Hej. Vi har köpt ett växthus och nu ska det på plats. Platsen är utsatt för utsatt för vind och måste förankras. Iden är att gräva ut och lägga markduk mm , montera plint och bygga ett trädäck och skruva fast växthuset. Hustrun vill inte ha trall som golv i växthuset. All odling ska ske i krukor, inga fasta odlingsbänkar. Kan man lägga klinker? Klinker ska väl fästas mot underlag som inte rör sig. Finns det någon sorts skiva som skulle kunna användas mellan trall och klinker ? Golvbrunnar ska monteras för avrinning och ev golvisolering. Annat att tänka på ? Tack på förhand.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 18 670 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 18 670 inlägg
Jag tänker mig att klimatet påverkar mycket mer i ett växthus än i ett badrum exempelvis. Temperaturen kanske varierar från 20 minus till 40 plus och luftfuktigheten varierar väl också rejält över året, vilket kanske påverkar?
Sen tänker jag mig att kakel inte är vattentätt så det kommer ner fukt till eventuella gipsskivor under.
Jag kanske överdriver problemen, det kanske du först utmärkt, men hellre tänka till innan än efter.
Kan någon typ av plastmatta fungera?
Sen tänker jag mig att kakel inte är vattentätt så det kommer ner fukt till eventuella gipsskivor under.
Jag kanske överdriver problemen, det kanske du först utmärkt, men hellre tänka till innan än efter.
Kan någon typ av plastmatta fungera?
Jag skulle råda till att förankra växthuset i mark och bygga trädäcket runt. Trä rör sig, vilket inte fungerar superbra med glas.L Lasse Kristinehamn skrev:Hej. Vi har köpt ett växthus och nu ska det på plats. Platsen är utsatt för utsatt för vind och måste förankras. Iden är att gräva ut och lägga markduk mm , montera plint och bygga ett trädäck och skruva fast växthuset. Hustrun vill inte ha trall som golv i växthuset. All odling ska ske i krukor, inga fasta odlingsbänkar. Kan man lägga klinker? Klinker ska väl fästas mot underlag som inte rör sig. Finns det någon sorts skiva som skulle kunna användas mellan trall och klinker ? Golvbrunnar ska monteras för avrinning och ev golvisolering. Annat att tänka på ? Tack på förhand.
Mitt råd är att ankra växthuset ordentligt i marken genom att antingen gjuta en betongsarg där man borrar ner för att fästa växthuset eller gjut en sockel och mura upp m lecablock som du kan borra i. Stabilt, och om det är ordentligt gjort mycket hållbart. Om man gör rätt blir det inte heller sättningar som kan påverka växthuset.
Inne i växthuset kan man gräva ur matjord och göra en ”vanlig” plattsättning; Makadam, padda ordentligt, sättsand och plattor. Då finns det inget i ytan som kan bli skadat av vatten och evt vatten/spill dräneras undan utan problem.
Vill man ha trädäck runt växthuset kan det sättas separat.
Det finns system för att fästa lite större klinkers på liknande bärande reglar som för trall. Då är fogen öppen så vatten kan rinna rätt ner mellan. Kollade på det själv men landade på vanlig trall istället.L Lasse Kristinehamn skrev:Hej. Vi har köpt ett växthus och nu ska det på plats. Platsen är utsatt för utsatt för vind och måste förankras. Iden är att gräva ut och lägga markduk mm , montera plint och bygga ett trädäck och skruva fast växthuset. Hustrun vill inte ha trall som golv i växthuset. All odling ska ske i krukor, inga fasta odlingsbänkar. Kan man lägga klinker? Klinker ska väl fästas mot underlag som inte rör sig. Finns det någon sorts skiva som skulle kunna användas mellan trall och klinker ? Golvbrunnar ska monteras för avrinning och ev golvisolering. Annat att tänka på ? Tack på förhand.
Låter som det skulle vara en smidig lösning för ett växthus om man inte vill ha öppen jord.
Bifogar en bild från snabb googling men har som sagt inte testat själv, tyckte kvm-priset blev lite högt. Låter dock som det inte behöver bli så dyrt jämfört med andra lösningar om man ändå vill ha klinkers.
Här ser man ungefär vad jag menar (vi ville inte heller ha öppen jord utan odla i krukor);
Vi grävde ett dike, lade makadam, gjöt en sula och murade lecablock som växthusets sarg är bultad i. Inne i växthuset grävde vi bort matjord, ladd makadam, paddade, stenmjöl och vanliga betongplattor. Fördelen med det är att det kan spillas hur mycket vatten som helst utan att något förstörs. Dessutom fungerar makadam och betongplattor som värmemagasin vilket är bra tidiga vårat och sena höstar (även vintertid) då mikroklimatet i växthuset är lite varmare än ute trots att det är oisolerat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi grävde ett dike, lade makadam, gjöt en sula och murade lecablock som växthusets sarg är bultad i. Inne i växthuset grävde vi bort matjord, ladd makadam, paddade, stenmjöl och vanliga betongplattor. Fördelen med det är att det kan spillas hur mycket vatten som helst utan att något förstörs. Dessutom fungerar makadam och betongplattor som värmemagasin vilket är bra tidiga vårat och sena höstar (även vintertid) då mikroklimatet i växthuset är lite varmare än ute trots att det är oisolerat.
Vad kommer det primära syftet med växthuset att vara? Att odla grödor som ska ätas eller en plats där det ska finns möbler med lite blommor i krukor runtomkring?
Tänker att det alltid är bäst att det som ska odlas ska ha så mycket kontakt som möjligt med marken för att slippa vattna konstant under sommaren.
Med det sagt så håller jag med Satauki om att växthuset bör byggas och fästas separat i marken. Och sedan ha inredning löst för att allting ska kunna röra sig fritt mot varandra
Tänker att det alltid är bäst att det som ska odlas ska ha så mycket kontakt som möjligt med marken för att slippa vattna konstant under sommaren.
Med det sagt så håller jag med Satauki om att växthuset bör byggas och fästas separat i marken. Och sedan ha inredning löst för att allting ska kunna röra sig fritt mot varandra
Tusen tack, nu har fått några alternativ att fundera vidare på . Lasse
Klicka här för att svara