47 579 läst ·
370 svar
48k läst
370 svar
Vedeldningsförbud
Det är bara att läsa tidigare länkade artiklar. Ca 1000 svenskar per år dör i förtid av vedeldning. Det är tre gånger fler än de som dött av coronavaccinet och nästa år är vaccinationen förhoppningsvis klar, men ytterligare 1000 kommer att dö av eldning...
Dessutom har man definierat verkningsgrad för pannor på ett annat sätt, vilket resulterat i att det finns pannor med en verkningsgrad över 100%.useless skrev:
Nej inget centralstimulerande.F fribygg skrev:
Jag tolkar frågan som att du inte tidigare reflekterat över hur farligt vedeldning verkligen är. Det är skrämmande ju mer man sätter sig in i det! Risken är ju dessutom mkt mkt högre i områden där man eldar.
Se useless resonemang och källan nedan:
https://www.svt.se/nyheter/ny-data-ovanligt-med-allvarliga-biverkningar-av-covidvaccinen
285 misstänkta dödsfall pga vaccin på 12,5 miljoner doser .
" De rapporterade dödsfallen kan vara förknippade med de misstänkta vaccinen i fråga, men de kan även bero på patientens eventuella andra sjukdomar, andra läkemedel som patienten använder, eller andra faktorer."- dvs det kan tillochmed vara betydligt färre.
Andra saker som är betydligt lägre dödlighet (googla dödlighet för källa):
Passiv rökning
Radon
osv osv
Det enda jag hittat som är dödligare är självvald rökning.
Men det hävdades "att gå och vaccinera sig"useless skrev:
Låt fuktspärr stå för sina egna påståenden och komma med bevis för sina teser, saknar fuktspärr källa på sina påståenden betraktar jag dem som nonsens.
Som jag skrev tidigare så finns det en faktaresistent grupp som tror dom vet bättre än forskare som jobbar med frågorna på heltid. Det är helt meningslöst att diskutera med den sortens människor, så jag kommer inte att bemöta dina påståenden mer.Maskintok skrev:
Att man ifrågasätter information är inte konstigt. Inte sällan är den rejält vinklad.
Om vi tar bilarna som exempel.
De är en känd partikelkälla, men den är i princip eliminerad i dag. Sedan är frågan om de bara räknar det som kommer i avgasröret, eller om de räknar i den dominerande källan också, däcken.
Vilka eldstäder räknar de med? Det är extrem skillnad på gamla kokspannor och moderna pannor.
Om vi tar bilarna som exempel.
De är en känd partikelkälla, men den är i princip eliminerad i dag. Sedan är frågan om de bara räknar det som kommer i avgasröret, eller om de räknar i den dominerande källan också, däcken.
Vilka eldstäder räknar de med? Det är extrem skillnad på gamla kokspannor och moderna pannor.
enda källa som har med både Naturskyddsföreningen och Naturvårdsverket... Som skriver ner detta med den farliga faktorn lite är Boverket som skriver att man kan topptända och då sänka utsläppen rejält... annars hittar jag inget annat som stöder 1000 dödsfall per år av vedeldning... däremot bidragande orsak.. Men det är helt annat än att vedeldning är direkt skyldigt till dödsfallen... Då är det som sagt vinklat.. Och då får jag en känsla att någon annan är mer partisk än vad jag är...
Jag har iallafall försökt se på detta helt utan partiska ögon... Och då inte svalt SR, SVT eller vissa myndigheters uttalanden...helt rakt av...
Jag har iallafall försökt se på detta helt utan partiska ögon... Och då inte svalt SR, SVT eller vissa myndigheters uttalanden...helt rakt av...
läser man denna så har man summan 900...
Så lite fundersam blir man allt..
Eller så är det isåfall för att antalet hushåll som eldar minskat...
Så lite fundersam blir man allt..
Eller så är det isåfall för att antalet hushåll som eldar minskat...
Det är farligt att leva, vi kommer alla att dö. Det är möjligt men inte troligt att det blir av vedeldning men även om siffran 1000pers stämmer är det inte farligt på en befolkning över 10miljoner.F fuktspärr skrev:Nej inget centralstimulerande.
Jag tolkar frågan som att du inte tidigare reflekterat över hur farligt vedeldning verkligen är. Det är skrämmande ju mer man sätter sig in i det! Risken är ju dessutom mkt mkt högre i områden där man eldar.
Se useless resonemang och källan nedan:
[länk]
285 misstänkta dödsfall pga vaccin på 12,5 miljoner doser .
" De rapporterade dödsfallen kan vara förknippade med de misstänkta vaccinen i fråga, men de kan även bero på patientens eventuella andra sjukdomar, andra läkemedel som patienten använder, eller andra faktorer."- dvs det kan tillochmed vara betydligt färre.
Andra saker som är betydligt lägre dödlighet (googla dödlighet för källa):
Passiv rökning
Radon
osv osv
Det enda jag hittat som är dödligare är självvald rökning.
Alternativet att frysa ihjäl är väsentligt sämre och tills vi har en fungerande, stabil, billig och säker kraftförsörjning är iaf jag för fortsatt användande av lokalproducerat biobränsle, att bygga ut de sista fyra älvarna tror jag är sämre och innebär iaf under byggfasen sannolikt ett flertal dödsfall.
När politisk majoritet för ny kärnkraft finns, tekniken är färdig, slutförvaret löst och kraftverken är byggda, driftsätta och körda i åtminstånde fem år kan jag tro att vedeldningen åtminstånde i tättbebyggda områden kan diskuteras.
Det finns goda skäl att innan dess investera i moderna eldstäder, katalytiskrening av röken, acctankar osv.
Av beredskapsskäl är det lämpligt att ha egen oberoende energiförsörjning och tills solcellerna och batterilagringen är utvecklade tror jag att de flesta villaägare kan förvara några m3 ved och välja bra eldstäder med effektiv förbränning och låga utsläpp, att tro att stomnätet kan förse landet med elenergi vintertid när priserna nu i september går upp mot 2kr är naivt.
Jag tycker 1000 människor som dör i onödan är jättemånga, när det finns enkla åtgärder att ta till. Utöver dödsfall ger det ju även upphov till sjukdomar som astma, demens, hjärt- o kärlsjukdommar.
Men ja då blir det ju ett låst läge och ingen utveckling alls om alla tänker att de kan inte byta till ren uppvärmning - eftersom om alla gjorde det på precis samma gång skulle elverken inte hinna skalas upp i tid.
På individnivå kan man ju överväga det för sin egen och grannarnas hälsa.
Byta elavtal en ggn om året via elskling.se å uppvärmningskostnaderna kan hållas riktigt låga.
Beredskap kan man ha ändå att använda endast när / om det behövs.
Men ja då blir det ju ett låst läge och ingen utveckling alls om alla tänker att de kan inte byta till ren uppvärmning - eftersom om alla gjorde det på precis samma gång skulle elverken inte hinna skalas upp i tid.
Byta elavtal en ggn om året via elskling.se å uppvärmningskostnaderna kan hållas riktigt låga.
dör i förtid av just de där åkommorna ja..F fuktspärr skrev:Jag tycker 1000 människor som dör i onödan är jättemånga, när det finns enkla åtgärder att ta till. Utöver dödsfall ger det ju även upphov till sjukdomar som astma, demens, hjärt- o kärlsjukdommar.
ena hävdar 900 andra 1000...
Vad är det som säger att det inte är 500 i verkligheten?