1 147 läst ·
12 svar
1k läst
12 svar
Rör istället för murstock (för kamin)
Hej!
Vi vill ha braskamin i vårt nya hus som inte har en murstock. Vi ska således installera ett rör för att lösa det.
Min fråga är vilken byggprofession man ska kontakta för att ta in pris på detta? Är det snickarfirmor som gör det? (Jag vet att vi behöver söka tillstånd för detta, frågan just nu gäller bara offert på installation av rör osv) 😊
Jättetacksam för vägledning!
Vi vill ha braskamin i vårt nya hus som inte har en murstock. Vi ska således installera ett rör för att lösa det.
Min fråga är vilken byggprofession man ska kontakta för att ta in pris på detta? Är det snickarfirmor som gör det? (Jag vet att vi behöver söka tillstånd för detta, frågan just nu gäller bara offert på installation av rör osv) 😊
Jättetacksam för vägledning!
Samma butik du köper braskaminen i borde ha egna installatörer eller kunna rekommendera en lämplig firma!
Vi satte nyligen in en helt ny kamin inklusive rör, håltagning i tak, lite plåtarbete runt röret. Eldabutiken skötte allt. Det blev ett snyggt jobb och en smidig process 😊B Bea_E skrev:Hej!
Vi vill ha braskamin i vårt nya hus som inte har en murstock. Vi ska således installera ett rör för att lösa det.
Min fråga är vilken byggprofession man ska kontakta för att ta in pris på detta? Är det snickarfirmor som gör det? (Jag vet att vi behöver söka tillstånd för detta, frågan just nu gäller bara offert på installation av rör osv) 😊
Jättetacksam för vägledning!
Det enda vi gjorde själva var en bygganmälan till kommunen samt beställning av kontrollbesiktning (eller vad det nu heter) av sotaren
Tack så mycket för svar! 😊 det är en begagnad lite äldre kamin som vi ska sätta in så vi kommer inte köpa från butik. Men de kanske kan hjälpa oss ändå, testar att ringa dem!J Johansson1234 skrev:Vi satte nyligen in en helt ny kamin inklusive rör, håltagning i tak, lite plåtarbete runt röret. Eldabutiken skötte allt. Det blev ett snyggt jobb och en smidig process 😊
Det enda vi gjorde själva var en bygganmälan till kommunen samt beställning av kontrollbesiktning (eller vad det nu heter) av sotaren
Besserwisser
· östergötland
· 2 773 inlägg
Läs på lite då...B Bea_E skrev:
Har ett svagt minne av något krångel med besiktning av gamla kaminer.
Och det är utsläpp och effektivitet som är problemet
Får man sätta in en gammal braskamin? – articheat
https://share.google/Tk5rG52GIXkJez2sK
Jag skulle rekommendera Skorstensfolket i Motala om huset befinner sig i västra ÖstergötlandB Bea_E skrev:Hej!
Vi vill ha braskamin i vårt nya hus som inte har en murstock. Vi ska således installera ett rör för att lösa det.
Min fråga är vilken byggprofession man ska kontakta för att ta in pris på detta? Är det snickarfirmor som gör det? (Jag vet att vi behöver söka tillstånd för detta, frågan just nu gäller bara offert på installation av rör osv) 😊
Jättetacksam för vägledning!
F fribygg skrev:
Om det är en begagnad kamin blir det svårare, är rätt säker på att tex Elda inte åtar sig sådana jobb. Som någon annan skrev har det med miljöpåverkan att göra, de behöver kunna ”stå till svars” för de installationer de gör. Tyvärr tror jag att det kan bli både enklare och billigare att köpa helt nytt.B Bea_E skrev:Hej!
Vi vill ha braskamin i vårt nya hus som inte har en murstock. Vi ska således installera ett rör för att lösa det.
Min fråga är vilken byggprofession man ska kontakta för att ta in pris på detta? Är det snickarfirmor som gör det? (Jag vet att vi behöver söka tillstånd för detta, frågan just nu gäller bara offert på installation av rör osv) 😊
Jättetacksam för vägledning!
Vi stod mellan att sätta in en kassett i en öppen spis som redan fanns och renovera befintlig skorsten eller allt nytt och det blev både enklare och billigare med allt nytt.
Det är inte svårare att montera en skorsten för att eldstaden är begagnad, svårigheten ligger i att få tag i en eldstad som är godkänd.J Johansson1234 skrev:Om det är en begagnad kamin blir det svårare, är rätt säker på att tex Elda inte åtar sig sådana jobb. Som någon annan skrev har det med miljöpåverkan att göra, de behöver kunna ”stå till svars” för de installationer de gör. Tyvärr tror jag att det kan bli både enklare och billigare att köpa helt nytt.
Vi stod mellan att sätta in en kassett i en öppen spis som redan fanns och renovera befintlig skorsten eller allt nytt och det blev både enklare och billigare med allt nytt.
Får man fråga vad ni betalade för detta? Ex kamin.J Johansson1234 skrev:Vi satte nyligen in en helt ny kamin inklusive rör, håltagning i tak, lite plåtarbete runt röret. Eldabutiken skötte allt. Det blev ett snyggt jobb och en smidig process 😊
Det enda vi gjorde själva var en bygganmälan till kommunen samt beställning av kontrollbesiktning (eller vad det nu heter) av sotaren
Stort tack för svar! Är medveten om att det kan bli svårare men vi är beredda att ta den risken. Skulle det visa sig att den inte godkänns i slutändan får vi väl byta till en annan i värsta fall, tänker vi. Men installationen av själva röret osv bör ju vara samma process oavsett ålder på kamin.plåtrickard skrev:
Klicka här för att svara