blir ju enkla pengar för tillverkarna.
Har för mig att bytesintervallen för keramiken ligger mellan 4-8 år. Beräknar man att köra pannan i säg 20 år och kanske åker på 4 byten (höftning ;) ) så kostar detta allt emellan 4000 och 12000...

Här verkar ju faktiskt CTC tänkt till med sin V35 som har stålbalja som nedersta del...
Men det kanske är till bekostnad av verkningsgrad, hmmm...

SnickarPelle:
Ja, det är ju fina grejer med all sotning framifrån, jag tror också det är därför att många väljer baronen.
Till min panna medföljde en sotviska modell bladfjäder.
Det underlättar en hel del nu när man måste leva med "baksotning" ;)
Funderar på en viska till borrmaskinen som funkar ungefär som en sån där böjbar skruvmejsel till rörklämmor, vet nån Innova-ägare om Baxi har en sån???

Ahh, tackar Hansson :D

Den verkar inte böjbar den...
Om det skulle gå skulle jag vilja ha ett skaft som denna:

110016_c.jpg

dedden skrev:
Här verkar ju faktiskt CTC tänkt till med sin V35 som har stålbalja som nedersta del...
Men det kanske är till bekostnad av verkningsgrad, hmmm...
CTC har kanske keramik under plåten? hoppas jag. Har sett den bara på en bild :-/ och verkningsgraden är faktisk 87%, utan konvektionstuber :o. Ca 2 m3 ved/år mer än med en Baxi eller Calmar i vårt fall. Inte så illa ;)

1000 grader Celsius i förbränningszonen är inte att skoja med. Har sett vad värmen har gjort med en stor tung skyddsplåt i min förugn (periodvis för mycket glöd, akumulator saknas). Var rak men blev till en balja ;). På varmaste/värsta ställe bildas det slagg i botten i förugnen som man måste skrappa av och eldfast tegel tar stryk. Gaskanalen där lågan brinner är dock ren och OK utom några sprickor i den keramiska isoleringen. Jag har ju mina erfarenheter med keramiken och därför vill helst ha den mera skyddat.... får ta ett närmare titt på en CTC V35...
ha det varmt
gaia

gaia skrev:
CTC har kanske keramik under plåten? hoppas jag.  Har sett den bara på en bild :-/ och verkningsgraden är faktisk 87%, utan konvektionstuber :o. Ca 2 m3 ved/år mer än med en Baxi eller Calmar i vårt fall. Inte så illa ;)

..........................
Jag har ju  mina erfarenheter med keramiken och därför vill helst ha den mera skyddat.... får ta ett närmare titt på en  CTC V35...
ha det varmt
gaia
Finns väl inget att fundera på, snabb kalkyl 91% på Innova och Calmar, 87% på CTC = effektivtetsskillnad * X keramikbyten= XX%. Klart som korvspad.

Hansson,

Jepp samma gäller för mig, för litet vedutrymme, annars är den nog bra...

CTC:n har ju en stålbalja längst ner under själva keramiken som veden ligger på.
Här har ju Baxi, Calmar mfl en keramikplatta.

Det är då denna balja som utgör förbränningskammaren.
De verkar ha lyckats eftersom verkningsgraden är så hög, eller är jag ute på cykeln nu igen ;)

Jag tog lite ironi, CTC (87%) sämre effektivitet mindre vedutrymme , jfr. med Innova och Calmar (91%).

Det kostar att byta keramik, javisst men att ställa detta mot keramiken med sämre verkningsgrad och flera vedinlägg. Ja fattar inte, hopas ni förstår

Kolla råd och röns test lite längre upp, där finns följande keramik priser.. CTC=2000:- Innova=3100:- Calmar=1000:- ska man välja panna efter det är det ganska givet... kollar man då på vedvolym är det lite annat då kommer Innova före, Återstår sedan priset...

Mycket att tänka på !!!

Värmebaronens panna kan vid behov kompletteras med en rökgasfläkt. Det medföljande rökröret är förberett med en lucka.
Vi valde den för den enkla sotningen, och det är enkelt. Dessutom är keramiken billig när det blir dags för byte.
Försökte leta på internet efter ett test med värmebaronen, hittade inget. Är dock ganska så säket att jag sett ett sådant. Med fläkt och turbulatorer låg verkningsgraden strax under innovan 85-90%. Men jag kan inte presenter ngt bevis för detta.
/Jögga

SnickarPelle skrev:
Var idag i kontakt med Värmebaronen:
Vedolux 40 UB : 35.375:-
Verkningsgrad 90%
Keramikbyte efter 4-6 år ca. 2.500:-

Vill man ha fläkt finns Vedolux 37 + ca. 2.500:-
Väntar nu på nytt broschyrmaterial från dom.

[länk]
Har färskt pris på Calmar V33 med pelletslucka i sidan 27.000:- + moms
Den är även med i råd o rön testen. dock från 2002 men ändå . i deras broschyr står det 90% testet visad 91% som du ser...Leta en test där Vedolux finns, har ej lyckats. Min röris nämde dock problem med rörskarvar i böjda rör som nämnts längre upp i denna tråd..

Hej,

Har för mig att du skulle värma upp drygt 200kvm, SnickarPelle?
Vet inte riktigt vad du tycker med jag kan kanske tycka att Värmebaronen har lite liten vedvolym för att få komfort i eldningen.

Har du läst:

http://www.afabinfo.com/pdf_doc/artiklar/VedpannorModeller.pdf

Jag har 120l vedvolym och detta är på häcken för min kåk och mitt tankesätt gällande modern eldning.
Runt 150l är nog ganska "bekvämt" för lite större hus.
Men det är ju inte bara vedvolymen som bestämmer detta, effektsnålt hus? Ack-volym? Bekvämlighet?

Ja, som nån skrev det är ganska mycket att tänka på...

När vi ändå är igång kan jag även rekommendera SP Arbetsrapport om provning av ackumulatorsystem.
Den finns att ladda ner på http://www.sp.se
Sök publikation och sedan 1998:13
Om Ni nu inte redan plöjt denna?

[quote author=dedden link=board=VVS;num=1101635538;start=40#50 date=12/02/04 kl 22:54:56]Hej,

Har för mig att du skulle värma upp drygt 200kvm, SnickarPelle?
Vet inte riktigt vad du tycker med jag kan kanske tycka att Värmebaronen har lite liten vedvolym för att få komfort i eldningen.

Har du läst:

http://www.afabinfo.com/pdf_doc/artiklar/VedpannorModeller.pdf

Jag har 120l vedvolym och detta är på häcken för min kåk och mitt tankesätt gällande modern eldning.
Runt 150l är nog ganska "bekvämt" för lite större hus.
Men det är ju inte bara vedvolymen som bestämmer detta, effektsnålt hus? Ack-volym? Bekvämlighet?

Hej igen Glömde Snickarpelles golvyta.
Då kanske det är läge för
Calmar V65 med sidlucka pris ca. 35.000:- + moms
Samma pris för Baxis Innova 50.
kollade även på tjeckpannan Atmos DC 40 med 190l vedvolym kostar 35150:- inkl. enligt deras broschyr.
Synn på effektivteten på Atmos testen visade 75%

Bara att välja ??

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.