16 262 läst ·
87 svar
16k läst
87 svar
Vedpanna Olika leverantörer olika kW?
Ujujuj, vilken panna! Håller den vad Viessmann lovar så är det verkligen vedpannornas vedpanna. Vad kostar den? Vad kan man få för en begagnad Solo Innova 30? 8)dedden skrev:Om inte pengar vore nåt problem (ganska ovanligt för mig iaf) så skulle jag nog satsa på en Viessmann Vitolig 200.
[länk]
Denna panna har högst verkningsgrad (92%) och steglös reglering av fläkt, rostfritt förbränningsutrymme, jag helt enkelt "Rolls-Royce´n".
Men ska man köra Rolls så kostar det, även i pannrummet![]()
Ja, jag tror jag sett nånstans att den går loss för nånstans runt 65.000:-sveno skrev:
Så visst dyr är den, men den verkar riktigt bra...
Iaf om man läser på deras sidan, eller hur
Pratade föresten med en röris om dessa pannor. Enligt honom är Viessmann störst på industrivärme och sånt lite större, men gemensamt var tydligen grym kvalité och teknik som ligger allra främst, men det var ju hans egen åsikt, föståss
Info från PDF:n:
"Pannkropp med bränslemagasin av rostfritt stål, chamotterad förgasningszon (vad är detta månne ???) och brännkammare av specialkeramik. Med varvtalsreglerad sugfläkt, inbyggd värmeväxlare för montering av en termisk temperaturbegränsare, torrdestillationsgasutsugning ???, motordrivet luftspjäll för primär- och sekundärluft. Pannkretsreglering med eldningsautomatik"
Ja, många fina ord att lära sig
"Pannkropp med bränslemagasin av rostfritt stål, chamotterad förgasningszon (vad är detta månne ???) och brännkammare av specialkeramik. Med varvtalsreglerad sugfläkt, inbyggd värmeväxlare för montering av en termisk temperaturbegränsare, torrdestillationsgasutsugning ???, motordrivet luftspjäll för primär- och sekundärluft. Pannkretsreglering med eldningsautomatik"
Ja, många fina ord att lära sig
Kan det vara att det hänger lösa plåtar som värmesköldar i eldstaden?dedden skrev:
...inbyggd kylslinga för montering av SYR-ventil...
...rökgasutsug för att slippa rök i pannrummet... (Det som sker i vedmagasinet är ju torrdestillation av veden. Sedan bränns gaserna i brännkammaren/keramikskålen)
...Elektrisk reglering av spjällen och laddomaten som styrs av pannan...
Hehe, Viessmann i Sverige har en del översättningsjobb kvar att göra. :
Motordrivna spjäll och varvtalsreglerad fläkt vill jag också ha. En lambdasond och tempgivare i lågan för att styra hela klabbet vore också trevligt. Då kan man kasta i briketter eller ved i vilka dimensioner som helst (inom vissa gränser) och pannan sköter elden perfekt. Mmmm... 8)
Chamotte tegel (eller i annan form) är med andra= mindre finadedden skrev:
Ju högre priset desto luddigare beskrivning av en sån enkel sak som en eldstad med keramik i
Viessman verkar ha byggd en dröm för alla vedeldare. Stor vedrum och lite vatten i - garanterat rivstart
Ska stå på min önskelista ( tills jag får se priset :'(
gaia
Jag har tittat på den också men blev inte imponerad av eldstadens volym (många besök i pannrummet). Viadrus är byggd för koks och kol och perfekt till det men jag hade mina tvivel om det gick att elda med ved (4- 5 pannsegment för vår behov?)).veztra skrev:
Som en panna för peletsbrännare är den helt OK då man behöver ingen stor utrymme för pelletslågan. Tyckte om att det är inte så mycket vatten i pannan så den börde vara lättstartat. Gjutjärn håller länge!
Lycka till!
gaia
Sveno och Gaia,
Ja, det är nog lite kass översättning där, men fint lät det
Men det är nog inget snack om att det är en mycket bra panna, frågan är bara hur många som köper den med tanke på priset (65.000.-)
Men lite "vill-ha-faktor" genererar den ju
Ja, det är nog lite kass översättning där, men fint lät det
Men det är nog inget snack om att det är en mycket bra panna, frågan är bara hur många som köper den med tanke på priset (65.000.-)
Men lite "vill-ha-faktor" genererar den ju
Uha! 65000krdedden skrev:
Jag faktisk beundrar deras lösning av eldstaden där det finns en ordentlig asklåda under en reel hederlig roster som veden ligger på ( som tål att kasta veden på) och gaser förbränns i kammare bredvid
Viessmann har tänkt annorlunda. Deras Vitolig 100 liknade mycket en Baxi men Vitolig 200 är en ny generation med en genialt enkel lösning! Hoppas någon i Sverige "kopierar" så man slipper att askan ramlar i den keramiska förbränningskammare som alla dagens pannor skall ha. Oh! så irriterad jag blir när alla panntillverkare serverar oss sina halvvägs nödlösningar i stället för att bygga en ordentlig vedpanna i stil med Vitolig200. Det är tekniken och inte rostfritt yttre som jag är ute efter
Det ska inte behöva kosta skjortan för att få hem en praktisk, lättskött, pålitlig vedpanna med god verkningsgrad, tyckte jag innan jag började undersöka pannmarknaden. Blev förvirrad....... så många färgglada broschyrer .... lärde mej undervägs vad jag helst vill ha...och Viessmann lär ha allt det jag sökte.... utom priset ;D
Nu när jag har synat Vitolig så blir det nästan skrattrettande när Värmebaronen erbjuder oss vedeldare en asklåda som inte används i drift men hänger i underrede och väntar på att bli använt ;D. Det är ju ingen asklåda enligt min menning. En asklåda kallar jag en låda där askan ramlar in kontinuerligt medan den "tillverkas" för att inte störa driften. Liten vattenvolym + stor vedvolym har Viessmann också tänkt på! Värmeöverföringsyta är inte tuber som jag kunde se men slätt yta lätt tillgänglig att rensa ???. Tuber i all era men många svetsar på känsliga ställen, svåra att komma åt och reparera??? Man byter eller pluggar trasiga tuber i industrianläggningar men det är nog omöjligt i en hemmapanna ???
Jag har inget emot att det krävs litet arbete och skötsel vid vedeldning men jag blir så irriterad att pannproducenter bryr sej mer om att certifiera och miljögodkänna sin KERAMIK i stället för att komma med konstruktioner som är praktiska för oss som eldar! Nej, nu slutar jag min långa klagan..... och skriver till Tomten.....
ha det varmt!
gaia
Gaia, det är ingen risk att vattenånga från veden kondenserar i eldstaden/vedmagasinet. Om vattnet i pannan håller 80 grader så kondenserar det inte. Jag har för mig att rökgasernas daggpunkt är runt 55-60 grader. Däremot kondenserar en del kolväten (tjära) på pannväggarna, men det gör inte att pannan rostar. Snarare tvärtom.
Fick svar från lev. Baxi med uttagskrav för brännare typ. Eco-tech. Det går ej att få hål i sidan på pannan. ( Något med typning) Mitt krav montering ovanför roster likn. Calmar. de har typade med uttagsluckan i sidan....ua skrev:
Visst Hansson 28 : Pellets går att köra i Inova i bef. lucka framifrån dock bara med rak brännartyp. ej "kopp".
Detta var ej aktuellt för mig och ska Snickarpelle lämna fler vägar öppna, så köp en panna med siduttag dvs. Ej Innova, men jag kan visst ha fel..
Bara ett tips till en villrådig pannköpare
Calmar V65 med. pellets lucka kostar 44.000:- Mycket panna för pengarna tror jag.
Men jag tar gärna synpunkter, jag har ej beställt än....
MVH // Hans
Hej,
Jag köpte min Calmar V33 med sidouttag för brännare.
Det var Trebema och min rörinstallatör som pratade omkull mig totalt gällande denna lösning.
Om de lyckats med löst säljsnack eller om det är en klar fördel med sidouttag låter jag vara osagt.
Jag tror säkerligen V65 är bra panna, men trots mitt köp av V33 så håller jag inte Calmar-pannan högst.
Baxin är säkerligen minst lika bra och Vitolig 200 säkerligen "bäst".
Men sidouttaget, inköpspriset och låg kostnad för keramiken var nog de tyngsta punkterna till att j a g valde V33.
Det var Trebema och min rörinstallatör som pratade omkull mig totalt gällande denna lösning.
Om de lyckats med löst säljsnack eller om det är en klar fördel med sidouttag låter jag vara osagt.
Jag tror säkerligen V65 är bra panna, men trots mitt köp av V33 så håller jag inte Calmar-pannan högst.
Men sidouttaget, inköpspriset och låg kostnad för keramiken var nog de tyngsta punkterna till att j a g valde V33.
Oops glömde det kanske viktigaste jag skulle nämna om nyinstallation:
Kolla om Din kommun är ansluten till KLIMP
Jag får 7.000.- i bidrag nu för min installation pga av KLIMP. Man får ju inte kombinera detta bidrag med ROT, men med ROT hade jag bara fått tillbaka 3.000.- så valet var uppenbart...
Kolla om Din kommun är ansluten till KLIMP
Jag får 7.000.- i bidrag nu för min installation pga av KLIMP. Man får ju inte kombinera detta bidrag med ROT, men med ROT hade jag bara fått tillbaka 3.000.- så valet var uppenbart...
Hej självdedden skrev:Hej,
Vad är du missnöjd med gällande V33 ? Bra samla info innan köp !
Pris / effektivitet / keramikpris / pellettsuttag mycket att vikta.
Jag har en röris som säljer Baxi men alla märken av pannor ordnar han pris på dvs. ej styrd av pann.lev..
Njaaee, missförstå mig rätt 
Vad jag försökte att tala om var att jag tror att V33 är visserligen att jämföra med då Baxi, men det som talar för Baxin är främst 15l större vedmagasin och grövre plåt inne i pannan (iaf i förbränningskammaren där det är 7mm stålplåt, V33 har 5mm).
Sedan kan jag kanske störa mig på att Trebemas lösning för att minimera inrykning vid ilägg är lite sådär. Det funkar säkert klockrent men det är ett stag i vedmagasinet och man kan då inte utnyttja de 120l som finns utan man missar kanske en liter, pettitesser i det stora hela, men men.
Sedan har man ju detta som vi driftat innan och en annan viktig sak till att jag valde V33 var att denna panna - djupmässigt - fick plats på mitt befintliga pann-fundament...
Och till sist, V33 har en härlig lucka för vedilägg, stor och bred, nästan som Atmos, men den har riktigt fet lucka
Vad jag försökte att tala om var att jag tror att V33 är visserligen att jämföra med då Baxi, men det som talar för Baxin är främst 15l större vedmagasin och grövre plåt inne i pannan (iaf i förbränningskammaren där det är 7mm stålplåt, V33 har 5mm).
Sedan kan jag kanske störa mig på att Trebemas lösning för att minimera inrykning vid ilägg är lite sådär. Det funkar säkert klockrent men det är ett stag i vedmagasinet och man kan då inte utnyttja de 120l som finns utan man missar kanske en liter, pettitesser i det stora hela, men men.
Sedan har man ju detta som vi driftat innan och en annan viktig sak till att jag valde V33 var att denna panna - djupmässigt - fick plats på mitt befintliga pann-fundament...
Och till sist, V33 har en härlig lucka för vedilägg, stor och bred, nästan som Atmos, men den har riktigt fet lucka