P
A Anders_Nilsson skrev:
Nej de dör inte i onödan. Som vanligt när det gäller miljödebatten så räknar man 97-åringar som inte kunnat äta själva de senaste fem åren och som dör 3 dagar tidigare än de annars skulle gjort som ett onödigt förtida dödsfall.

Och löser man vissa inlägg ovan får man bilden att skogen inte binder någon koldioxid (det var ju det drn skulle göra enligt EU:s taxononi) och att den faktiskt producerar ner koldioxid än den tar upp om man avverkar.

Så det bästa vore nog att kalhugfa hela Sverige så vi slipper koldioxidutsläpp.

Ni märker vart propagandan lutar va? Just det, att Sverige skall bli en koldioxidkoloni för de mäktiga länderna inom EU.

Undrar varför det inte ställs krav på att alla länder skall ha lika mycket skog som Sverige och Finland. Känslig fråga, tydligen.
enda gången som skogen skulle ha bundit mindre med co2, är om vi avverkar mer än tillväxten... Där är vi långt ifrån...
mest pga att vi planterar mer skog än vi avverkar...
Och har ett skogsbruk som inte gynnar självgallring... Med bränder som följd..
utan att vi kan ta vara på virket...

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Även mängden humus i marken påverkar mängden bundet kol. Jag gissar att det är den nedbrytningen som bidrar efter avverkning.

C
F fuktspärr skrev:
Det är bevisat att vedrök innehåller gifter som kommer in i lungor och tas upp av blodet och transporteras runt till kroppens alla organ. Väl där kan de direkt orsaka eller ibland bidra till: cancer, hjärt kärl, demens mm mm.
Jag tror väldigt få ifrågasätter att vedrök är ohälsosamt. Men man måste ju sätta det i perspektivet att vi kontinuerligt mer eller mindre ofrivilligt utsätts för miljontals ohälsosamma saker som potentiellt leder eller bidrar till en "för tidig" död.

Det finns otroligt mycket saker som borde vara förbjudna för att de är ohälsosamma med den logiken. Men vi måste ju leva också.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
P
C cpalm skrev:
Jag tror väldigt få ifrågasätter att vedrök är ohälsosamt. Men man måste ju sätta det i perspektivet att vi kontinuerligt mer eller mindre ofrivilligt utsätts för miljontals ohälsosamma saker som potentiellt leder eller bidrar till en "för tidig" död.

Det finns otroligt mycket saker som borde vara förbjudna för att de är ohälsosamma med den logiken. Men vi måste ju leva också.
framförallt... Så kan vi nog räkna bort detta i största allmänhet ute på landsbygden..
inne i tätbebyggt område så kan jag se att rök kan ha svårt att stiga och försvinna fort...

C
Maskintok skrev:
framförallt... Så kan vi nog räkna bort detta i största allmänhet ute på landsbygden..
inne i tätbebyggt område så kan jag se att rök kan ha svårt att stiga och försvinna fort...
I stort är det ju så. Men det går ju att röka ut grannen även på landsbygden om två hus ligger tillräckligt nära, om det nu är det man vill förhindra.

• Gilla
1
  • Laddar…
P
C cpalm skrev:
I stort är det ju så. Men det går ju att röka ut grannen även på landsbygden om två hus ligger tillräckligt nära, om det nu är det man vill förhindra.
Japp..
Men med hög skorsten och bra förbränning och rejäla drag så blir ju ändå att rök uteblir..
Man ser bara lite vågor ur skorstenen vid bra förbränning... Men myseldar man så kan jag förstå att röken kan innehålla mer giftiga ämnen....

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
L Leffe Sorunda skrev:
Enligt rykten vill EU förbjuda vedeldning,Det ska endast bli tillåtet att elda med pellets, Dom vill få bort all "gratiseldning" för fastighetsägare med tillgång till egen ved, och dessutom påstås att vi som eldar med ved skövlar skogen,
Någon som hört om detta ?
Nån utredning som regeringen har beställt av en enmansutredare visar att fossilt drivna bilar ska förbjudas 2025.
Den kom i somras nån gång.

Ja ja, låt dem hålla på. Det kommer inte att ske ändå. Om vi inte får elda med ved så blir ju våra gengasbilar värdelösa ;-)

Det handlade väl om nya bilar som inte klarar något alternativt bränsle. Det är långt ifrån ettförbud mot förbränningsbilar.

Ja, många tror att fossilfri innebär en ny elbil, men en bensin- eller dieselbil som kör på etanol, HVO, etc är ju fossilfri.

P
regeringen talade om att bensin och dieseldrivna motorer kommer att förbjudas och att diesel priset kommer att öka.
1 juni 2021..

man avser att fasa ut fossila bränslen totalt till 2040 genom att höja priserna kontinuerligt...
Detta genom sin utredare sven hunhammar..

Så detta är ett av de största hoten som en regering gjort emot sina medborgare...

Man avser att elbilar ska ta den största den..
Ska bli kul att se detta..
väntar med spänning på en batteridriven jordbrukstraktor... :rofl:;)

Regeringen vill förbjuda nya bensin- och dieselbilar och fasa ut fossila drivmedel – auto motor & sport
https://www.mestmotor.se/automotors...ch-dieselbilar-och-fasa-ut-fossila-drivmedel/

För oss som lever i verkligheten så är detta ett kliv att förklara sig helt idiotförklarad som människa.. om man väljer detta...

Maskintok skrev:
väntar med spänning på en batteridriven jordbrukstraktor
Jag med. Jordbruksmaskiner borde väl gå utmärkt att elektrifiera. Både Volvo och JCB har ju exempelvis elektriska minigrävare, så resten är nog bara en tidsfråga.

Nu är det förstås OT i tråden, men bara för att man tycker att folk ska få elda med ved behöver man ju inte se det som ett självändamål att bränna fossila bränslen också.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag med. Jordbruksmaskiner borde väl gå utmärkt att elektrifiera. Både Volvo och JCB har ju exempelvis elektriska minigrävare, så resten är nog bara en tidsfråga.

Nu är det förstås OT i tråden, men bara för att man tycker att folk ska få elda med ved behöver man ju inte se det som ett självändamål att bränna fossila bränslen också.
Nä naturligtvis inte.
Men att hänvisa till att regeringen inte sagt att de ska förbjuda eller se till att det blir ohållbart med fossilt bränsle är fel..
lika så att de inte förbjuder motorer..
De gör just det, även dessa motorer skulle kunna fungera utmärkt att använda på andra bränslen...

Men det är inte det saken handlar om..
Att vissa fordon idag är eldrivna är en annan sak.. Men det är inte vägen framåt, varken för jord eller skogsbruket..

Maskintok skrev:
Att vissa fordon idag är eldrivna är en annan sak.. Men det är inte vägen framåt, varken för jord eller skogsbruket..
Varför inte då? Säg att en maskin drar 10–15 liter diesel i timmen. Det är väl ungefär det dubbla mot en bil bara. Om en elbil då drar ca 20 kW och vi tar det gånger 2,5 för att ha lite marginal så skulle man behöva 50*8=400 kWh batteri för en arbetsdag.

Jag gissar att man i verkligheten klarar sig med hälften eller mindre.

Men det är klart, man kommer ju inte som idag kunna lämna batteridrivna entreprenadmaskiner i skogen, utan man måste hela tiden vara relativt nära vettig strömförsörjning för att det ska funka.

P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Varför inte då? Säg att en maskin drar 10–15 liter diesel i timmen. Det är väl ungefär det dubbla mot en bil bara. Om en elbil då drar ca 20 kW och vi tar det gånger 2,5 för att ha lite marginal så skulle man behöva 50*8=400 kWh batteri för en arbetsdag.

Jag gissar att man i verkligheten klarar sig med hälften eller mindre.

Men det är klart, man kommer ju inte som idag kunna lämna batteridrivna entreprenadmaskiner i skogen, utan man måste hela tiden vara relativt nära vettig strömförsörjning för att det ska funka.
dels det och jag är helt övertygad om att det kommer fungera ett litet tag sedan är det som med de flesta andra batteri grejer...

framförallt så blir investeringskostnaden oerhörd för våra bönder..
speciellt när deras fordon förlorat sitt värde..
Men det verkar de flesta ha inte tänkt på...

C
Maskintok skrev:
Men det är inte vägen framåt, varken för jord eller skogsbruket..
När det gäller jordbruket tror jag vi i en lite mer avlägsen framtid kommer att se mer "farm bots" som helt bryter med hur mekaniserat jordbruk fungerar idag. Soldrivna maskiner som kontinuerligt jobbar på åkrarna och mekaniskt pysslar om varje planta för sig. Mer i linje med traditionell manuell odling.

Finns redan en del maskiner idag:

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.