Hej,
Jag har tänkt bygga ett växthus på ca 5x3 m med en 70 cm (ovan mark) sockel av lecablock. Vänstergaveln och bakre långsidan blir däremot 200 cm hög och långsidan bak kommer dessutom övergå i en mur av samma material som fortsätter högerut ytterligare 5m. Från baksidan sett kommer man alltså uppfatta det ungefär som en 10m lång mur.

Mitt problem då: Jag har grävt bort matjorden och har kommit ner 30-40 cm under marknivå och stöter på patrull för att marken där mest består av kompakt morän/pinnmo och miljarder stenar så jag orkar inte ta mig djupare. Hade egentligen tänkt mig ner till 60-70 cm (Stockholm) i alla fall för att slippa risk för tjälskjutning.

Min nya plan, på 30-40 cm djup, i en 40-50 cm bred ränna är att lägga markduk och sprida 15 cm lecakulor istället för singel och sen padda dessa, syftet är dränering men även isolering så inte mitt klena grävande får lika stor effekt. Därefter gjuta en 10-20 cm tjock sula av betong (ink armeringsjärn), alternativt ersätta sulan med Leca U-block som fylls med betong. Slutligen börja stapla lecablock, urfrästa för armering, ovanpå denna, 25 eller 29 cm breda pga murhöjden.

Samma metod längs med muren som sticker ut till höger men denna kommer få mer stöd i form av jordmassor pga olika markhöjd.

Vad tror ni om metodvalet, kan detta fungera eller måste jag 20-30 cm längre ner för att undvika tjälskjutning?

Byggde en stödmur i somras och läste på lite - för en 70 cm mur borde 40 cm djupt räcka om du får till bra dränering. Är det redan stenigt borde det vara bra dränerat. Har aldrig läst om någon som dränerat med lecakulor under en mur. Blir det inte bara smulor av lecakulorna om du paddlar dem? Singel är ju dränerande, min gissning är att det funkar bättre som underlag än Leca (och kanske billigare?) Jag la även ner ett dräneringsrör för säkerhets skull.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.