D09
Brev till tomten

Check!

kulle
Taxen skrev:
Den här boken verkar vara populär.Köp eller önska dig den.
[länk]

Som någon uttryckte det ----VEDPORR---

• Gilla
D09
  • Laddar…
Jag får väl tipsa lite om det jag skrev om Vedens väg för några år sedan.

• Gilla
Dogday och 2 till
  • Laddar…
D09
slipperman skrev:
Kanonlänk :)

D09 skrev:
Vad tror ni om en vedbod som byggs längs en garagevägg och som är 7 meter lång, 2,3 hög och 2,3 djup.
Den kommer delas in i meterfack alt 2 meters med sista 1,5 metern för vedklyv.

Facken och kortsidor stänga genom glest monsternas panel ca 7cm panel med 5cm öppning

Borde väl räcka?
Möjlighet att planera vedhanteringen från början är värt mycket. Att klyva på ett ställe, lasta i skottkärra och stapla på ett annat är drygt i stora mått. Kan man dessutom skapa utrymme för att slippa stapla blir det mycket tid över till öl. Kanske kan vedklyven dessutom placeras i mitten så att du bara behöver kasta till höger och vänster?

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Bo.Siltberg skrev:
Möjlighet att planera vedhanteringen från början är värt mycket. Att klyva på ett ställe, lasta i skottkärra och stapla på ett annat är drygt i stora mått. Kan man dessutom skapa utrymme för att slippa stapla blir det mycket tid över till öl. Kanske kan vedklyven dessutom placeras i mitten så att du bara behöver kasta till höger och vänster?
Ja, kanske är bättre o ha större öppning i mitten och kasta åt båda håll :)

kulle
slipperman skrev:
Jag har varit inne och tittat på din sida några gånger tidigare och den tål att ses MÅNGA gånger. :thumbup:

• Gilla
D09
  • Laddar…
Fyndigt. Vem var det som hade lagt järnvägsräls mellan vedbod och pannrum?

D09
Hittade en 20fot container billigt

Hur är dom att förvara ved i?

Måste man öppna upp ventilation i den eller funkar det med att ha porten öppen ?

kulle
D09 skrev:
[länk]
Intressant läsning :)

D09
Hittills har jag fällt kanske tre träd i stöten, sågat upp och klyvt samt slängt in i en mindre vedbod på ca 6-7 m3.

Den är ventilerad m.m men torkar veden till höst/ vinter/ vår eller måste veden ligga ute över vår/ sommare?

För ett par helger sedan körde jag upp ett billass, det blev ca 37 stjälpta kubik, som jag räknar med ska räcka kommande säsong. Hyrde en Bala Agri vedkombi, det tog ca 10-12 timmar att få veden färdig. Körde in veden i boden med hjälp av två transportband, det som inte fick plats får ligga i en hög på SJ-pallar.

Kostnaden för veden blev 208:-/stjälpt kubik. I denna kostnad ingår ved, hemkörning samt hyra för maskinen. Det tillkommer väl en slant för elen, samt pizza och öl till mig och medhjälparen, men det handlar inte om några större summor. ;-)

Sedan början på maj så har jag eldat i snitt en-två gånger i veckan, resten sköter solen om.

Redigerat:
  • Gilla
MTech och 1 till
  • Laddar…
D09
Bra pris :)

Majgårdarna
Om jag skulle byggt allt från början skulle jag byggt en vedbod som rymmer en hel årsförbrukning stjälpt ved. Sen in med ett transportband igenom en lucka i taket.
Sedan klyva och kapa veden med en vedmaskin.

Jag sågar och klyver min årsförbrukning på 1 dag med vedmaskinen men det tar en jäkla tid att rada allt i min vedbod som skulle varit större.

• Gilla
D09
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.