126 740 läst ·
522 svar
127k läst
522 svar
Vedhantering
Har 3 fack mittemot pannan , ett för briketter två för ved , kanske en halv kbm/st . Eldar ett fack ,fyller på det andra .Pytsar i lite briketter i varje brasa .
Ni som jobbar med sågar, vilka har ni/ rekomenderar ni och vad kostar dom?
Idag har jag en stihl ms170, kanske lite liten för det jobbet.... Sen är jag ingen expert på sågandet än he he
Skulle klyva lite ved idag med men kedjan var helt slut, tog med sågen och köpte nytt blad och kedja.... Passade inte ha ha
Misstänker att kedjeoljan inte kommit fram helt för bladet såg inte heller helt snyggt ut.
Ska låna farsans husqvarna imorgon... Lite rejälare
Vad var det för märke på sågen i klippet ovan där killen hade veden en ställning?
Såg ju ut som att skära i smör!
Idag har jag en stihl ms170, kanske lite liten för det jobbet.... Sen är jag ingen expert på sågandet än he he
Skulle klyva lite ved idag med men kedjan var helt slut, tog med sågen och köpte nytt blad och kedja.... Passade inte ha ha
Misstänker att kedjeoljan inte kommit fram helt för bladet såg inte heller helt snyggt ut.
Ska låna farsans husqvarna imorgon... Lite rejälare
Vad var det för märke på sågen i klippet ovan där killen hade veden en ställning?
Såg ju ut som att skära i smör!
Jag har en MS260, underbar såg.D09 skrev:Ni som jobbar med sågar, vilka har ni/ rekomenderar ni och vad kostar dom?
Idag har jag en stihl ms170, kanske lite liten för det jobbet.... Sen är jag ingen expert på sågandet än he he
Skulle klyva lite ved idag med men kedjan var helt slut, tog med sågen och köpte nytt blad och kedja.... Passade inte ha ha
Misstänker att kedjeoljan inte kommit fram helt för bladet såg inte heller helt snyggt ut.
Ska låna farsans husqvarna imorgon... Lite rejälare
Vad var det för märke på sågen i klippet ovan där killen hade veden en ställning?
Såg ju ut som att skära i smör!
Om sågen inte "skär i smör" beror det sällan på sågen utan på att kedjan inte är vass. Några tag på varje tand med filen vid varje tankning och en billig slipmaskin gör sågandet roligare.
Eldar endast "ved". Brädbitar, grenar mm. samt det mesta skräpet efter vedklyvningen åker på tippen. Har slutat elda tidning samt kartong då det bara ger en massa aska.
Kanske är lat, men kostar gärna på mig att inte hålla på med en massa extrajobb som jag inte tycker ger något. Men då är det ju bara min uppfattning såklart, man gör som man behagar!
Kanske är lat, men kostar gärna på mig att inte hålla på med en massa extrajobb som jag inte tycker ger något. Men då är det ju bara min uppfattning såklart, man gör som man behagar!
Svarar på två frågor på en gång!D09 skrev:Ni som jobbar med sågar, vilka har ni/ rekomenderar ni och vad kostar dom?
Idag har jag en stihl ms170, kanske lite liten för det jobbet.... Sen är jag ingen expert på sågandet än he he
Skulle klyva lite ved idag med men kedjan var helt slut, tog med sågen och köpte nytt blad och kedja.... Passade inte ha ha
Misstänker att kedjeoljan inte kommit fram helt för bladet såg inte heller helt snyggt ut.
Ska låna farsans husqvarna imorgon... Lite rejälare
Vad var det för märke på sågen i klippet ovan där killen hade veden en ställning?
Såg ju ut som att skära i smör!
1 hur mycket ved jag har i pannrummet= så mycket det får platts med utan att vara i vägen! Jag kör in ved en gång i månaden ca under eldningsäsongen, då kan man fixa in veden då man har en ledig dag i dagsljus och då det inte är snöstorm. när det gäller sågar beror det på användningsområde, en såg som är bra på vedbacken är som regel för tung om man ska hugga sin ved själv, så då behöver man två, själv har jag en husqvarna 238 då jag hugger, lätt såg med 13 tums svärd. ved under 22 cm diameter kör jag genom vedmaskin(bilke) som finns i släkten, men blir det över 22 cm använder jag sågen som är till solosågen(shil 064) 85cm3 kraftig såg med 18 tums svärd som skär genom grova björkar som smör. så det beror lite på vilka förutsättningar du har, kommer du att köpa långved och kapa själv skulle jag rekomendera en rejäl såg för vedbacken, det finns liksom ingen såg som är bra på allt utan en såg som är bvar på vedbacken är som regel tung och otymplig om man ska hugga sin ved själv. husqvarna och jonsered är samma sak då det är endast den ergonomiska delen som skiljer det är samma såg i grund och botten så där är det vad som känns bäst som avgör. själv gillar jag sthi som jag tycker gör väldigt bra sågar med resrevasion för en en del modeller med electronisk inställingl av förgasaren som en del har haft problem med= inga ställskruvar på förgasaren. så det beror en hel del på vad du ska använda sågen till? ska du bara kapa på vedbacken eller ska du även ut i skogen och hugga?
Tack för inläggetanjn skrev:Svarar på två frågor på en gång!
1 hur mycket ved jag har i pannrummet= så mycket det får platts med utan att vara i vägen! Jag kör in ved en gång i månaden ca under eldningsäsongen, då kan man fixa in veden då man har en ledig dag i dagsljus och då det inte är snöstorm. när det gäller sågar beror det på användningsområde, en såg som är bra på vedbacken är som regel för tung om man ska hugga sin ved själv, så då behöver man två, själv har jag en husqvarna 238 då jag hugger, lätt såg med 13 tums svärd. ved under 22 cm diameter kör jag genom vedmaskin(bilke) som finns i släkten, men blir det över 22 cm använder jag sågen som är till solosågen(shil 064) 85cm3 kraftig såg med 18 tums svärd som skär genom grova björkar som smör. så det beror lite på vilka förutsättningar du har, kommer du att köpa långved och kapa själv skulle jag rekomendera en rejäl såg för vedbacken, det finns liksom ingen såg som är bra på allt utan en såg som är bvar på vedbacken är som regel tung och otymplig om man ska hugga sin ved själv. husqvarna och jonsered är samma sak då det är endast den ergonomiska delen som skiljer det är samma såg i grund och botten så där är det vad som känns bäst som avgör. själv gillar jag sthi som jag tycker gör väldigt bra sågar med resrevasion för en en del modeller med electronisk inställingl av förgasaren som en del har haft problem med= inga ställskruvar på förgasaren. så det beror en hel del på vad du ska använda sågen till? ska du bara kapa på vedbacken eller ska du även ut i skogen och hugga?
Jag kommer både ta ner träd på tomten samt dela det på backen, likaså ta emot långved
Lastar ni alltid pannan fullt, eller hur vet ni hur mycket man ska elda? Någonstans måste ju acktankarna säga till att dom inte vill mer?
Vad händer om man lastar full panna men verkliga behovet är halva volymen... Vad händer då?
Vad händer om man lastar full panna men verkliga behovet är halva volymen... Vad händer då?
Man lär sig hur mycket man kan stoppa i.
På min panna stannar fläkten och elden dör ut. Veden ligger och glöder samt ger en massa aska/sot. Blir pannan för varm öppnar syr-ventilen och pannan kyls ner. Är väl inte att rekommendera att elda på det sättet tycker jag. Det händer såklart oftast på somrarna när tankarna är varma en vecka, så det är då man får passa sig lite.
Man lär sig som sagt, det blir inget problem!
På min panna stannar fläkten och elden dör ut. Veden ligger och glöder samt ger en massa aska/sot. Blir pannan för varm öppnar syr-ventilen och pannan kyls ner. Är väl inte att rekommendera att elda på det sättet tycker jag. Det händer såklart oftast på somrarna när tankarna är varma en vecka, så det är då man får passa sig lite.
Man lär sig som sagt, det blir inget problem!
Redigerat: