Hej håller på med ett växthus. Precis grävt grunden och påträffat 3 äckliga stenar. Måste jag ta bort dom ? Eller kan jag låta dom ligga? Dom ligger ungefär 8-10 cm från gränsnivå. Tacksam för svar mvh Micke

• Grävd grund för växthus med synliga stenar, omgiven av trästaket och gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
M miiklo51 skrev:
Hej håller på med ett växthus. Precis grävt grunden och påträffat 3 äckliga stenar. Måste jag ta bort dom ? Eller kan jag låta dom ligga? Dom ligger ungefär 8-10 cm från gränsnivå. Tacksam för svar mvh Micke
Du menar att dom ligger 10 cm över det tänkta djupet?
Vilket djup siktar du på? 30 cm.... halvmeter...?

Har egentligen inget svar- så som du tänkt att få. Lite handlar det om hur du bygger växthuset. Detta kansle står på grus och en liten stenmur runt om. Du gör väl ingen platta. (mer info tack)

En tanke är att flytta växthuset så att kanten (kantbalk) blir fri. En annan ide är att borra och spräcka sönder stenarna.

Har du handgrävt detta? Bra gjort så långt

Visa bild eller länk så vi får se växthuset så får du bra svar.

S styren skrev:

Har egentligen inget svar- så som du tänkt att få. Lite handlar det om hur du bygger växthuset. Detta kansle står på grus och en liten stenmur runt om. Du gör väl ingen platta. (mer info tack)

En tanke är att flytta växthuset så att kanten (kantbalk) blir fri. En annan ide är att borra och spräcka sönder stenarna.

8-10 cm under gränsnivå. Yes har handgrävt. Växthuset är bara 5kvm stort. Måste jag ta bort stenarna? Eller kan jag köra makadam över dom som med allt annat?

S
M miiklo51 skrev:
8-10 cm under gränsnivå. Yes har handgrävt. Växthuset är bara 5kvm stort. Måste jag ta bort stenarna? Eller kan jag köra makadam över dom som med allt annat?
5 kvm. Verkar vara ett litet växthus. (förvånad- har du räknat rätt)

Fortfarande så har du inte svarat på en enda av frågorna. Visa lite bilder på vad du skall bygga.
Själv hade jag gått på med en 5 kilos slägga och testat.

S styren skrev:

Fortfarande så har du inte svarat på en enda av frågorna. Visa lite bilder på vad du skall bygga.

• Svart växthus på 5 m² med glasväggar, inrett med bord och stolar samt omgivande växter och häck i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S styren skrev:

Grejen är ju den att jag få ju plats med 4 gjutrör så stenarna är ivägen. Funkar det då? Eller måste dom bort?

S styren skrev:

Har ett fundament redan som är till för just detta växthuset.

S
M miiklo51 skrev:
Har ett fundament redan som är till för just detta växthuset.
Du är lite kortfattad. Men sökte och fann detta om fundament (enl din länk)
https://juliana.com/da/hjaelp-support/montagevideoer
Här kan man se fundamentets utformning ( enkel skiss) och de delar som du pratar om som skall gjutas i rör.

Släng i fundamenet (på rätt höjd i marknivå) och titta hur djupt rören går.

Jag skulle grävt minst 50 cm - 1 m utanför fundamentet och fyllt med grus. Dels för avrinning- och dels för att där kommer du antagligen att ha plattor.

Gå till en butik som säljer växthus och fråga hur man grundlägger, om du är osäker (tex. Hjem o Fix etc.)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.