Hej,

Jag undrar hur jag på bästa sätt ska ansluta spirorör mot murstock i taket för frånluftsventilation från badrum?

Jag håller på att renovera ett badrum och ska dra mekaniska frånluften ut genom murstocken genom en kanal som jag upptäckte när jag rev innertaket i rummet bredvid. Jag tänker spirorör 125 som kommer att gå längs med taket (med renslucka) och sedan böjas upp i murstocksöppningen i taket. Jag har ännu inte beslutat (eller provat om det är praktiskt görbart) om spiroröret bara ska gå till början av kanalen eller gå hela vägen upp till skorstenstoppen. Kanalen är spikrak, ca 3,5 m lång. Jag tänker att röret på något sätt behöver muras in för att täta anslutningen men det kommer att vara ett ganska brett område att mura och dessutom i taket så det känns som att allt bruk kommer bara att falla ned? Har någon ett klokt förslag hur man skulle kunna gå till väga? Se bifogade bilder. Rött streck indikerar ungefärlig placering av spirorör.

Öppnad takkonstruktion med rött streck som visar planerad plats för spirorör i badrumsrenovering, trasig isolering syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på tak med murstock och träpanel, där ett rött streck visar planerad placering av spirorör för frånluftsventilation.
Skapa konto
Öppning i taket med stenar och röd linje visar planerad plats för spirorör. Blått ljus syns längre in i öppningen.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.