Hej vitvaruproffs!
Har en drygt tre år gammal kyl/frys (LG modell GSBV70DSTM) som plötsligt börjat tjuta och gnissla utav bara hellskotta. Oljudet kommer nedtill från skåpets baksida. Skåpet låter kanske marginellt högre än normalt hela tiden, men det värsta tjutandet (se filmen) uppträder bara ibland.
Vad är det som låter? Kan man göra något själv? Behöver något bytas?
Har en drygt tre år gammal kyl/frys (LG modell GSBV70DSTM) som plötsligt börjat tjuta och gnissla utav bara hellskotta. Oljudet kommer nedtill från skåpets baksida. Skåpet låter kanske marginellt högre än normalt hela tiden, men det värsta tjutandet (se filmen) uppträder bara ibland.
Låter lite som mot fläktlager som skorrar och gnisslar, att det helt plötsligt också upphör hör till symtombilden...
hur låter det inne i utrymmet - värre eller mindre ?
normalt brukar inte fläktar sitta i kompressorutrymmet, men din kanske är en sådan variant med fläkt.
Däremot kan det sitta i kyl och frysdelarna, särskilt om det är av självavfrostande modell - därav frågan om det låter mer i skåpet än utanför
normalt brukar inte fläktar sitta i kompressorutrymmet, men din kanske är en sådan variant med fläkt.
Däremot kan det sitta i kyl och frysdelarna, särskilt om det är av självavfrostande modell - därav frågan om det låter mer i skåpet än utanför
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag tror det låter mindre inuti skåpet. Den fläkt jag ser därinne verkar inte vara källan till gnissel. Det lät betydligt mer baktill, men jag hade svårt att avgöra om det kommer vänster eller höger sida.X xxargs skrev:Låter lite som mot fläktlager som skorrar och gnisslar, att det helt plötsligt också upphör hör till symtombilden...
https://lgparts.com/products/eau65058326D Dannepoke skrev:Hej vitvaruproffs!
Kan bekräfta att det var fläktmotorn till kondensorn som höll på att ge sig. Lyckades beställa en ny häromveckan som hann komma just lagom till att fläkten helt slutade fungera.
Tyvärr visade det sig vara fel fläktmotor jag beställt... så nu blir det en lite krånglig natt innan jag imorgon kan rusa iväg och köpa en bordsfläkt som kan göra jobbet tills dess att den nya fläktmotorn kommer hem...
Tyvärr visade det sig vara fel fläktmotor jag beställt... så nu blir det en lite krånglig natt innan jag imorgon kan rusa iväg och köpa en bordsfläkt som kan göra jobbet tills dess att den nya fläktmotorn kommer hem...
beställde du den jag länkade till??D Dannepoke skrev:Kan bekräfta att det var fläktmotorn till kondensorn som höll på att ge sig. Lyckades beställa en ny häromveckan som hann komma just lagom till att fläkten helt slutade fungera.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden