7 671 läst ·
69 svar
8k läst
69 svar
Veda 35 + 1500 tank funderingar
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Hej,
kör du den på lägsta fart ska det inte vara nån större fara. C-pumpar är i princip alltid överdimensionerade (de också), och ska man byta så ska man byta till en med tryckstyrning.
Om vi bara antar att du värmer alla dina 300m2 fullt ut och att 70W/m2 räcker och att du kan köra ett lågtemp system på 50-30 så behöver du kunna pumpa runt (300*70)/20*0,86~907l/h vid ett tryckfall på 0,1mVp (~0,1kPa)
kör du den på lägsta fart ska det inte vara nån större fara. C-pumpar är i princip alltid överdimensionerade (de också), och ska man byta så ska man byta till en med tryckstyrning.
Om vi bara antar att du värmer alla dina 300m2 fullt ut och att 70W/m2 räcker och att du kan köra ett lågtemp system på 50-30 så behöver du kunna pumpa runt (300*70)/20*0,86~907l/h vid ett tryckfall på 0,1mVp (~0,1kPa)
Hittade en mycket bra sida för att hitta rätt pump.
Skriv in flöde & tryckhöjd.
https://product-selection.grundfos.com/front-page.html?custid=GSV&qcid=473551083
Och för att beräkna flöde utifrån given effekt & Delta-T så kan man gå hit
https://dimensionera.se/vs/effekt.php#
Skriv in flöde & tryckhöjd.
https://product-selection.grundfos.com/front-page.html?custid=GSV&qcid=473551083
Och för att beräkna flöde utifrån given effekt & Delta-T så kan man gå hit
https://dimensionera.se/vs/effekt.php#
Jag tror jag har hittat vart värmen försvinner! Jag hade fel om isoleringen i källaren. 100 m2 av källaren är isolerad med 5 cm och 50 m2 där garage och vedlager finns är inte överhuvudtaget isolerat. Förslag på åtgärder eller ska jag alls överväga att åtgärda? Isolera inifrån eller utifrån? Planer på att dränera om runt huset finns men det blir av kanske först efter 2020.
På bilden syns hur fasaden ser ut och att isolera utifrån under mark ändrar inte utseendet men hur gör man ovan mark isåfall?
På bilden syns hur fasaden ser ut och att isolera utifrån under mark ändrar inte utseendet men hur gör man ovan mark isåfall?
Mycket på gång, köppte idag en tank på 1150 liter med två vv slingor för 2000 spänn. Den till vänster är på 580 liter och den tog jag ur farsans hus. Tänkte förvärma bruks vattnet i den större tanken och flytta slingan ännu längre ner till höger på bild.
Som jag har tänkt det kommer jag att serie koppla tre tankar efter varandra. Befintlig tank 1 efter pannan är rund och på 1500 liter med vv slinga nästan i toppen. Tank 2 blir den minsta tanken på 580 liter och placeras längst in i ett hörn i vedlagret mot yttervägg. Tank 3 på 1150 liter får förvärmnings slinga i botten.
Tank 2 och 3 placeras alltså i ett annat rum, rördragningen blir upp i taket för att undvika tå skador. Tänkte bygga en låda runt tankarna och isolera med 20-25 cm blås ull runt ikring och får ca 40 cm på topp.
Vid seriekopplling behövs isolering mellan två tankar men hur mycket? 10 cm?
Tänker jag rätt eller har någon ett bättre förslag?
Löns det att byta gummi packningen bakom vv-sling locket? Den "nya" tanken är från 82.
Tank 2 är den röda, tank tre är den blåa.
Som jag har tänkt det kommer jag att serie koppla tre tankar efter varandra. Befintlig tank 1 efter pannan är rund och på 1500 liter med vv slinga nästan i toppen. Tank 2 blir den minsta tanken på 580 liter och placeras längst in i ett hörn i vedlagret mot yttervägg. Tank 3 på 1150 liter får förvärmnings slinga i botten.
Tank 2 och 3 placeras alltså i ett annat rum, rördragningen blir upp i taket för att undvika tå skador. Tänkte bygga en låda runt tankarna och isolera med 20-25 cm blås ull runt ikring och får ca 40 cm på topp.
Vid seriekopplling behövs isolering mellan två tankar men hur mycket? 10 cm?
Tänker jag rätt eller har någon ett bättre förslag?
Löns det att byta gummi packningen bakom vv-sling locket? Den "nya" tanken är från 82.
Tank 2 är den röda, tank tre är den blåa.
Redigerat:
Har gängat in båda tankarna idag och har börjat värma tankarna. Det ser ut att fungera som jag har tänkt.
Någon som har åsikter om att använda förvärmnings vv slinga i tredje tanken under perioder när det inte shuntas ut värme? Alltså det här med legionella bakterier! Ska jag koppla in förvärmnings vvs med avstängnings möjlighet för att bara kunna använda vvs i huvudtank? Jag har ju ändå en elberedare i serie efter vvs.
Någon som har åsikter om att använda förvärmnings vv slinga i tredje tanken under perioder när det inte shuntas ut värme? Alltså det här med legionella bakterier! Ska jag koppla in förvärmnings vvs med avstängnings möjlighet för att bara kunna använda vvs i huvudtank? Jag har ju ändå en elberedare i serie efter vvs.
Förvärmning i botten ur sista tanken i serien. Primär värmning i första tank ur toppen.J jojo123 skrev:
Pannan är en Veda 35kw, med 140 liters ved förråd och 65 cm vedlängd.




