Byggahus.se
Hej!

Jag håller på att bygga en fristående vedeldad bastustuga. Jag har beställt ett Harvia Legend 240 aggregat och undrar om någon kan svara på om man måste ha en Golvskyddsplåt under kaminen (ex.vis harvia Legend WL100)?

Jag förstår att man behöver det om man har ett tätskikt i bastun, men jag ska endast ha ett massivt oisolerat trägolv och funderar därför endast mot bakgrund av brandrisken.

Det jag skulle föredra är istället ett större gnistskydd av plåt som täcker både undersidan av aggregatet samt området framför.

Är ny här på forumet och tänkte iaf kolla om detta är ett bra ställe att få hjälp :)

Tack på förhand!

MVH //Filip
 
  • Skärmdump av meddelandeutbyte om organisering av möte, innehåller profilbild och textmeddelanden.
måste och måste.......i en fristående liten byggnad med enbart bastu så lär man väl kunna göra som man vill ? Resten hänger väl på värde kontra ev försäkring och kraven de ev ställer. Har svårt att tro att alla anmäler bastukaminer till sotarväsendet och har kontroller därifrån ?
 
  • Gilla
Filip.jansson75 och 1 till
  • Laddar…
ullet
Så här står det i installationsanvisningarna för Legend 150:
Golv av brännbart material: Skydda golvet med
Harvias golvskyddsplåt för eldstad ( 3.5.).
Skydda golv framför luckan av brännbart mate-
rial med ett gnistskydd.


Om du ska ha dit sotaren för besiktning av installationen lär dom inte godkänna den om du inte följt installationsanvisningen.

Men jag kan tillägga att vi bara har en vanlig plåt under vårt Harvia 20 (?) som står på ett oisolerat trallgolv i en liten bod och det har stått under närmare 10 år utan att brinna ner.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Jag proveldade en Harvia M2 på gräsmattan. Det tog flera år innan gräset hämtade sig där aggregatet stod. Jag skulle inte våga att bara ha en plåt på golvet. Däremot behöver man ju inte köpa deras svindyra skyddslösning.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
Tack för värdefulla och snabba svar! Dett känns som det får bli en skyddsplåt under trots allt...
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
F Filip.jansson75 skrev:
Tack för värdefulla och snabba svar! Dett känns som det får bli en skyddsplåt under trots allt...
Jag har lagt 4trädgårsdplattor i betong på ett glest trallgolv, ställt kaminen på, det fungerar utmärkt.
 
  • Gilla
Filip.jansson75 och 3 till
  • Laddar…
Eller en större 60x60 granitmarksten kan bli stiligt.
 
  • Gilla
Filip.jansson75
  • Laddar…
R
I InsidersUnited skrev:
Eller en större 60x60 granitmarksten kan bli stiligt.
Om man eldar på bra så blir det ett extra värmemagasin😉
 
  • Gilla
Filip.jansson75
  • Laddar…
Fick nedslag när jag installera kamin då jag bara hade en som sträckte sig 20cm framför öppningen
då det skulle vara 30cm gnistskydd. Fick inte eldningsförbud men en anmärkning.
 
  • Gilla
Filip.jansson75
  • Laddar…
F Filip.jansson75 skrev:
Hej!

Jag håller på att bygga en fristående vedeldad bastustuga. Jag har beställt ett Harvia Legend 240 aggregat och undrar om någon kan svara på om man måste ha en Golvskyddsplåt under kaminen (ex.vis harvia Legend WL100)?

Jag förstår att man behöver det om man har ett tätskikt i bastun, men jag ska endast ha ett massivt oisolerat trägolv och funderar därför endast mot bakgrund av brandrisken.

Det jag skulle föredra är istället ett större gnistskydd av plåt som täcker både undersidan av aggregatet samt området framför.

Är ny här på forumet och tänkte iaf kolla om detta är ett bra ställe att få hjälp :)

Tack på förhand!

MVH //Filip
Tror att du har råkat få med en felaktig screenshot från en teamschat btw..
 
Betala 200kr för en plåtbit som de klippte till. Jag runda hörnen själv och måla den.
 
  • Gilla
Byggsnyggen
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
Betala 200kr för en plåtbit som de klippte till. Jag runda hörnen själv och måla den.
Tror att de kan vara lite kinkiga om man har trägolv under kamin. Även om den står på fötter kan man behöva en byggskiva typ Minerit mellan plåt och golv.
Eller har du andra erfarenheter?
 
På en eldstad med lucka måste det vara obrännbart 30 cm framför öppningen. På en öppen spis måste det vara obrännbart 1 meter från bakre väggen i eldstaden.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.