Hej,
Min rökgasfläkt matas från en styrbox som i sin tur styrs av en styrenhet. Styrenheten stängs automatiskt av efter 200 minuter när temperaturen sjunkit under 30 grader.
Jag skulle vilja få till en växlare av något slag så jag kan 1) antingen mata via styrboxen/styrenheten och 2) en matning med typ 80 volt.
Går det att få till?
Min rökgasfläkt matas från en styrbox som i sin tur styrs av en styrenhet. Styrenheten stängs automatiskt av efter 200 minuter när temperaturen sjunkit under 30 grader.
Jag skulle vilja få till en växlare av något slag så jag kan 1) antingen mata via styrboxen/styrenheten och 2) en matning med typ 80 volt.
Går det att få till?
Vad är det för styrbox, och var sitter den?
Som jag förstår vill du kunna ha rökgasfläkten igång oberoende av styrboxen. Det skulle kunna göras med en trappbrytare som växlar matningen antingen till styrboxen eller till en varvtalsregulator.
Som jag förstår vill du kunna ha rökgasfläkten igång oberoende av styrboxen. Det skulle kunna göras med en trappbrytare som växlar matningen antingen till styrboxen eller till en varvtalsregulator.
Det går ju i princip bra med en vanlig trappomkopplare dvs en växlande kontakt. Med 80 V på ena pil ut och boxens fas på andra kommer sen då fas till fläkten via pil in eller L. Nollan givetvis direkt till fläktmatningen.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det är en sån här rackare som jag kommit över begagnad:
https://www.bastuspecialisten.se/varvtalsregulator-exodraft-ew41
Den har dock två problem för mig.
1) Den stänger av sig efter det att den blivit kall
2) Den går inte att starta med (z-wave, zigbee, 433, shelly eller liknande). Jag skulle vilja schemalägga att den går igång på sommaren på låga varv.
https://www.bastuspecialisten.se/varvtalsregulator-exodraft-ew41
Den har dock två problem för mig.
1) Den stänger av sig efter det att den blivit kall
2) Den går inte att starta med (z-wave, zigbee, 433, shelly eller liknande). Jag skulle vilja schemalägga att den går igång på sommaren på låga varv.
Tex genom att koppla in ett motstånd i serie med en av anslutningarna till den. Om vi antar att det är en givare med positiv temperaturkoefficient kommer det då registreras högre temp än det är dvs fläkten stoppar inte eller kanske startar om den står still. Med din automatik som måste ha en potentialfri kontakt eller med en vanlig brytare kopplar man förbi motståndet när man vill köra i originalmode.
Kan du mäta motståndet på givaren vid rumstemp går det nog få fram vad det är för typ. Om den sitter i rökgas och är motståndstyp är det troligt med tex Pt100, Pt1000. Med Pt100 har du ca: 0.4 ohm ökning från 100 per grad över 0 C och Pt1000 pss 4 ohm från 1000. Så vill du manipulera så att det läggs på 30 grader alltså in med motstånd 12 eller 120 ohm i serie beroende på givare.
Kan du mäta motståndet på givaren vid rumstemp går det nog få fram vad det är för typ. Om den sitter i rökgas och är motståndstyp är det troligt med tex Pt100, Pt1000. Med Pt100 har du ca: 0.4 ohm ökning från 100 per grad över 0 C och Pt1000 pss 4 ohm från 1000. Så vill du manipulera så att det läggs på 30 grader alltså in med motstånd 12 eller 120 ohm i serie beroende på givare.
Shit, jag tror nästan jag fattar
Tack
Måste försöka ta reda på om tempen även kan styra hastighet, alltså om det är 40 grader går den på 10 procent och om det är 200 grader eller mer så går den på 100 procent.
Frågan blir ju isf vad man skulle koppla till för att lägga in motstånden remote. Ska kika lite på finare binary sensor eller liknande.
Måste försöka ta reda på om tempen även kan styra hastighet, alltså om det är 40 grader går den på 10 procent och om det är 200 grader eller mer så går den på 100 procent.
Frågan blir ju isf vad man skulle koppla till för att lägga in motstånden remote. Ska kika lite på finare binary sensor eller liknande.




