Set ut som en hemgjord elpanna.
Är den inte i bruk?
Jag ser inga elkablar till pumpen eller elpatronen.
Finns det vatten i systemet?
Jag antar att det inte är tappvarmvatten i detta system?

Det har du ju rätt i, inga kablar, får undersöka imorgon då vi ska på en ny visning.

Tror den sitter på vv men återkommer imorgon med mer info

Har varit borta från diskussionen ett tag men ni verkar ha kommit en bra bit på vägen. Mycket intressant, jag håller på att ta fram ett excelark på lediga stunder med olika uppgifter/räkneexempel som framkommit under diskussionens gång. Ska bli roligt och se om era/våra/mina teorier håller i slutändan.

Set ut som en hemgjord elpanna.
Och visst är det en hemmagjord elpanna. Hade det varit vvc eller vatten överhuvudtaget hade den inte varit kopplad med gröna/blåa rör etc..
rogge

Vågar du testa teorierna hos någon kund? :-/
Vill ju till att det stämmer hyfsat, om du ska få komma dit igen! :o

Men det du gör nu är ungefär vad jag funderade på, fast jag lyckades inte uppmana motivation, när jag inte har en sån mojäng själv. Jag har gjort en del på sol- och vedvärme, för det var ju det jag var intresserad av, men någon kulvert har jag inte anledning att gräva ner.

Om vi tänker såhär då?
Säg att vi har ett hus som drar energi motsvarande 2500 liter 90 gradigt vatten/ dygn.
Säg att det tar 5 tim för pannan att värma detta vatten från 30 till 90 gr.

Vi har alltså en tank med 2500 liter 90 gradigt vatten att leka med i 20 tim innan vi ska elda igen.

Säg att vi shuntar vid pannan och kör vvc 7 tim/dygn. Vi kör alltså vvc i 5 timmar när pannan brinner, plus 2 timmar till.
Säg att vi shuntar 35 gradigt vatten och kör vv och vvc med 65 gr.
Säg att vi har en wirsbo plastkulvert.
Säg att det går åt 20 m3 ved /år.
Säg att detta fungerar komfortmässigt bra.

Okej.
Lönar sig en slavtankslösning under ovanstående förutsättningar?
Hur lång/kort ska en kulvert vara för att det ska löna sig att satsa på slavtank med ovanstående förutsättningar?
Hur stor ska slavtanken då vara?
Vilken temperatur ska slavtanken då laddas med?
Hur lång tid måste man då ladda slaven?
Hinner kulverten någonsin svalna (så att förlusterna blir noll) mellan laddningarna?
Hur lång tid tar det innan kulverten svalnat till noll?
Hur stor plats tar slavtanken i huset?
Drar huset mindre energi om man har slavtank?
Hur mycket ved spar jag per år om jag har slavtank?

Jag vill med detta visa att jag tycker det är tokigt att stirra sig blind på kulvertförluster när man bygger systemet. Min bil drar lite för mycket bensin, men jag åker rätt bra.
Det finns annat som spelar in också.
Jag som lekman kan förstå ett enkelt system.
Varför ska man krångla till det? :)

Varför ska man krångla till det?
Ingen som helst anledning eller fördel att krångla till något, ett system ska vara uppbyggt så enkelt som möjligt, där är vi helt överens.
Men eftersom det finns alternativa teorier när kulvert används så kan det väl vara bra att försöka utröna vad som är rätt eller fel.
Men det du gör nu är ungefär vad jag funderade på, fast jag lyckades inte uppmana motivation
Ibland infinner sig motivationen oftast inte, men jag kan inte hitta några bra kalkyler annat material som tillfredställer mig i detta fall utan "bara" erfarenheter, %, siffror som alla/jag har fått i kursmaterial, genom experter och tillverkare. De forskningsrapporter jag läst ger heller inte tillräckligt kött på benet och diskussionen här i forumet visar väl att kunskapen inte finns lättillgänglig iaf. Sedan är jag så in i he....te envis ibland  :-X
rogge

Så här kanske man kan se det:

Om man ej ska ha värme/varmvatten i panncentralen.

En så liten acktank som möjligt för små förluster där. Använda den inte så mycket för dess lagringskapacitet utan för dess förmåga att bereda varmvatten. Vatten pumpas alltså över mer eller mindre kontinuerligt, detta skall då ske med så låg temperatur som möljigt för att få låga förluster i kulverten.

Vinsten då är en 2-rörskulvert med dess mindre förluster och lägre kostnad (tror vi hade exemplet förut att det gick jämt ut mot kostnaden för en slavtank vid 15m kulvert).

Systemlösningen är ju då faktiskt ganska jämförbar med 4-rörs + vvc i komplexitet.

Att räkna på det för hand är skitsvårt... det lär bli ett olinjärt optimeringsproblem med ett antal variabler och de brukar man låta datorer lösa :)

Men eftersom det finns alternativa teorier när kulvert används så kan det väl vara bra att försöka utröna vad som är rätt eller fel.
Självklart. :)
Det tycker jag med.

Så här ser jag på det.
Om vi ska köra slavtank och om vi ska göra det för att minimera kulvertförluster och om vi har ett hus som drar, säg 2500 liter 90 gradigt vatten per dygn…Så ska vi (om vi vill göra det bästa) ha en slavtank i huset på 2500 liter, och vi ska ladda den med 90 gradigt vatten på kortast möjliga tid, typ en halvtimme.

Då kör vi 90 gradigt vatten i kulverten en halv timme och sen får kulverten vara ifred utan förluster till nästa laddning. Bra va?
Minimalt med förluster.
Man har alltså två accar på vardera 2500 liter.
Den ena står vid pannan och den andra i huset.
När man laddar slaven byter man plats på vattnet i tankarna.
På det viset har man minimerat förlusterna ute i pannrummet också.

Nu börjar vi närma oss en optimal slavtankslösning ur kulvertförlusthänseende? Eller hur? Tycker ni resonemanget är rätt eller fel?

RoKe skrev:
Nu börjar vi närma oss en optimal slavtankslösning ur kulvertförlusthänseende? Eller hur? Tycker ni resonemanget är rätt eller fel?
Problemet är väl att få bra skiktningen om man har en pump/flöde på 5000 l/tim.. :-/

Jag tror det kommer att piskas runt så att allt vatten får samma temp o om det ändå ska stå en tank i huset på 2500 l så är det väl lika bra att köra direkt från pannan till husets tank el..

2an skrev:
[quote author=RoKe link=1140170121/120#143 date=1141675592]

Problemet är väl att få bra skiktningen om man har en pump/flöde på 5000 l/tim.. :-/

Jag tror det kommer att piskas runt så att allt vatten får samma temp o om det ändå ska stå en tank i huset på 2500 l så är det väl lika bra att köra direkt från pannan till husets tank el..[/quote]

Säg att vi inte blandar vattnet vid pumpningen, tycker ni då att resonemanget är rätt eller fel?

RoKe skrev:
Så här ser jag på det.
Om vi ska köra slavtank och om vi ska göra det för att minimera kulvertförluster och om vi har ett hus som drar, säg 2500 liter 90 gradigt vatten per dygn…Så ska vi (om vi vill göra det bästa) ha en slavtank i huset på 2500 liter, och vi ska ladda den med 90 gradigt vatten på kortast möjliga tid, typ en halvtimme.

Då kör vi 90 gradigt vatten i kulverten en halv timme och sen får kulverten vara ifred utan förluster till nästa laddning. Bra va?
Minimalt med förluster.
Man har alltså två accar på vardera 2500 liter.
Den ena står vid pannan och den andra i huset.
När man laddar slaven byter man plats på vattnet i tankarna.
På det viset har man minimerat förlusterna ute i pannrummet också.

Det är ännu mer optimalt att ladda en 5000L tank inne, med 60-65°C vatten ;)

Det är ännu mer optimalt att ladda en 5000L tank inne, med 60-65°C vatten  
5000 liter är ju jätte stort.
Det tar ju stor plats.

Nä. då är det ju bättre att ladda en 1000 literstank med 200 grader.
eller en 500 literstank med 400 grader. :)

Vi börjar om!

Säg att vi inte blandar vattnet vid pumpningen, tycker ni då att resonemanget är rätt eller fel?

RoKe skrev:
Det tar ju stor plats.

;D

Skänk då en tanke till mig som sitter med en 2-rörs pex kopplad till en elpanna med mantelvolym på 90L och en inbyggd beredare på 120L. Hur optimalt känns det efter denna diskutionen :'(

Hocke skrev:
[quote author=RoKe link=1140170121/120#147 date=1141731213]
Det tar ju stor plats.

;D

Skänk då en tanke till mig som sitter med en 2-rörs pex kopplad till en elpanna med mantelvolym på 90L och en inbyggd beredare på 120L. Hur optimalt känns det efter denna diskutionen :'(
[/quote]

Fungerar ditt system bra?
Har du tillräckligt med vv?
Klarar du dig med bekväm dygnseldning?
Om svaret på frågorna är ja så behöver du ju inte vara lessen.
Det handlar ju trots allt bara om kulvertförluster och
Sådana har alla med kulvert :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.