Hej, har en tank på att bygga ett växthus (4x7m) mha lite gamla fönster på en markyta där det stått en ovanmarkpool under ett flertal år, så markytan och underlaget är väl packat enligt min bedömning.

Min tanke är att antingen:

bygga en form och gjuta upp en sarg, ca 20 - 30 cm hög

bygga sargen mha lecablock som jag då tänkte ställa direkt på markytan

Oavsett lösning är tanken sedan att lägga 2-3 lager tegelsten, och sedan börja med träkonstruktionen.
Min fundering är vad erfarenheten i detta forum tror om alt 2, dvs LECA-block, behöver man gjuta en liten sula som man ställer LECA-blocken på, eller kan man ställa dem direkt på markytan, och göra fast dem med armeringsjärn ner i backen? (för att sedan mura kommande 2 lager). Nämnas skall att huset ligger på en grusås, så tomten är väldränerad.

Magkänslan säger gjuta, men med tanke på att det inte är något fullstort hus, så borde ju en Leca-grund kunna hålla?

Visa färre

• Skärmbild 2026-07-20 165624.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns ett block som heter sulblock, det kan du använda till sula armerad och gjuta i och sedan mura med lättklinkerblock.

Mikael_L
Egentligen är detta helt avhängigt ifall din grundsula måste klara av böjkrafter.
Normalt sett brukar man tänka att den behöver det pga sättningar och tjäle i marken osv.

För jag tror att en rad med LECA-block eller dessa sulblock, endast armerade med bistål, inte klarar av alltför mycket böjande laster.

MEN är marken väldigt stabil och rör sig inget alls, så kommer det att lätt klara sig, då blir det inga böjkrafter.

Jag ska fundera på ifall jag kommer på något mer, men jag nöjer mig så här just nu,

Ts bedömmer att marken är stabil och väl packad och då passar sulblock bra. Man använder inte bistål till armering av sulblock utan 2 eller 3 st kamstål 12mm. När man gjutit sulblocken kan man sätta första varvet lättklinkerblock i den våta betongen och dra en vot på varje sida om dessa då får man en enkel och stabil grund. Vill man går det att lägga bistå i nästa skift.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.