46 938 läst ·
273 svar
47k läst
273 svar
Vedpanna+kulvert ?
Hur grov kulvert har du som rymmer 2,5l/mpatka477 skrev:
I Cu22 mm är det 0,31 l/m
Varför inte köra som RoKe men med styrning av vvc via tempen i beredaren (mini slaven) med en omvänd termiskventil före beredaren så kallskvätten i kulverten inte kommer in i beredaren..
Elberedaren är ju ändå en liten slavtank så om man laddar den med full temp o att den laddas varje gång tempen sjunkit till 50 grader...
Radiatortempen körs shuntat genom kulverten..
Jag har ingen kulvert!! Pannan står i källaren 
Men det jag räknade på var 2*40 mm som i Aperssons sista exempel.
Men där ser man hur det går när man drar för snabba slutsatser
Med den diametern (och 22 som ytter och inte innerdiameter!!) blir avkallningen 7 grader/timma (om man antar linjärt avtagande vilket är felaktigt, i själva verket mindre).
Insatt i det tidigare med mycket snällt satta 5 laddningar skulle då temperaturfallet bli 35 grader innan omladdning. Och då är det inte lika självklart att låg temperatur ger bäst, men i det här fallet är jag fortfarande övertygad om det även med 22.
Vad ovanstående visar att ju sämre kulvert desto bättre med slavtank men det kanske vi redan visste
Men ju mer jag funderar på det desto osäkrare blir jag på att jag tänker rätt... suck, men det är kul med lite hjärngympa!
Fast RoKes är väl ingen slavtank på det viset? Det är väl en hälla från kastrull till kastrull lösning
Den kan man inte vänta att ladda tills den når 50 grader utan den fylls på momentant menas den töms.
Som jag fattar har han ingen temperaturstyrd cirkulation? Det sker med timer de timmar han är hemma.. tror inte man skulle vinna så mycket på det men man skulle kunna tänka sig att pulsa vvc så att den bara går ett par minuter då och då.
Men det jag räknade på var 2*40 mm som i Aperssons sista exempel.
Men där ser man hur det går när man drar för snabba slutsatser
Insatt i det tidigare med mycket snällt satta 5 laddningar skulle då temperaturfallet bli 35 grader innan omladdning. Och då är det inte lika självklart att låg temperatur ger bäst, men i det här fallet är jag fortfarande övertygad om det även med 22.
Vad ovanstående visar att ju sämre kulvert desto bättre med slavtank men det kanske vi redan visste
Men ju mer jag funderar på det desto osäkrare blir jag på att jag tänker rätt... suck, men det är kul med lite hjärngympa!
Fast RoKes är väl ingen slavtank på det viset? Det är väl en hälla från kastrull till kastrull lösning
Som jag fattar har han ingen temperaturstyrd cirkulation? Det sker med timer de timmar han är hemma.. tror inte man skulle vinna så mycket på det men man skulle kunna tänka sig att pulsa vvc så att den bara går ett par minuter då och då.
Sitter och funderar. Alla verkar vara inne på att kulvertförlusten är det stora problemet. Även om den verkar svår (omöjlig?) att beräkna. Har någon funderat på att minska förlusten genom att öka på isolering på kulverten. Kanske inte realistiskt för 50m men jag som planerar ett system med ca 12-15 m kulvert kanske skulle tjäna på att vägga lite krut på det. Typ att lägga kulverten i ca 40cm betongrör eller vad man nu kan hitta då hamnar ju kulverten i luft. Kanske man får pula dit lite isolering. Nån som prövat???
En kopparflex på 12-15 m med 110 mm isolering blir mindre förluster än från en slavtank..Klostergården skrev:Sitter och funderar. Alla verkar vara inne på att kulvertförlusten är det stora problemet. Även om den verkar svår (omöjlig?) att beräkna. Har någon funderat på att minska förlusten genom att öka på isolering på kulverten. Kanske inte realistiskt för 50m men jag som planerar ett system med ca 12-15 m kulvert kanske skulle tjäna på att vägga lite krut på det. Typ att lägga kulverten i ca 40cm betongrör eller vad man nu kan hitta då hamnar ju kulverten i luft. Kanske man får pula dit lite isolering. Nån som prövat???
Den har ca 5W/m i förlust vid 60 grader vilket gör ca 650 kWh/år vid 40 grader har den runt 3W/m så det blir inte ens 1000 kWh/år även om du kör både värme o vvc året runt..
Den bäst isolerade ackanken på 750 liter har 1150 kWh/år i förluster + att de tillkommer kulvertförluster ändå + mera kring utrustning för mist 20000:-..
Ja, det är mycket mycket mer komplicerat än vad man kan tro vid första anblicken 
Fast jag tror man kan ta fasta på det 2an la fram nu senast om den totala förlusten per år... det är faktiskt inte speciellt mycket vi talar om... värt att minimera?
Skiktningen i den stora tanken i pannrummet lär ju vara intressantare och den borde väl må bättre av RoKes alternativ (fast det har sagts att slavtank skulle vara till för skydda skiktningen).
Fast jag tror man kan ta fasta på det 2an la fram nu senast om den totala förlusten per år... det är faktiskt inte speciellt mycket vi talar om... värt att minimera?
Skiktningen i den stora tanken i pannrummet lär ju vara intressantare och den borde väl må bättre av RoKes alternativ (fast det har sagts att slavtank skulle vara till för skydda skiktningen).
En pex ligger på 10-20W/m vid 60 grader beroende på kvalite..patka477 skrev:
Så med en kass kulvert o dåligt isolerade tank/ar så kan de bli ett par m3 ved/år.. :
Om man skippar slavtank o kringutrusting så motsvarar den kostnaden ca 100 m3 ved..
Patka477, förlusten på 5W/meter (som kanske är riktig, jag vet inte) gäller bara vid en viss temperatur, vilken vet jag inte. Så snart vattnet blivit kallare har du lägre förluster. Om vattnet hinner svalna helt och hållet, till markens temperatur, har du inga fler förluster alls sen. Det är därför det är en finess om man kan ladda så sällan, att vattnet faktiskt hinner svalna helt, jämfört med att tuffa på med en lägre temperatur hela tiden. Om man då antar att man kan köra 8 timmar istället för 24, kanske det är så att vattnet svalnat helt på kortare tid än 16 timmar?
2,5 liter vatten per meter har man, om det är två 40 mm rör, det håller jag med om.
Ursäkta, det här inlägget blev gammalmodigt innan jag skrivit det. Jag såg inte att forumet hade lagt till ytterligare en sida i tråden, innan jag kommenterade. Ni hade redan klarat ut förlusterna vid olika temperaturer.
Men inte fasen är förlusterna omöjliga att beräkna. Jag börja umgås med tanken på att göra något program/kalkyl för det här (jag har redan en del, som är applicerbart på min egen anläggning), men det är lite taskigt med motivationen, när jag inte har något kulvert själv.
2,5 liter vatten per meter har man, om det är två 40 mm rör, det håller jag med om.
Ursäkta, det här inlägget blev gammalmodigt innan jag skrivit det. Jag såg inte att forumet hade lagt till ytterligare en sida i tråden, innan jag kommenterade. Ni hade redan klarat ut förlusterna vid olika temperaturer.
Men inte fasen är förlusterna omöjliga att beräkna. Jag börja umgås med tanken på att göra något program/kalkyl för det här (jag har redan en del, som är applicerbart på min egen anläggning), men det är lite taskigt med motivationen, när jag inte har något kulvert själv.
Jo, jag tog 5W från något tidigare inlägg, bara för att ha det för att utgå ifrån. Och nej, avsvalningen är inte linjär, det tar längre tid än om den varit det. Poängen är att det tar så lång tid att den inte hinner svalna av.
Man kan inte ladda en 500 liters tank med 60 gradigt vatten en gång om dygnet och sen låta kulverten svalna i 16 timmar. Vi har kommit fram till att det måste göras ca 17 gånger om dygnet vid 150 kWh/dygn. 250 liter laddas över i det exemplet per gång, får man någon skiktning alls i slavtanken? (har du skiktning i slavtanken Hocke??).
Får man inte det, då har man ju verkligen reducerat slavtanken till ett rör (som iof bereder varmvatten lite bättre än ett sådant).
Man kan inte ladda en 500 liters tank med 60 gradigt vatten en gång om dygnet och sen låta kulverten svalna i 16 timmar. Vi har kommit fram till att det måste göras ca 17 gånger om dygnet vid 150 kWh/dygn. 250 liter laddas över i det exemplet per gång, får man någon skiktning alls i slavtanken? (har du skiktning i slavtanken Hocke??).
Får man inte det, då har man ju verkligen reducerat slavtanken till ett rör (som iof bereder varmvatten lite bättre än ett sådant).
Nä, enligt mitt eget räkneexempel ska man ju köra över så varmt vatten som möjligt, så kort stund som möjligt. Alltså 90° och då fylla hela tanken, inte bara halva. Då dröjer det ju så länge som möjligt innan man måste köra igen. I vedeldarsammanhang brukar man acceptera att man sänker temperaturen från 90°C till 40°C, innan man eldar igen. Då har man 2,5 gånger så mycket energi, som om man går från 60°C till 40°C. Dessutom då 500 liter, inte 250. Då har vi reducerat 17 laddningar till 4, vilket i alla fall är en väsentlig skillnad.
Men en del kulvertar klarar väl inte 90°/95°C, antar jag? Måste vara av fjärrvärmekvalité då, kanske? Jag har inte studerat kulvertar ett smack.
Avsvalningen vid stillestånd kan för övrigt beskrivas med en differentialekvation, där lösningen blir en exponentialfunktion, om jag inte minns fel. Samma förhållande som när man laddar ur en kondensator.
Men en del kulvertar klarar väl inte 90°/95°C, antar jag? Måste vara av fjärrvärmekvalité då, kanske? Jag har inte studerat kulvertar ett smack.
Avsvalningen vid stillestånd kan för övrigt beskrivas med en differentialekvation, där lösningen blir en exponentialfunktion, om jag inte minns fel. Samma förhållande som när man laddar ur en kondensator.
Finns kopparrörskulvertar (2:an har tipsat om Aquawarm) Tom billigare än wirsbo plast.apersson850 skrev:Nä, enligt mitt eget räkneexempel ska man ju köra över så varmt vatten som möjligt, så kort stund som möjligt. Alltså 90° och då fylla hela tanken, inte bara halva. Då dröjer det ju så länge som möjligt innan man måste köra igen. I vedeldarsammanhang brukar man acceptera att man sänker temperaturen från 90°C till 40°C, innan man eldar igen. Då har man 2,5 gånger så mycket energi, som om man går från 60°C till 40°C. Dessutom då 500 liter, inte 250. Då har vi reducerat 17 laddningar till 4, vilket i alla fall är en väsentlig skillnad.
Om vi bortser från vad som händer med skiktningen i huvudtanken när man kör tillbaka 500l vatten med blandad temperatur, för man lär ju inte ha 40 grader i hela slavtanken.
hur mycket tror du kulverten sjunkit i temperatur på de 6 timmar innan det är dags att ladda igen?? Under de 40 grader RoKe kör för jämnan? Och isf, så mycket under att den sammanlagda förlusten blir mindre än i RoKes fall?? Tror inte det.. ditt räkneexempel när varmvattnet är försummat borde visa på en förlust för att köra varmt vatten, kanske någon liten vinst om man kör med 18 mm kulvert (???) men inte 47% vinst.
Men så var det just varmvattnet. Vill man köra slavtank tycker jag det verkar som om man ska köra en så "liten" kulvert som möjligt (det jag förut tänkte på felaktigt som dålig). Så att mängden vatten som värma maskarna är så liten som möjligt. Vattnet ska förmodligen också vara så varmt som möljigt och köras över på ett sådant sätt att det inte stör skiktningen i någon av tankarna.
hur mycket tror du kulverten sjunkit i temperatur på de 6 timmar innan det är dags att ladda igen?? Under de 40 grader RoKe kör för jämnan? Och isf, så mycket under att den sammanlagda förlusten blir mindre än i RoKes fall?? Tror inte det.. ditt räkneexempel när varmvattnet är försummat borde visa på en förlust för att köra varmt vatten, kanske någon liten vinst om man kör med 18 mm kulvert (???) men inte 47% vinst.
Men så var det just varmvattnet. Vill man köra slavtank tycker jag det verkar som om man ska köra en så "liten" kulvert som möjligt (det jag förut tänkte på felaktigt som dålig). Så att mängden vatten som värma maskarna är så liten som möjligt. Vattnet ska förmodligen också vara så varmt som möljigt och köras över på ett sådant sätt att det inte stör skiktningen i någon av tankarna.