D09
Hur mycket vedvolym har ni inne?

Min tanke är att ha pannvolym x 10 och fylla på veckovis.

Tror ni det upplägget funkar?

Tex 100 liter x 10 = 1 m3 lagring i pannrummet.
 
Har 3 fack mittemot pannan , ett för briketter två för ved , kanske en halv kbm/st . Eldar ett fack ,fyller på det andra .Pytsar i lite briketter i varje brasa .
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Varför briketter? :)
 
D09
Ni som jobbar med sågar, vilka har ni/ rekomenderar ni och vad kostar dom?

Idag har jag en stihl ms170, kanske lite liten för det jobbet.... Sen är jag ingen expert på sågandet än he he
Skulle klyva lite ved idag med men kedjan var helt slut, tog med sågen och köpte nytt blad och kedja.... Passade inte ha ha
Misstänker att kedjeoljan inte kommit fram helt för bladet såg inte heller helt snyggt ut.

Ska låna farsans husqvarna imorgon... Lite rejälare

Vad var det för märke på sågen i klippet ovan där killen hade veden en ställning?
Såg ju ut som att skära i smör!
 
Brukar köra med 2st Husqvarna xpg (nej inte samtidigt... :-P )

Men då hugger jag mer än bara ved...
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09 skrev:
Varför briketter? :)
För att dryga ut dålig ved , småpinnar av tex. gran. Tar lite plats .
En pall räcker 2-3 år .
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09 skrev:
Ni som jobbar med sågar, vilka har ni/ rekomenderar ni och vad kostar dom?

Idag har jag en stihl ms170, kanske lite liten för det jobbet.... Sen är jag ingen expert på sågandet än he he
Skulle klyva lite ved idag med men kedjan var helt slut, tog med sågen och köpte nytt blad och kedja.... Passade inte ha ha
Misstänker att kedjeoljan inte kommit fram helt för bladet såg inte heller helt snyggt ut.

Ska låna farsans husqvarna imorgon... Lite rejälare

Vad var det för märke på sågen i klippet ovan där killen hade veden en ställning?
Såg ju ut som att skära i smör!
Jag har en MS260, underbar såg.

Om sågen inte "skär i smör" beror det sällan på sågen utan på att kedjan inte är vass. Några tag på varje tand med filen vid varje tankning och en billig slipmaskin gör sågandet roligare.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Köp en filmall, det är väl investerade pengar, kostar inte många kronor
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Sparar ni på grenar etc eller var drar ni gränsen?
 
Eldar endast "ved". Brädbitar, grenar mm. samt det mesta skräpet efter vedklyvningen åker på tippen. Har slutat elda tidning samt kartong då det bara ger en massa aska.

Kanske är lat, men kostar gärna på mig att inte hålla på med en massa extrajobb som jag inte tycker ger något. Men då är det ju bara min uppfattning såklart, man gör som man behagar! :)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Fick tipset på jobbet att sopa ihop all bark som blir kvar och lägga det i rabatterna :) lättskött :)

Mina rabatter hemma har jag iofs fyllt med 16-32 ;) ännu mer lättskött :)
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
D09 skrev:
Ni som jobbar med sågar, vilka har ni/ rekomenderar ni och vad kostar dom?

Idag har jag en stihl ms170, kanske lite liten för det jobbet.... Sen är jag ingen expert på sågandet än he he
Skulle klyva lite ved idag med men kedjan var helt slut, tog med sågen och köpte nytt blad och kedja.... Passade inte ha ha
Misstänker att kedjeoljan inte kommit fram helt för bladet såg inte heller helt snyggt ut.

Ska låna farsans husqvarna imorgon... Lite rejälare

Vad var det för märke på sågen i klippet ovan där killen hade veden en ställning?
Såg ju ut som att skära i smör!
Svarar på två frågor på en gång!
1 hur mycket ved jag har i pannrummet= så mycket det får platts med utan att vara i vägen! Jag kör in ved en gång i månaden ca under eldningsäsongen, då kan man fixa in veden då man har en ledig dag i dagsljus och då det inte är snöstorm. när det gäller sågar beror det på användningsområde, en såg som är bra på vedbacken är som regel för tung om man ska hugga sin ved själv, så då behöver man två, själv har jag en husqvarna 238 då jag hugger, lätt såg med 13 tums svärd. ved under 22 cm diameter kör jag genom vedmaskin(bilke) som finns i släkten, men blir det över 22 cm använder jag sågen som är till solosågen(shil 064) 85cm3 kraftig såg med 18 tums svärd som skär genom grova björkar som smör. så det beror lite på vilka förutsättningar du har, kommer du att köpa långved och kapa själv skulle jag rekomendera en rejäl såg för vedbacken, det finns liksom ingen såg som är bra på allt utan en såg som är bvar på vedbacken är som regel tung och otymplig om man ska hugga sin ved själv. husqvarna och jonsered är samma sak då det är endast den ergonomiska delen som skiljer det är samma såg i grund och botten så där är det vad som känns bäst som avgör. själv gillar jag sthi som jag tycker gör väldigt bra sågar med resrevasion för en en del modeller med electronisk inställingl av förgasaren som en del har haft problem med= inga ställskruvar på förgasaren. så det beror en hel del på vad du ska använda sågen till? ska du bara kapa på vedbacken eller ska du även ut i skogen och hugga?
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
anjn skrev:
Svarar på två frågor på en gång!
1 hur mycket ved jag har i pannrummet= så mycket det får platts med utan att vara i vägen! Jag kör in ved en gång i månaden ca under eldningsäsongen, då kan man fixa in veden då man har en ledig dag i dagsljus och då det inte är snöstorm. när det gäller sågar beror det på användningsområde, en såg som är bra på vedbacken är som regel för tung om man ska hugga sin ved själv, så då behöver man två, själv har jag en husqvarna 238 då jag hugger, lätt såg med 13 tums svärd. ved under 22 cm diameter kör jag genom vedmaskin(bilke) som finns i släkten, men blir det över 22 cm använder jag sågen som är till solosågen(shil 064) 85cm3 kraftig såg med 18 tums svärd som skär genom grova björkar som smör. så det beror lite på vilka förutsättningar du har, kommer du att köpa långved och kapa själv skulle jag rekomendera en rejäl såg för vedbacken, det finns liksom ingen såg som är bra på allt utan en såg som är bvar på vedbacken är som regel tung och otymplig om man ska hugga sin ved själv. husqvarna och jonsered är samma sak då det är endast den ergonomiska delen som skiljer det är samma såg i grund och botten så där är det vad som känns bäst som avgör. själv gillar jag sthi som jag tycker gör väldigt bra sågar med resrevasion för en en del modeller med electronisk inställingl av förgasaren som en del har haft problem med= inga ställskruvar på förgasaren. så det beror en hel del på vad du ska använda sågen till? ska du bara kapa på vedbacken eller ska du även ut i skogen och hugga?
Tack för inlägget

Jag kommer både ta ner träd på tomten samt dela det på backen, likaså ta emot långved :) främst långved
 
D09
Lastar ni alltid pannan fullt, eller hur vet ni hur mycket man ska elda? Någonstans måste ju acktankarna säga till att dom inte vill mer?
Vad händer om man lastar full panna men verkliga behovet är halva volymen... Vad händer då?
 
Man lär sig hur mycket man kan stoppa i.

På min panna stannar fläkten och elden dör ut. Veden ligger och glöder samt ger en massa aska/sot. Blir pannan för varm öppnar syr-ventilen och pannan kyls ner. Är väl inte att rekommendera att elda på det sättet tycker jag. Det händer såklart oftast på somrarna när tankarna är varma en vecka, så det är då man får passa sig lite.

Man lär sig som sagt, det blir inget problem! :)
 
Redigerat:
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.