126 735 läst ·
522 svar
127k läst
522 svar
Vedhantering
Tror det är minimal risk för att veden möglar om den lagras stjälpt hos min får kapar vi veden direkt in i vedboden till ca 4 meters höjd och har så gjort i ca 15 år och det har aldrig möglat men det är glest golv samt att vi kapar veden tidigt på våren brukar vara klar runt påsken. Väntar man tex till juni eller senare så torkar det betydligt mycket sämre.pr95 skrev:
Tanken slog mig igår, tajt budget och klurar på om man ska bygga vedboden senhöst alt vår istället... Och första året stapla längor...
Grymt mycket pengar som ska ut med vedsystem, pannrum och allt krimskrams runtomkring :/
Vinstpengarna hämtar jag inte igen förrän tidigast våren
Grymt mycket pengar som ska ut med vedsystem, pannrum och allt krimskrams runtomkring :/
Vinstpengarna hämtar jag inte igen förrän tidigast våren
Trava ved är nog bland det tråkigaste som finns har just travat ca 18m3 överbliven ved inget jag skulle vilja göra varje vår. Men visst det funkar och veden tar mycket mindre plats och det var ju enda anledningen till att jag travade upp den så jag kan ha lite annat smått och gott i vedbon.
Den dagen jag börjar ens fundera på att trava veden så byter jag uppvärmning i kåken. Det tar tillräckligt med tid och svett ändå att hålla på med skiten.
Vad tror ni funkar,
Montera bockad plåt som stoppar regn som blåser upp/bak?
Eller kapa av 30 cm på stolpen och öka lutningen ?
Har ju inte kommit så långt än så alla tips och kommentarer är välkomna
Blev nog lite upphetsad av att få så stor volym som möjligt
Montera bockad plåt som stoppar regn som blåser upp/bak?
Eller kapa av 30 cm på stolpen och öka lutningen ?
Har ju inte kommit så långt än så alla tips och kommentarer är välkomna
Blev nog lite upphetsad av att få så stor volym som möjligt
Redigerat: