4 191 läst ·
39 svar
4k läst
39 svar
Växla matning till fläkt!
Jag funderar på att ta med någon form av voltmätare också, typ en sån här:
https://www.automation24.se/digital-voltmeter-selec-mv507-230v-ce
https://www.automation24.se/digital-voltmeter-selec-mv507-230v-ce
Sådär...,några månader senare har jag funderat vidare. Skulle jag kunna koppla styrenhetens fas (utsidan, dvs den som går till eltakorelät) till S1 på fibaron?
Jag tänker att sensorn detekterar rökgastempen och startar fläkten på taket men har jag då manuellt ställt tyristorn på att vara den som går mot fläkten så missar jag styrenhetens automatik med sensorn.
Det jag hoppas på med den föreslagna lösningen är att tyristorn aldrig kan vara den som matar fläkten när det finns strömming på fasen ut från styrenheten, dvs när tempsensorn detekterar att brasan är tänd.
Jag tänker att sensorn detekterar rökgastempen och startar fläkten på taket men har jag då manuellt ställt tyristorn på att vara den som går mot fläkten så missar jag styrenhetens automatik med sensorn.
Det jag hoppas på med den föreslagna lösningen är att tyristorn aldrig kan vara den som matar fläkten när det finns strömming på fasen ut från styrenheten, dvs när tempsensorn detekterar att brasan är tänd.
Redigerat:
Egentligen skulle jag kunna (om jag förstår det hela rätt) skippa fibaron och tyristorn och istället köra ev z-wave dimmer Qubino din.
koppa styrenheten mot styrningen av eltakorelät.
när styrningen inte ger ström till motorn så växlar relät över till qubinon.
koppa styrenheten mot styrningen av eltakorelät.
när styrningen inte ger ström till motorn så växlar relät över till qubinon.
Fan jag e helt övertygad om att min förslagna lösning är genial. Nu sitter jag bara och väntar på att den ska skjutas ner!
Lösningen borde innebära att när jag inte använder styrboxen så växlar relät över till qubinon. Genialiskt!
Lösningen borde innebära att när jag inte använder styrboxen så växlar relät över till qubinon. Genialiskt!
Skulle det fungera vilken är ganska troligt så får jag en helt annan ventilation i stugan.
Jag kan sätta scheman för varma sommardagar, matlagning mm. Det bästa är att den mekaniska frånluften i badrummet är något underdimensionerad. Kör jag rökgasflökten konstant på 10 procent så är jag dock hemma i af i teorin.
skulle vi ha mycket folk över på sommaren inomhus så kan jag lätt öka hastigheten på rökgasflökten till 20 procent.
Jag kan sätta scheman för varma sommardagar, matlagning mm. Det bästa är att den mekaniska frånluften i badrummet är något underdimensionerad. Kör jag rökgasflökten konstant på 10 procent så är jag dock hemma i af i teorin.
skulle vi ha mycket folk över på sommaren inomhus så kan jag lätt öka hastigheten på rökgasflökten till 20 procent.
”c” alltså controllern kommer ju sitta nere i huset. Det är nog det som förvirrar mig.
jag tänkte att fläkten bara behöver
jord
Nolla
Svart (0-230v)
men på bilden ser det även ut som att fläkten behöver brun (230v)
jag tänkte att fläkten bara behöver
jord
Nolla
Svart (0-230v)
men på bilden ser det även ut som att fläkten behöver brun (230v)
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden


