Hej, har köpt en begagnad bastu och när jag tar ut stenarna ur aggregatet ser det ut som på bilden. Har dammsugit tagit bort en massa lösa rostbitar som låg på botten. Det är som att ett ytter skikt av aggregatet rostat bort. Känns ändå rejält det som är kvar. Vad gör man? Låter vara och lägger på nya stenar, tar på svärta för vedspis eller något annat? Tack på förhand.
Jag hade kört med en stålborste över hela, sen dammsugit, torkat av med tex t-röd eller aceton, sen målat med en värmebeständig sprayfärg tex https://www.biltema.se/bilvard/bill...MIypv7pcPRjgMVj0-RBR2XUxNrEAQYASABEgLTfvD_BwE
Tack. 😊 jag testar det
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 204 inlägg
Jag skulle likt @Alfredo bara låta det vara. Rost kan under rätt förhållanden (rätt legering av stålet krävs) ge ett skydd mot vidare korrosion i sig, jämför cortenstål. Att ge sig på rosten mer än med väldigt lätt hand skulle jag därför låta bli.
Och att måla, näe. Det blir nog för varmt även för värmebeständig färg.
Och att måla, näe. Det blir nog för varmt även för värmebeständig färg.
Hej alla, tack för tips och råd. Tänkte först göra rent och måla men blev avrådd då det är så extremt värmeutsatt just där (under stenarna) så gör rent lätt och sen har jag förstått att det är viktigt att stapla i stenar på rätt sätt så att vatten som slängs på aggregatet inte tar dig hela vägen ned. Ska testa det tänker jag. Tack igen! 😊
För det första förstår jag nog inte hur man ska kunna stapla stenarna för att förhindra att vattnet rinner ner. För det andra förstår jag nog inte vad det spelar för roll om vattnet når bastuugnen. När man bastar är stenar/bastuugn så varma att vattnet förångas mer eller mindre direkt.G Grönahuset2.0 skrev:
Jag rekommenderar dock att man eldar ”lite extra” när man slutar basta så att allt vatten garanterat kokar bort och att stenar/ugn då är snustorra när de svalnar.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 204 inlägg
Tanken är väl att stenarna ska ”ta smällen” med förångandet av vattnet snarare än att plåten gör det. Hur stor roll det spelar vete fan, men som barn uppvuxen med el-bastu minns jag att det sades att rören mådde dåligt av om vattnet rann igenom stenmagasinet och ner på dem. Om inte annat blir det ju delvis bortkastat då vattnet då rinner igenom.
Hur fort en skopa vatten förångas på några kg sten vet jag inte, men det ”känns” som om det tar såpas tid för ångmolnet att färdigbildas att en del nog hinner rinna igenom ner på plåten.
Hur fort en skopa vatten förångas på några kg sten vet jag inte, men det ”känns” som om det tar såpas tid för ångmolnet att färdigbildas att en del nog hinner rinna igenom ner på plåten.
Stod bastun som kaminen kom ifrån möjligen intill havet? Det rostar mycket mer om man häller salt vatten på den. Jag skulle nog ta bort löst sittande rost innan jag lade dit stenarna. Och sedan vara noga med att bara använda sötvatten.
Jag skulle inte heller målat det där, det verkar helt meningslöst. På med stenar bara och ös inte på för mycket vatten i varje skopa. Jag kan inte se något läge där vatten blir stående på aggregatet om man inte avslutar bastun genom att hälla dit 20 liter vatten. Även om man slutar elda så lär plåten hålla >100 grader C ett bra tag.
Så länge man slänger på vatten när aggregatet är igång spelar det knappast någon som helst roll. Är det mycket vatten rinner det bara vidare. Blir det kvar fukt på aggregatet förångas/avdunstar det mer eller mindre omgående. Dvs det påhällda vattnet hinner inte påverka aggregatet oavsett.G Grönahuset2.0 skrev:
Däremot innebär en hög luftfuktighet större risk för korrosion. Så vill man slippa det skall luften vara fuktig så korta tider som möjligt. Torrbastu eller snabb utvädring, kanske kan vara alternativ.