Blandar alltid ihop hydropress med hydrofor, fått för mig fel från början och sen är det svårt att lära en gammal hund sitta :)

Att produkten skulle finnas bara för att den är bra och billig är väl inte alls säkert. Det kan lika gärna vara så att den inte löser ett tillräckligt vanligt problem eller att den löser ett lite vanligare problem men inte tillräckligt vanligt för att få en lösning på det.

Jag tar heller inte ställning mellan slavtank och RoKes lösning, mina tankar var bara att lösa vvc-styrningen bättre i RoKes fall.

http://www.legoelektronik.se/se/produkter/gasolprodukter/tryckk_rl_varmvatten
Med en sån här för 1795 :-
En elpatron för 1500 kronor
En pump och en tryckavkännare för 1500 kr.
Lite isolering.
Styrelektronik som slår till först vvc:n och sen pumpen x antal sekunder efter (om man kan lite mer än jag om elektronik är detta busenkelt, tror inte det kostar många guldpengar i komponenter).

Om jag skulle bygga RoKes system på nytt skulle jag allvarligt fundera på ovanstående istället för att köpa en elvarmvattenberedare. Det skulle eliminera all vvc annat än när nytt varmvatten behövs till tanken.

Men jag är fortfarande inte säker på att det skulle fungera, om det finns någon tankemiss i mitt resonemang???

Fast vid närmare eftertanke och de priser vi sett på kopparkulvert i den här tråden kanske man skulle skita i både vvc och hydrofor och ladda varmvattenberedaren med 95 grader... och sen ta att det kallnar i rören, förhoppningsvis kallnar det inte så ofta under de 55 grader som termostaten är ställd på idag.

Då kanske det är mest ekonomiskt att svälja att varmvattenberedaren får gå lite på el ibland????

RoKe skrev:
Hur tycker ni som förordar slavtank att styrningen ska fungera?
Tror ni på termoventilers lösning att ladda slaven med 60 grader?
(eller 70 gr)
([länk])

I mitt huvud är detta idioti.
Och sen gör man reklam och framhäver att låga laddtemperaturer är bra för det minskar kulvertförlusterna. Ja, självklart, detta hänger jag med på. Att låga temperaturer minskar kulvertförlusterna. Helt klart.

Hur tycker ni att man ska minska kulvertförlusterna ännu mer?
Ska vi sänka temperaturen ytterligare?
Ska vi inte ta och skippa slavtanken och köra färdigshuntat?
Då kanske vi kan köra 35-40 gr i stället för 60.
Skulle inte det vara bra?
Då skulle kulvertförlusterna vara minimerade.
Eller hur?
(Men,, om vi slopar slavtanken,,, då skulle det inte säljas prylar i samma utsträckning. och vem förlorar på det?)

Om vi talar slavtank och satsvis laddning tycker jag att man ska ladda en STOR slav med 95 gradigt vatten, och ladda snabbt.

Jag hävdar att det är att kasta pengar i sjön (på prylar och kulvertförluster) om man laddar en liten pytteslav med 60 gradigt vatten där temperaturen knappt räcker till att bereda vv.
Shunten står nästan fullt öppen och slaven dräneras direkt på värme.
Och vad händer då?
Jo. Vi pumpar 60 gradigt vatten i kulverten oavbrutet.
Slavtanken blev i praktiken ett större rör.

Den eminenta dyra kulvertlösningen med så fin slavtank som tar så mycket dyrbar plats i huset kunde man, när man räknar på det, lika bra vara utan. Eller?

Jag undrar var den ekonomiska kulvertländsgränsen för slavtankens vara eller inte vara faktiskt går vid realistiska förutsättningar.

Tycker Ni att jag är ute och cyklar?
Kommentarer. Någon?

RoKe skrev:
[quote author=RoKe link=1140170121/60#89 date=1141071459]Hur tycker ni som förordar slavtank att styrningen ska fungera?
Tror ni på termoventilers lösning att ladda slaven med 60 grader?
(eller 70 gr)
([länk])

I mitt huvud är detta idioti.
Och sen gör man reklam och framhäver att låga laddtemperaturer är bra för det minskar kulvertförlusterna. Ja, självklart, detta hänger jag med på. Att låga temperaturer minskar kulvertförlusterna. Helt klart.

Hur tycker ni att man ska minska kulvertförlusterna ännu mer?
Ska vi sänka temperaturen ytterligare?
Ska vi inte ta och skippa slavtanken och köra färdigshuntat?
Då kanske vi kan köra 35-40 gr i stället för 60.
Skulle inte det vara bra?
Då skulle kulvertförlusterna vara minimerade.
Eller hur?
(Men,, om vi slopar slavtanken,,, då skulle det inte säljas prylar i samma utsträckning. och vem förlorar på det?)

Om vi talar slavtank och satsvis laddning tycker jag att man ska ladda en STOR slav med 95 gradigt vatten, och ladda snabbt.

Jag hävdar att det är att kasta pengar i sjön (på prylar och kulvertförluster) om man laddar en liten pytteslav med 60 gradigt vatten där temperaturen knappt räcker till att bereda vv.
Och vad händer då?
Slavtanken blev i praktiken ett större rör.

Den eminenta dyra kulvertlösningen med så fin slavtank som tar så mycket dyrbar plats i huset kunde man, när man räknar på det, lika bra vara utan. Eller?

Jag undrar var den ekonomiska kulvertländsgränsen för slavtankens vara eller inte vara faktiskt går vid realistiska förutsättningar.

Tycker Ni att jag är ute och cyklar?
Kommentarer. Någon?
[/quote]

Har man bara en bra kulvert (koppar) o bra isolerade acktankar (slav/teknink) så är det väl smartast att ladda med så varmt vatten som möjligt..
Då behövs bara en cirkulationspump o termostater som styr start/stopp av denna då är det bara tanken o termostaterna som blir en extra kostnad..

Men det är bara om kulvertlängden gör att kulvert blir dyrare än acktanken o att förlusterna från acktanken+kulvert blir mindre än att köra färdig shuntat med separat kulvert för vv..

45-50 meter cu 2x22 mm kostar ca 15000:- (beroende på rabbat el ej) vilket är lika som en bra isolerad acktank (750 liter med 90 mm pur) med dubbla vvslingor..

Jag tror att det är större hjärnor än oss som räknat på detta :-X
Slav/tekniktank i huset som bereder varmvatten och shuntar värmen är absolut ett realistisk och ekonomiskt godtagbart alternativ där kulvertlängder och kvaliten på kulverten spelar avgörande roll när det är dags att involvera en slav/tekniktank i systemet. Jag har iaf efter nogrannt övervägande anslutit mig till detta alternativ.

Roke du har rätt i många saker men ibland har man inte helt rätt även om man själv är helt övertygad . Jag själv diskuterade med "experter" och läste en del litteratur och artiklar innan jag blev övertygad om denna lösning vid vissa installationer. Det finns många alternativ som "fungerar" det gäller bara att hitta den rätta lösning i det enskilda fallet.

För min del tror jag du har hittat rätt lösning i din installation. Men din installation går inte med automatik att göra till rätt lösning i alla installationer.
:-X
rogge

citerat från rogge_vvs den Igår kl. 16:48:
Titta på den "bästa" vedpannan som finns idag Calmarpannan www.trebema.se
Vad är det som gör den bäst? Vad skall man tänka på vid valet av panna?
http://www.radron.se/templates/test____2199.asp#tab
Tittar du på råd o rön hemsida och tester över vedpannor ser du att den får mycket bra resultat överlag och effektiviteten är "bäst" 91%. Vidare har jag/vi installerat dessa pannor i några år och de fungerar alldeles ypperligt och inte minst de har en kanonservice på sina produkter. Vi har aldrig upplevt några krångligheter vid garantier eller något annat problem och detta är det lite si o så med hos vissa tillverkare. Se tex tråden med Orlanpannan, där verkar de fått problem :o

Jag själv anser att service/garanti är det viktigaste hos en leverantör/tillverkare eftersom det är installatören som får mycket av "skiten" när en leverantör/tillverkare inte ställer upp snabbt och hjälper till att lösa problem. Oftast är ju installatören en mellanhand som "litat" på leverantörens/tillverkarens ord och löften och fört detta vidare till sina kunder. Går det sen åt hel....te och leverantören/tillverkaren inte tar sitt ansvar så kan tex mindre företag gå under i processen som följer.
:-X
rogge

jag har tänkt mej att ladda tekniktanken (750l) i huset med så varmt vatten som möjligt90-95 grader i början av eldningen(tempen sjunker eftersom i huvuvdtanken (2000l)) med snabb laddning.

tankarna ska laddas med en calmar v65

rogge_vvs skrev:
Jag tror att det är större hjärnor än oss som räknat på detta :-X
Det hade ju varit skojigt om jag hade känt mig säker på att det var mig du syftade på, eftersom jag försökte räkna på detta i första sidan av denna tråd.
Men inte någon enda har kommenterat mina räkneförsök, så antingen var de så dumma att jag bara var den ende som inte begrep det, eller så var det ingen som begrep vad jag menade.
Summeringen blev i alla fall att det är bättre att köra hett vatten kort tid än tvärt om. Om jag nu tänkte rätt, alltså.

Jag tror att det är större hjärnor än oss som räknat på detta
apersson850: Det hade ju varit skojigt om jag hade känt mig säker på att det var mig du syftade på, eftersom jag försökte räkna på detta i första sidan av denna tråd
Hrrmm det var dig jag menade  :o

Och vad händer då?
Nu är det väl så att i de flesta fall att man inte shuntar ut 60-70°C vatten i sitt värmesystem hela tiden utan det är i extremfall -20° tex. Normalt (medeltemp hos mig) + 7 Då shuntar du kanske 30-35°C ut i ditt värmesystem? Sug på den tills imorgon ska gå och lägga mig nu.
:'( En annan måste upp 05,30  :'( kan inte sitta här o tjöta hela natten  ;)
rogge

tappvv vill man kanske ha som lägst 40 grader?
de innebär att tekniktanken måste laddas när den sjunkit till 40 grader, har man då plastkulvert kan man väl inte köra så varmt som 95 grader? kanske 60-65 grader vilket gör att tanken i så fall behöver laddas dubbelt så ofta som om man har metallkulvert som tål högre temp...

nä va fanken! 2 hål i väggen är enklast...

Måste man verkligen ladda slavtanken full varje "laddning"

Min ide är följande:
Förutsättningar: slavtank med vv sling och förvärmn.slinga + kulvertstyrning
Kulverten kopplas in i toppen och ut i botten
Värmen till golvvärmen/radiatorena tas ut strax ovanför vvslingans nedre del och returen går in strax under förvärmningsslingans övre del. (Hänger ni med :o, det blir strax värre)
En pumpstartstermostat till kulvertstyrningen sätts sedan in strax under värmeuttaget  och pumpstoppstermostaten strax ovanför värmereturen och dessa ställs in på C:a 45° (eller vad man nu behöver för max. framledning) sedan sätts en till (!) pumpstartstermostat (parallellt med den första) på övre delen av vv-slingan och den ställs in på 60°C

Detta ger då att det varmaste vattnet först värmer vv-slingan, överbliven värme går sedan ut till värmesystemet, och returvattnet därifrån används till att förvärma vv.
Då borde returen i kulverten kunna ligga under 20°C, eller....

Skulle detta system funka, eller blir det bara ännu en "julgran". :-/

Tacksam för tips

Fördelen med slavtank eln. min mening är att man kan ha en tekniktank där man kan plocka ur värmen lite här och där (se inlägget ovan :)) och även köra solvärme i. Och sedan ha en stor fin slät tank i pannrummmet som behåller skiktningen perfekt utan störande nedkylningar vid vedeldning

Jag tror att det är större hjärnor än oss som räknat på detta  
Jag tror att tyngdpunken på tänkandet hos dessa hjärnor har legat på hur man ska få ökad försäljning.
Tyngdpunkten på Tänkandet har nog inte legat på att skapa en praktisk/ekonomisk lösning för kunden.

Slav/tekniktank i huset som bereder varmvatten och shuntar värmen är absolut ett realistisk och ekonomiskt godtagbart alternativ där kulvertlängder och kvaliten på kulverten spelar avgörande roll när det är dags att involvera en slav/tekniktank i systemet. Jag har iaf efter nogrannt övervägande anslutit mig till detta alternativ.
Ge ett exempel på när det är ekonomisk godtagbart att ladda en slav med 60 grader. Efter noggrant övervägande borde du lätt kunna motivera din ståndpunkt?
Precisera gärna och motivera fördelarna.

Att kuverförlusterna minskar vid lägre temperaturer vet vi redan och då borde färdigshuntat 35 gradigt vatten slå ut 60 graders eller 70 gradersalternativet. Eller hur?

Roke du har rätt i många saker men ibland har man inte helt rätt även om man själv är helt övertygad.
Vad har jag inte helt rätt i och varför?

Jag själv diskuterade med "experter" och läste en del litteratur och artiklar innan jag blev övertygad om denna lösning vid vissa installationer.
Ge ett exempel och motivera varför du blev övertygad av denna lösning vid vissa installationer.

Det finns många alternativ som "fungerar" det gäller bara att hitta den rätta lösning i det enskilda fallet.
Jag håller med. Och om man sen kan få bättre funktion med bättre driftsekonomi med alternativet som har minst prylar vinner det alternativet tycker jag.

För min del tror jag du har hittat rätt lösning i din installation. Men din installation går inte med automatik att göra till rätt lösning i alla installationer.
Det har jag inte påstått, men som sagt, ge ett exempel på när det är bra med en slav som laddas med 60 gr.

Nu är det väl så att i de flesta fall att man inte shuntar ut 60-70°C vatten i sitt värmesystem hela tiden utan det är i extremfall -20° tex. Normalt (medeltemp hos mig) + 7 Då shuntar du kanske 30-35°C ut i ditt värmesystem? Sug på den tills imorgon ska gå och lägga mig nu.
Ja. Det är ju det jag försöker säga hela tiden.
VARFÖR ska man köra 60 gradigt vatten i en kulvert om man kan köra 30-35 grader?
Sug på den innan du svarar. ;)

Det här är en intressant diskussion tycker jag. :)

RoKe, det är lite mer än bara temp i kulvert.
Med slavtank kör du 60°C (eller 72 som jag) i kulverten endast korta stunder medans du kör 30-35°C konstant i ett 4-rörs + att man även kör 60°C korta stunder (vv) och ännu "värre" ;) är det dom perioder man kör vvc
Så det hela är ju en avancerad ekvation som innehåller både temp. och tid enl. min mening :)

(Det är sådana här diskussioner som gör att man håller till på detta forum!!! :))

En tanke gällande färdigshuntat och kulvert; riskerar man inte bristande överföringskapacitet om man kör färdigshuntat vid pannan i kombination med golvvärme? Att transportera värme med 30gradigt vatten och 60gradigt vatten kräver helt olika kulvertdimensioner. Returtemperaturen blir ju ändå samma.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.