Hej!

Vi vill ha braskamin i vårt nya hus som inte har en murstock. Vi ska således installera ett rör för att lösa det.

Min fråga är vilken byggprofession man ska kontakta för att ta in pris på detta? Är det snickarfirmor som gör det? (Jag vet att vi behöver söka tillstånd för detta, frågan just nu gäller bara offert på installation av rör osv) 😊

Jättetacksam för vägledning!
 
Samma butik du köper braskaminen i borde ha egna installatörer eller kunna rekommendera en lämplig firma!
 
B Bea_E skrev:
Hej!

Vi vill ha braskamin i vårt nya hus som inte har en murstock. Vi ska således installera ett rör för att lösa det.

Min fråga är vilken byggprofession man ska kontakta för att ta in pris på detta? Är det snickarfirmor som gör det? (Jag vet att vi behöver söka tillstånd för detta, frågan just nu gäller bara offert på installation av rör osv) 😊

Jättetacksam för vägledning!
Vi satte nyligen in en helt ny kamin inklusive rör, håltagning i tak, lite plåtarbete runt röret. Eldabutiken skötte allt. Det blev ett snyggt jobb och en smidig process 😊
Det enda vi gjorde själva var en bygganmälan till kommunen samt beställning av kontrollbesiktning (eller vad det nu heter) av sotaren
 
J Johansson1234 skrev:
Vi satte nyligen in en helt ny kamin inklusive rör, håltagning i tak, lite plåtarbete runt röret. Eldabutiken skötte allt. Det blev ett snyggt jobb och en smidig process 😊
Det enda vi gjorde själva var en bygganmälan till kommunen samt beställning av kontrollbesiktning (eller vad det nu heter) av sotaren
Tack så mycket för svar! 😊 det är en begagnad lite äldre kamin som vi ska sätta in så vi kommer inte köpa från butik. Men de kanske kan hjälpa oss ändå, testar att ringa dem!
 
B Bea_E skrev:
Tack så mycket för svar! 😊 det är en begagnad lite äldre kamin som vi ska sätta in så vi kommer inte köpa från butik. Men de kanske kan hjälpa oss ändå, testar att ringa dem!
Läs på lite då...
Har ett svagt minne av något krångel med besiktning av gamla kaminer.
Och det är utsläpp och effektivitet som är problemet


Får man sätta in en gammal braskamin? – articheat

https://share.google/Tk5rG52GIXkJez2sK
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
B Bea_E skrev:
Hej!

Vi vill ha braskamin i vårt nya hus som inte har en murstock. Vi ska således installera ett rör för att lösa det.

Min fråga är vilken byggprofession man ska kontakta för att ta in pris på detta? Är det snickarfirmor som gör det? (Jag vet att vi behöver söka tillstånd för detta, frågan just nu gäller bara offert på installation av rör osv) 😊

Jättetacksam för vägledning!
Jag skulle rekommendera Skorstensfolket i Motala om huset befinner sig i västra Östergötland
 
F fribygg skrev:
Jag skulle rekommendera Skorstensfolket i Motala om huset befinner sig i västra Östergötland
B Bea_E skrev:
Hej!

Vi vill ha braskamin i vårt nya hus som inte har en murstock. Vi ska således installera ett rör för att lösa det.

Min fråga är vilken byggprofession man ska kontakta för att ta in pris på detta? Är det snickarfirmor som gör det? (Jag vet att vi behöver söka tillstånd för detta, frågan just nu gäller bara offert på installation av rör osv) 😊

Jättetacksam för vägledning!
Om det är en begagnad kamin blir det svårare, är rätt säker på att tex Elda inte åtar sig sådana jobb. Som någon annan skrev har det med miljöpåverkan att göra, de behöver kunna ”stå till svars” för de installationer de gör. Tyvärr tror jag att det kan bli både enklare och billigare att köpa helt nytt.
Vi stod mellan att sätta in en kassett i en öppen spis som redan fanns och renovera befintlig skorsten eller allt nytt och det blev både enklare och billigare med allt nytt.
 
J Johansson1234 skrev:
Om det är en begagnad kamin blir det svårare, är rätt säker på att tex Elda inte åtar sig sådana jobb. Som någon annan skrev har det med miljöpåverkan att göra, de behöver kunna ”stå till svars” för de installationer de gör. Tyvärr tror jag att det kan bli både enklare och billigare att köpa helt nytt.
Vi stod mellan att sätta in en kassett i en öppen spis som redan fanns och renovera befintlig skorsten eller allt nytt och det blev både enklare och billigare med allt nytt.
Det är inte svårare att montera en skorsten för att eldstaden är begagnad, svårigheten ligger i att få tag i en eldstad som är godkänd.
 
  • Gilla
Bea_E och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det är inte svårare att montera en skorsten för att eldstaden är begagnad, svårigheten ligger i att få tag i en eldstad som är godkänd.
Ja, jag menade att hela processen blir svårare 😊
 
J Johansson1234 skrev:
Ja, jag menade att hela processen blir svårare 😊
Svårt att förstå varför du citerade mig.
Att montera en prefabskorsten är generellt enkelt och snabbt.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag skulle rekommendera Skorstensfolket i Motala om huset befinner sig i västra Östergötland
Tyvärr, Göteborg
 
J Johansson1234 skrev:
Vi satte nyligen in en helt ny kamin inklusive rör, håltagning i tak, lite plåtarbete runt röret. Eldabutiken skötte allt. Det blev ett snyggt jobb och en smidig process 😊
Det enda vi gjorde själva var en bygganmälan till kommunen samt beställning av kontrollbesiktning (eller vad det nu heter) av sotaren
Får man fråga vad ni betalade för detta? Ex kamin.
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Läs på lite då...
Har ett svagt minne av något krångel med besiktning av gamla kaminer.
Och det är utsläpp och effektivitet som är problemet


Får man sätta in en gammal braskamin? – articheat

[länk]
Stort tack för svar! Är medveten om att det kan bli svårare men vi är beredda att ta den risken. Skulle det visa sig att den inte godkänns i slutändan får vi väl byta till en annan i värsta fall, tänker vi. Men installationen av själva röret osv bör ju vara samma process oavsett ålder på kamin.
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.