M
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Här överväger fördelarna nackdelarna flera gånger om, och några tjära har jag inte sett röken av, varken i pannan eller skorstenen.
Så för min Orlanpanna fungerar metoden ypperligt. Så prova den TS. så kan du bedömma själv.
Sett röken av.. hehehe

• Gilla
Krilleman
  • Laddar…
Krilleman
M Marcussjogren skrev:
Sett röken av.. hehehe
Fredagshumor! :rofl:

M
Krilleman Krilleman skrev:
Fredagshumor! :rofl:
Haha ja och när man dessutom är ledig så är man ju lite extra på tårna!

Staffans2000
M Marcussjogren skrev:
Sett röken av.. hehehe
Jo.
Jag får ju erkänna att jag är ganska nöjd med dem formuleringen.

• Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
Är detta en lämplig cp till radiatorerna eller ska den bytas till en med lägre flöde? Jag har för mig att den ger för högt flöde men rätta mig om jag har fel.

• Grundfos cirkulationspump modell UPS15-35x20 med specifikationsetikett och inställningar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,
kör du den på lägsta fart ska det inte vara nån större fara. C-pumpar är i princip alltid överdimensionerade (de också), och ska man byta så ska man byta till en med tryckstyrning.
Om vi bara antar att du värmer alla dina 300m2 fullt ut och att 70W/m2 räcker och att du kan köra ett lågtemp system på 50-30 så behöver du kunna pumpa runt (300*70)/20*0,86~907l/h vid ett tryckfall på 0,1mVp (~0,1kPa)

• Gilla
Einar b
  • Laddar…
Jag tror jag har hittat vart värmen försvinner! Jag hade fel om isoleringen i källaren. 100 m2 av källaren är isolerad med 5 cm och 50 m2 där garage och vedlager finns är inte överhuvudtaget isolerat. Förslag på åtgärder eller ska jag alls överväga att åtgärda? Isolera inifrån eller utifrån? Planer på att dränera om runt huset finns men det blir av kanske först efter 2020.
På bilden syns hur fasaden ser ut och att isolera utifrån under mark ändrar inte utseendet men hur gör man ovan mark isåfall?

• Husfasad med synlig grund och isolering ovan mark, omgiven av stenar och växtlighet.
    Skapa konto
Mycket på gång, köppte idag en tank på 1150 liter med två vv slingor för 2000 spänn. Den till vänster är på 580 liter och den tog jag ur farsans hus. Tänkte förvärma bruks vattnet i den större tanken och flytta slingan ännu längre ner till höger på bild.

Som jag har tänkt det kommer jag att serie koppla tre tankar efter varandra. Befintlig tank 1 efter pannan är rund och på 1500 liter med vv slinga nästan i toppen. Tank 2 blir den minsta tanken på 580 liter och placeras längst in i ett hörn i vedlagret mot yttervägg. Tank 3 på 1150 liter får förvärmnings slinga i botten.

Tank 2 och 3 placeras alltså i ett annat rum, rördragningen blir upp i taket för att undvika tå skador. Tänkte bygga en låda runt tankarna och isolera med 20-25 cm blås ull runt ikring och får ca 40 cm på topp.

Vid seriekopplling behövs isolering mellan två tankar men hur mycket? 10 cm?

Tänker jag rätt eller har någon ett bättre förslag?

Löns det att byta gummi packningen bakom vv-sling locket? Den "nya" tanken är från 82.

Tank 2 är den röda, tank tre är den blåa.

• Två stora gamla vattentankar inne i en verkstad, den ena blå och den andra rostig och svart.
    Skapa konto
  • Husritning med markerade platser för två tankar i ett förrådsutrymme, en röd och en blå.
    Skapa konto
Redigerat:
Har gängat in båda tankarna idag och har börjat värma tankarna. Det ser ut att fungera som jag har tänkt.
Någon som har åsikter om att använda förvärmnings vv slinga i tredje tanken under perioder när det inte shuntas ut värme? Alltså det här med legionella bakterier! Ska jag koppla in förvärmnings vvs med avstängnings möjlighet för att bara kunna använda vvs i huvudtank? Jag har ju ändå en elberedare i serie efter vvs.

• Två uppvärmda vattentankar i ett pannrum med vedförråd.
    Skapa konto
J
Hur har du tänkt med förvärma VV i den varmaste som är bäst då den behåller värmen längst eftersom dom ligger i serie , för att slippa läsa allt , vad var det för panna du har

J jojo123 skrev:
Hur har du tänkt med förvärma VV i den varmaste som är bäst då den behåller värmen längst eftersom dom ligger i serie , för att slippa läsa allt , vad var det för panna du har
Förvärmning i botten ur sista tanken i serien. Primär värmning i första tank ur toppen.
Pannan är en Veda 35kw, med 140 liters ved förråd och 65 cm vedlängd.

J
Hur djupt tror du att lägsta tempen kommer att bli på kallaste tanken i botten , du har 1500 = det 3 X500 då

Jag har nu mera tre tankar, i denna ordning. Huvud tank på 1500 och nästa 580 och sista 1100 liter. Det blir väl lika kallt som returen från värme kretsen alltså ca 35+- 10 grader minus då vad vvs kyler i botten.

J
Mycket vatten kommer din panna att klara det tror du , rent effektmässigt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.