Hej!

Jag (mest min fru) vill bygga växthus och tänker mig då i trä, med kanalplast. Ca 10 kvm är lagom stort, och med lite högre takhöjd. Det behöver däremot bli billigt och helst inte allt för tidskrävande att bygga. Nya växthus i den storleken kostar för mycket, så det är något liknande detta eller möjligen begagnat som gäller.
Tanken är att växterna ska växa i befintlig jord, eller att betongplattor läggs in på vissa håll och att någon odlingslåda ställs in där med. Men överlag i befintlig jord.

Jag har ritat en skiss som är skalenlig på ungefär hur jag tänker mig växthuset. Kanalplasten är ca 60*120 cm stycket så det behöver anpassas utefter dem om de ska användas till både väggar och tak. Jag har grundkoll på att bygga saker och hantera verktygm men har dålig koll på att bygga byggnader som detta.

1. Vilken grund? Min tanke är leka block i två rader runt växthuset, syllpapp, NTR A imprignerat trä längs nere.
2. Bör man gräva ned en bit eller bygga det i markhöjd?
3. Hur fästa kanalplasten? Tanken är vanliga imprignerade 45 * 45 reglar överlag, tjockare på vissa ställen. Då tänkte jag använda en spårfräs (heter det så?) och göra spår längs hela reglarna där kanalplasten passar in och lägga in en gummilist där mellan trä och kanalplast.
4. Vad tror ni om hållfastheten mot stark vind och så? Snö blir det knappt här i skåne. Jag vill helst inte ha reglar som går på snedden för att stabilisera. En tanke är om vinkelbeslag som är ca 10 cm långa används i alla hörn, ifall det kan räcka en bra bit? Kanalplasten ligger i stort sett an mot träet och kommer stabilisera så att det inte kan röra sig så mycket med. I taken kanske något kan dras snett för mer stabilitet, men helst ej i väggar.

20260802_212637.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20260802_212630.jpg
Skapa konto

Edit: Jag la in ett par sneda träbitar för att stabilisera upp lite extra. Samt bildexempel från en tråd i forumet där någon byggt själv. Jag tänker något liknande för taket, men en liten hängränna för att samla vattnet i en tunna bredvid växthuset.
växthus.png
Skapa konto

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.